Places logo
Menu

Tips voor de lokale online vindbaarheid van uw MKB

Tips voor de lokale online vindbaarheid van uw MKB

Voor u als ondernemer is het belangrijk om gevonden te worden door uw klanten. Vooral voor MKB'ers is lokale vindbaarheid belangrijk, aangezien het merendeel van het klantenbestand uit de regio komt. Denk bijvoorbeeld aan een kapper, taxibedrijf of de plaatselijke boekhandel. Uit een recent onderzoek van TNS Nipo blijkt dat ondernemers in het MKB nog te weinig doen om goed online vindbaar te zijn. 57 procent van de websites van het MKB lijkt niet geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO) of mobiele applicaties. Het MKB heeft wel de intentie om haar websites te vernieuwen, maar doet dit nog niet massaal. Ook zijn MKB ondernemers nog relatief weinig actief op externe kanalen zoals sociale media. Het vernieuwen en verbeteren van uw website is wel erg belangrijk en draagt bij aan uw online vindbaarheid. Schenk ook aandacht aan zoekmachineoptimalisatie, oftewel uw website zo ontwerpen en invullen dat u goed gevonden wordt via Google en andere zoekmachines. Hieronder vindt u een aantal tips om uw lokale vindbaarheid, en die van uw website, te optimaliseren.

1. Zorg ervoor dat uw bedrijfsgegevens kloppen

Op alle internetpagina's waar u gevonden wilt worden, is het belangrijk om juiste gegevens te hebben staan. Denk hierbij aan websites van brancheorganisaties, lokale verzamelsites en ook sites als Telefoonboek.nl. De belangrijkste gegevens die u dient te checken zijn uw telefoonnummers, adres, website en sociale media kanalen. Vaak vinden mensen via sites als Telefoonboek.nl uw bedrijf. Indien uw bedrijfsgegevens daar niet kloppen zullen potentiële klanten tevergeefs proberen contact met u op te nemen. In dat geval zullen ze naar de concurrent gaan en bent u uw potentiële klant kwijt. Probeer uw juiste gegevens op zoveel mogelijk goede websites vermeld te hebben. Zo bent u beter online vindbaar omdat uw bedrijf dan vaker voorkomt op het internet.

2. Plaatsnamen en zoekwoorden

Veel internetgebruikers zoeken via Google en andere zoekmachines om lokale bedrijvigheid te vinden. Van alle zoekopdrachten via een smartphone, heeft de helft betrekking op lokale onderwerpen of organisaties. Zorg er dus voor dat u ècht lokaal gevonden wordt. Heeft u een kapperszaak in Wijchen, let er dan op dat u niet alleen gevonden wordt op Nijmegen, maar het voornaamst op Wijchen. Dit geldt ook voor de zogenaamde zoekwoorden die u inzet. Probeer uzelf te verplaatsen in het hoofd van uw klant. Heeft u een honden trimsalon, richt uw zoekwoorden dan niet alleen op 'honden trimsalon', maar ook bijvoorbeeld hondenkapper, honden kapper en trimsalon. Zorg ervoor dat de gekozen zoekwoorden meerdere keren terugkomen in uw website, zodat klanten uw website vinden als ze de zoekwoorden intypen in Google.

3. Zoekwoorden op uw website

Op uw website kunt u zoekwoorden terug laten komen, zodat u beter vindbaar bent in Google. Denk hierbij aan een zogenaamde 'meta-omschrijving' en het terug laten komen van zoekwoorden in uw teksten en paginatitels. Probeer voor iedere pagina van uw website een unieke URL te maken, die kort samenvat wat er op deze pagina staat. Als u een kapper in Nijmegen bent, gebruik dan de woorden kapper en Nijmegen altijd in uw URL, aangezien mensen daar op gaan zoeken. Bedenk daarnaast waar mensen nog meer op zoek zijn, bijvoorbeeld de kosten. Uw pagina URL zou dan als volgt kunnen zijn: www.kapsalonhaartjenijmegen.nl/kosten-kapper-haartje-nijmegen.

