Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Efficiënt thuiswerken: hoe doe je dat?



Een aangename werkplek is de key to succes bij thuiswerken

Door 'de oude garde' wordt thuiswerken vaak nog gezien als een vrije dag. Niets is minder waar: het geeft de werknemer de mogelijkheid om zelf zijn tijd zo goed mogelijk in te delen. Dit is alleen haalbaar als de faciliteiten thuis goed zijn, zodat je efficiënt aan de slag kan. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je dat precies doet.

Aangename werkplek

De key to succes is een fijne werkplek thuis. Het is allereerst belangrijk om een fatsoenlijk bureau met goede bureaustoel te hebben. Comfort is essentieel als je productief wil zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je een goed werkende computer en mobiele telefoon hebt. Een goed werkende internetverbinding en eventueel een printer is ook belangrijk. Zorg er bovendienvoor dat alle apparaten en spullen die je nodig hebt binnen handbereik liggen. Het is afleidend en tijdrovend als je telkens op zoek moet naar de benodigde spullen.

Vast ritueel

Op een gewone werkdag begin je de dag vaak met een kop koffie en een praatje bij de koffieautomaat of een rondje kantoor om even bij te praten met je collega's. Zorg dat je thuis ook een vast ritueel hebt. Begin de dag bijvoorbeeld met een telefonisch praatje met een collega. Het is hierbij belangrijk dat je op tijd op staat. Je kunt natuurlijk wel wat langer in bed blijven liggen, omdat je geen reistijd hebt. Maak in de ochtend ook de mentale switch: je gaat werken en niet een dag besteden aan het huishouden. Pyjama gaat dus in de kast en de nette werkkleren gaan aan!

Maak goede afspraken met je omgeving

Denk goed na over wat je nodig hebt tijdens het thuiswerken en wat je werktijden zijn. Communiceer deze vervolgens met je huisgenoten, familie en vrienden. Wanneer mogen zij je storen of mogen ze dat helemaal niet? De verleiding om bij jou even binnen te lopen 'omdat je toch thuis bent' kan voor veel mensen groot zijn. Maak daarom goede afspraken om afleidingen te voorkomen. Je kunt je omgeving wel inzetten tijdens pauzes. Samen eten is bijvoorbeeld een leuke onderbreking van het werk.

Bewaak de grens tussen werk en privé

Voor veel werknemers zal het bewaken van de grens tussen privé en werk soms lastig zijn. Voor velen is dit dan ook de grootste valkuil. Je gaat de gewonnen reistijd invullen met een tandartsafspraak of een boodschap en dat gaat ten koste van je productiviteit. Zorg ervoor dat je een (tijds)planning maakt van wat er die dag gedaan moet worden, zodat je voorkomt dat je 's avonds tot laat door moet werken.

Thuiswerken kan dus zeker efficiënt als je zorgt dat je je zaakjes op orde hebt. Een fijne werkplek en jouw mindset bepalen jouw productiviteit en het maken van afspraken met je omgeving en het bewaken van de grens tussen werk en privé is essentieel.

Werk jij wel ees thuis? Wat vind jij daarbij belangrijk en prettig? Laat het ons weten in een reactie!

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties