Menu

Webshops boeken geschatte recordomzet van 22,7 miljard euro in 2017

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Ontwikkelingen in de markt

Webshops boeken geschatte recordomzet van 22,7 miljard euro in 2017

Webshops boeken geschatte recordomzet van 22,7 miljard euro in 2017

In de eerste drie kwartalen van 2017 besteedden Nederlandse consumenten online 15,7 miljard euro aan producten en diensten. Dat was 14 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. In het derde kwartaal hebben Nederlandse consumenten 5 miljard euro uitgegeven. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksinstituut GfK - zij gaan uit van een recordomzet voor webshops van 22 miljard aan het einde van 2017.

Producten en diensten

In het derde kwartaal werd er voor de 5 miljard door Nederlandse consumenten 49,7 miljoen keer een online aankoop gedaan. Er werden 39 miljoen producten gekocht voor 3,1 miljard euro en 10,7 miljoen diensten aangeschaft voor 1,9 miljard euro.
Het aantal productaankopen nam toe met 22 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2016 en het aantal dienstaankopen groeide met 18 procent.

Recordomzet

Nu de feestdagen eraan komen verwacht GfK dat de bestedingen in het vierde kwartaal zullen oplopen tot 7 miljard euro. Uiteindelijk komt er dan een recordomzet van 22,7 miljard euro uit. Dit bedrag ligt 14 procent hoger dan de online jaaromzet in 2016.

Naar verwachting zijn er aan het einde van het jaar 201 miljoen online aankopen gedaan door de Nederlandse consument, 17 procent meer dan vorig jaar.


Foto: GfK

Bron: GfK

Marktsegmenten

De grootste groei in bestedingen was te zien in het marktsegment Health & Beauty (make-up, parfum, crèmes) met een groei van 57 procent.

Bestedingen aan Food en Nearfood (appels, maar ook bestek, zout- en peperstel) producten stegen met 47 procent en Home & Garden (bijzettafel, tuinstoel, de Billy) stegen met hetzelfde percentage.

Ook de marktsegmenten Schoenen & Lifestyle (schoenen & dingen die je eigenlijk niet nodig hebt) doen het goed met een groei in bestedingen van 36%. Bestedingen in het markstegment Kleding groeiden met een percentage van 29 procent.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...