4. Laat uw klanten u beoordelen

Mond-tot-mond reclame werkt nog altijd beter dan reclame vanuit eigen huis. Ook beoordelingen van klanten die al eens van uw diensten gebruik hebben gemaakt vallen daaronder. Via Telefoonboek.nl kunnen bezoekers sinds kort uw bedrijf een rating geven. Namelijk een cijfer voor bereikbaarheid, service, algemene indruk en prijs/kwaliteit verhouding. Op basis van de rating van klanten die al gebruik hebben gemaakt van uw diensten kunnen toekomstige klanten beslissen om wel of geen gebruik te maken van uw diensten. Zorg er dus voor dat uw ratings aan de goede kant van de streep uitkomen!

5. Hyper-lokale websites

Ga ook op zoek naar lokale websites die gelezen worden door mensen uit een bepaalde regio. Denk hierbij aan lokale nieuwssites, blogs of verzamelwebsites van lokale bedrijven. Een voorbeeld is de startpagina van de gemeente Cuijk. Als uw onderneming ook op dit soort websites gevonden wordt, draagt dit bij aan uw lokale vindbaarheid. Probeer zelf ook lokale informatie op uw website te plaatsen, zodat bezoekers zich aangesproken voelen bij het bezoeken van uw website. Denk bijvoorbeeld aan lokale evenementen die georganiseerd worden waar u aan meedoet, samenwerkingen met andere lokale bedrijven en het benoemen van plaatsen en streekgebieden in uw regio. Hoe lokaler u werkt, hoe groter de kans dat u gevonden wordt door de juiste mensen.

6.Mobiele versie

Heel veel mensen zoeken tegenwoordig via de tablet of smartphone. Zorg ervoor dat u een goede mobiele versie van uw website heeft, zodat klanten uw website ook via hun mobiel of tablet kunnen bezoeken. Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat klanten uw website minder snel verlaten, en zorgt ervoor dat uw website ook via deze apparaten goed gevonden wordt. Het zou zonde zijn als u een deel van uw potentiële klanten niet aanspreekt!

7. Videopresentatie

YouTube is een onderdeel van zoekmachinebedrijf Google. Dat de websites goed met elkaar geïntegreerd zijn merkt u alleen al doordat in de bovenste zoekresultaten van Google ook vaak een link naar YouTube te vinden is. Door ook een video of uw bedrijfspresentatie van Telefoonboek.nl toe te voegen op YouTube, samen met goede 'tags' en zoekwoorden, zult u via Google ook weer sneller gevonden worden.

8. Social media links

Negen op de tien Nederlanders maakt dagelijks gebruik van social media. Het is daarom tevens belangrijk om uw website en bijvoorbeeld bedrijfsvermelding bij Telefoonboek.nl te koppelen aan uw social media kanalen. Als u zorgt dat uw accounts op Facebook, Twitter, LinkedIn allemaal relevante informatie en een link bevatten naar uw website zult u sneller en beter online gevonden worden.

Online vindbaarheid & Places.nl

Heeft u hulp nodig bij het verbeteren van uw online zichtbaarheid? Met Places Bedrijfsvermelding is uw bedrijf vanaf €23,00 p.m. al zichtbaar bij de 12 belangrijkste zoekmachines, navigatiesystemen en websites waaronder Google, TomTom, Facebook, Navmii, Factual, Here, Apple maps, Uber, Waze, Foursquare, Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Deze bedrijfsvermeldingen en bijbehorende reviews beheert u vanuit één dashboard. Op deze manier doet u aan actief reviewbeheer en verbetert eenvoudig uw reputatie. Zo krijgt u meer tevreden klanten naar uw bedrijf door een betere vindbaarheid. Hoe online vindbaar bent u momenteel bij deze kanalen? Doe de gratis check!

Ja, wil de gratis check doen

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!