Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

5 manieren om productiever te werk te gaan



5 manieren om productiever te werk te gaan

Als ondernemer heeft u 101 zaken te regelen en komt u handen en tijd te kort. Het is dan ook belangrijk dat u uw taken zo efficiënt mogelijk kunt inrichten en uw productiviteit op peil is. Maar soms kan het voelen alsof er geen einde aan de werkzaamheden komt. Hoe zorgt u er dan voor dat u zorgvuldig te werk gaat en productief bent? Places heeft vijf tips voor u als ondernemer om ervoor te zorgen dat u productief te werk kunt gaan.

1.Werk efficiënt

Als ondernemer maakt u vaak lange dagen. Het is daarbij belangrijk om uw werkdagen te beoordelen en te kijken of u tijdens deze lange dagen ook effectief te werk gaat. Hoewel het altijd kan voorkomen dat u zo nu en dan moet overwerken, is het belangrijk om te beseffen dat langere werkdagen niet per definitie zorgen voor een hogere productiviteit. Het is voornamelijk belangrijk om efficiënt te werk te gaan. Kijk daarom of bepaalde taken of processen slimmer en sneller ingericht kunnen worden. Het automatiseren van bijvoorbeeld administratieve taken kan u veel tijd en moeite schelen. Ook is het aan te raden om werkdagen van de afgelopen tijd onder de loep te nemen en na te gaan wanneer u juist wel of juist niet productief was. Belangrijk daarbij is dat u probeert te achterhalen waardoor dit het geval is. Op de dagen dat u erg vermoeid was vanwege de eerdere lange en late werkdagen, zult u waarschijnlijk minder productief zijn geweest. Deze inzichten kunnen u helpen in de toekomst om productief te werk gaan.

2.Wees realistisch

Een tweede punt dat belangrijk is om ervoor te zorgen dat u productief te werk gaat is: realistisch blijven. Als ondernemer heeft u waarschijnlijk veel plannen, maar komen daar vanzelfsprekend ook veel werkzaamheden bij kijken. Het is dan ook van belang dat u realistisch blijft en niet al te lange To-Do-lijsten maakt. Doet u dit wel dan weet u vooraf waarschijnlijk al dat u de taken op uw lijst niet volbracht krijgt binnen de gezette tijd en kan dit juist demotiverend werken. Er is namelijk niets zo frustrerend als een lijst die niet volledig afgevinkt kan worden. Maakt u een realistische To-Do-lijst of tijdsplanning dat gaat u waarschijnlijk een stuk productiever te werk en zult u gemotiveerd raken omdat u ziet welke taken u heeft afgerond.

3.Regelmaat geeft rust

Om ervoor te zorgen dat u al uw werkzaamheden afrondt en dit bijdraagt aan de mate van productiviteit is het aan te raden om een bepaalde routine in te bouwen. Afwisseling is natuurlijk van belang en geeft vaak weer nieuwe energie, maar wanneer u vaak te maken heeft met terugkerende taken dan is het wijs om een vast moment hiervoor in te plannen. Zo weet u hoeveel tijd u hiervoor moet inplannen en voorkomt u dat u deze taken vergeet en op het laatste moment (gehaast) moet afronden. Een bepaalde mate van regelmaat geeft rust.

4.Balans werk en vrije tijd

Als ondernemer werkt u vaak niet volgens de reguliere werktijden, maar komt het wellicht ook vaker voor dat u nog in de avonduren of in de weekenden werkt. Het is daarom belangrijk dat u als ondernemer een balans creëert tussen werk en vrije tijd. Heeft u te veel en te hard gewerkt, dan zult u waarschijnlijk geen motivatie hebben om verder te werken. Daarbij denkt u wellicht dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is, maar het bewust inplannen van (korte) rustmomenten kan al een groot verschil maken. Neem tijdens uw werk bijvoorbeeld een halfuur pauze en ga dan naar buiten in plaats van binnen te blijven en uw boterham achter uw bureau te eten.

5.Prioriteiten stellen

Heeft u werknemers in dienst dan is het belangrijk om te bekijken welke taken daadwerkelijk door u afgehandeld moeten worden en welke ook door uw werknemers geregeld kunnen worden. Dit helpt u namelijk om een beter overzicht te krijgen waardoor u uw tijd kunt besteden aan belangrijke taken. Hierdoor zult u automatisch ook productiever zijn. Het stellen van prioriteiten helpt u ook bij het maken van uw To-Do-lijst, aangezien u moet inschatten welke taken juist wel afgehandeld moeten worden op een dag of nog wel even kunnen wachten.

Open Deuren

Hoewel de gestelde richtlijnen geen baanbrekende resultaten tonen, is het toch noodzakelijk om u hier als ondernemer van bewust te zijn. Waarschijnlijk weet u al dat deze punten belangrijk zijn, maar schiet het er net iets te vaak bij in. Het lezen van deze blog en richtlijnen dragen er dan hopelijk ook aan bij dat u een balans tussen werk en rust kunt creëren. Het niveau van productiviteit hangt voor een groot deel samen met het hebben van overzicht. Het is daarom essentieel dat u zo nu en dan afstand neemt van uw werkzaamheden om opnieuw dit overzicht te krijgen en te beoordelen waar u het een en ander kunt verbeteren door taken op u te nemen of juist af te stoten.


Delen:



Reacties