Menu

Zo maakt u uw merk online succesvol



Zo maakt u uw merk online succesvol

Wanneer u als ondernemer een product of een dienst aanbiedt, zit uw merk hieraan vast. Een merk is de naam van een bedrijf en van de producten of diensten die het bedrijf onderscheiden. Merken geven een waarde aan deze producten of diensten. Zo zijn Gucci en C&A allebei kledingmerken, maar hebben deze merken een andere waarde.

Wanneer veel mensen een product associëren met uw merk spreken we van een sterk merk. Een sterk merk zorgt voor een sterkere concurrentiepositie doordat klanten aan u denken wanneer ze aan een bepaald product denken. Het ontwikkelen van een sterk merk kost tijd en inzet, maar het is zeker niet onmogelijk. Vooral online gaat de communicatie zo snel dat het ontwikkelen van een sterk merk ook voor u binnen handbereik ligt. Lees hier hoe u van uw merk online een sterk merk maakt.

Merkbekendheid en imago

Bij het ontwikkelen van een sterk merk gaat het erom dat u zich onderscheidt van de andere merken in dezelfde branche. Een sterk merk bestaat uit merkbekendheid en imago. Bij merkbekendheid gaat het om het aantal mensen dat uw merk kent en associeert met het product waar het omgaat. Merken met een grote bekendheid zijn bijvoorbeeld CocaCola (cola), Luxaflex (jaloezie) en Aspirine (paracetamol). Deze merken worden vaak als productnaam gebruikt. Consumenten denken direct aan een bepaald product wanneer ze denken aan dit merk.

Imago is het beeld dat uw consumenten hebben van uw bedrijf. Dit beeld wordt gevormd door de emoties, houdingen en ideeën die de consument verbindt aan uw bedrijf. Zo heeft Mercedes een duur en exclusief imago, en Volvo een veilig en milieubewust imago. Een positief imago heeft u niet zomaar. Het kost tijd en energie om een vertrouwensband op te bouwen met de consument. Echter, het verliezen van uw positieve imago is zo gebeurd. Wanneer uw merk één keer negatief in het nieuws is geweest kan dit al imagoschade opleveren.

Voor een online sterk merk zijn merkbekendheid en een positief imago belangrijk. Dit kunt u ontwikkelen door te kijken naar uw merknaam, huisstijl, Social Media en klantenrelaties.

Merknaam en huisstijl

Uw merknaam en huisstijl moeten passen bij uw doelgroep. Merknaam is zoals het al zegt de naam van uw merk. De huisstijl is de presentatie van uw merk naar buiten toe. Deze huisstijl wordt ook wel corporate identity genoemd, en gaat verder dan alleen het logo en het lettertype. Ook de manier waarop u of uw medewerkers met klanten communiceren en welke indruk uw merk achterlaat bij uw klanten zijn onderdeel van uw huisstijl.

Zoals gezegd is het belangrijk dat uw merknaam en huisstijl aansluiten bij uw doelgroep. Bepaal daarom eerst wie uw doelgroep is, en pas hier uw naam en stijl op aan. U kunt hierbij kijken naar leeftijd, geslacht, locatie en kennisniveau. Ook is het belangrijk om te weten wat de behoeften, voorkeuren en twijfels van uw doelgroep zijn. Wanneer u deze kenmerken goed in kaart heeft gebracht kunt u verder met het ontwerpen van uw merknaam en huisstijl. Wees hierbij onderscheidend en maak het passend bij uw onderneming. Zo kiest een advocatenkantoor voor rustige kleuren en een professionele uitstraling, terwijl een bezorgdienst voor eten er écht uit mag springen.

blog blog1

Wanneer u uw merknaam en huisstijl heeft bepaald is het belangrijk dat u consistent bent met het doorvoeren ervan. Wanneer u overal dezelfde naam gebruikt en overal hetzelfde lettertype en logo heeft staan zullen klanten u sneller herkennen dan wanneer dit overal verschilt.

Klantrelatie

Een sterk merk wordt mede bepaald door mate van klanttevredenheid. Klanttevredenheid heeft vooral te maken met het imago van uw merk. Veel tevreden klanten betekent een positief imago en een sterker merk. Het is dus belangrijk om een goede relatie met uw klanten op te bouwen.

Het bouwen aan een goede relatie begint direct bij de eerste vorm van klantcontact die u met de klant heeft. Wanneer dit eerste contact bij de klant een goed gevoel achterlaat, is hij eerder geneigd nog eens bij u terug te komen. Dit eerste contact is dus erg belangrijk voor het winnen van vertrouwen. Hierna is het de kunst om dit vertrouwen te behouden. Dit doet u door constant dezelfde kwaliteit te leveren van het merk dat u aanbiedt. Daarnaast kunt u het contact met uw klanten onderhouden door eens in de zoveel tijd een digitale nieuwsbrief te versturen. Laat het de klant weten wanneer er nieuwe acties of gebeurtenissen aankomen. Doe daarnaast mee aan conversatie op uw website. Zorg voor interactie met uw bezoekers door te reageren op vragen, klachten en opmerkingen. Hoe meer uw bezoekers van u zien, hoe krachtiger uw merk wordt.

Social Media

Naast een goede merknaam, huisstijl en klantrelaties kunt u ook Social Media inzetten om uw online merk te versterken. De bekendste voorbeelden van Social Media zijn Facebook, Youtube, Twitter, LinkedIn en Google+. Door uw merk te presenteren op deze kanalen kunt u snel, gratis en gemakkelijk in contact komen met uw potentiële klanten. Via Social Media kunt u uw klanten beter leren kennen. Dit kan door ze bijvoorbeeld te volgen op Facebook en Twitter, zodat u beter op de hoogte bent van de wensen en behoeften van uw klant.

Naast het feit dat u via Social Media uw doelgroep kunt leren kennen, kunt u ook snel veel nieuwe potentiële klanten bereiken. Met één berichtje op Facebook of Twitter kunt u duizenden mensen bereiken, en ook nog eens helemaal gratis! Wanneer u een aanbieding heeft van uw eigen merk kunt u dit middels Social Media dus snel en gratis de wereld in brengen.

Zorg er dus voor dat deze sociale netwerken ook op uw website en op Telefoonboek.nl worden vermeld. Concentreer bij het maken van een profiel op de kern van uw merk. Laat overbodige informatie weg. Post daarnaast regelmatig interessante informatie waar uw potentiële klanten echt iets aan hebben. U kunt uzelf onderscheiden door unieke acties te plaatsen, bijvoorbeeld het weggeven van kleine prijzen of het organiseren van een wedstrijd.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek