Places logo
Menu

Help, pop-up stores!

Help, pop-up stores!

Ze schieten als paddestoelen uit de grond en verdwijnen even goed weer als sneeuw voor de zon: pop-up stores. Het zijn tijdelijke winkels die zijn opgestart als marketingstunt of "tastbaar" alternatief voor de webwinkel. Wat heeft u aan zo'n tijdelijke winkel als ondernemer en hoe zet u er een op? U leest het in deze Places blog.

Tijdelijke winkelruimte

Pop-up stores zorgen voor positief rumoer in de winkelstraat en de frisse ondernemers trekken nieuwe klanten naar de winkelstraat. Maar wat heeft u als ondernemer aan een pop-up store als het maar voor tijdelijk is? Als webwinkelier krijgt u met het opstarten van een pop-up store de kans om te ruiken aan het runnen van een "echte" winkel. En de winkelpanden liggen voor het oprapen; met de veelvoorkomende faillissementen van de laatste tijd zijn veel winkelpanden in de winkelstraten leeg komen te staan. De verwachting is dan ook dat de pop-up store een blijver is in huidig straatbeeld.

Chasing Spaces

De Nederlandse startup Chasing Spaces koppelt leegstaande winkelruimte aan potentiële huurders. Chasing Spaces biedt een online platform waar de vastgoedmarkt en beginnende retailers elkaar kunnen ontmoeten. Na de start in juni 2015 heeft de startup veertig bedrijven geholpen aan een tijdelijke winkelruimte in Amsterdam. Vooralsnog waren dat concept stores en webshops die tijdelijk een fysieke winkel wilden openen. Het bedrijf neemt contact op met de eigenaren van lege panden, fotograferen de locaties en maken er reclame voor. Potentiële huurders worden geselecteerd.

Vastgoedmarkt nog niet overstag

Chasing Spaces merkt dat vastgoedeigenaren nog niet overtuigd zijn van de voordelen van tijdelijke bezetting. Ze denken bij het opzetten van pop-up stores toch vaak aan krakers die hun panden willen bezetten. Grote vastgoedfondsen kiezen eerder voor lange leegstand dan dat ze panden voor minder dan de vraagprijs verhuren. Mogelijk gaat dit beeld veranderen als de golf van faillissementen blijft aanhouden. Door de grote leegstand in winkelstraten aan te pakken en winkelpanden te vullen, kan het winkelpubliek worden vastgehouden.

Zelf aan de slag

Ook zonder tussenpersoon kunt u natuurlijk een pop-up store starten. Belangrijk is het vinden van een geschikte locatie. Laat in uw netwerk eens vallen dat u denkt aan een tijdelijke winkel en houd de panden met "totale opheffingsuitverkoop" op de ramen in uw stad of dorp in de gaten. Denk bij het huren van een pand goed na over hoe lang u de winkel wilt runnen. Welke periode is waardevol voor uw bedrijf? En wat komt er in de winkel? Gaat u voor producten waarvan u al weet dat ze goed verkopen of presenteert u juist nieuwe, onbekende artikelen? Het opstarten van een pop-up store vereist ook het nadenken over allerhande praktische zaken. Denk aan pashokjes, betaal- en ruilmogelijkheden. Om uw pop-up store een kans van slagen te geven mag u de marketing niet vergeten. Het is aan te raden om lokaalgericht reclame te maken, zoals folders uitdelen in de buurt en een post achterlaten op de plaatselijke facebookpagina. Ook het platform The POP UP Stores kan u helpen bij het promoten van uw pop-up store. Het verzamelt alle pop-up initiatieven in Nederland en België.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!