Menu

Ontwerp uw eigen bedrijfslogo



Ontwerp uw eigen bedrijfslogo

Uw bedrijfslogo is hét visitekaartje van uw organisatie. Het is herkenbaar voor uw klanten en straalt uit waar uw bedrijf voor staat. Het hebben van een goed bedrijfslogo is dus van groot belang voor de naamsbekendheid van uw organisatie. Maar voor het ontwerpen van een bedrijfslogo hoeft u geen expert voor in te schakelen. Met deze handige stappen van Places.nl ontwerpt u namelijk gewoon zelf uw bedrijfslogo.

Bepaal de identiteit van uw bedrijf

Het is belangrijk om goed na te denken over de identiteit van uw bedrijf voordat u uw bedrijfslogo ontwerpt. Een goed bedrijfslogo draagt uw 'corporate identity' namelijk uit. Uw corporate identity is datgene waar uw bedrijf voor staat. Wie bent u? Wat wilt u bereiken? Wat wilt u uitstralen? Uw corporate identity bestaat uit alle aspecten die te maken hebben met de identiteit van uw bedrijf. Deze wordt bepaald door uw visuele identiteit, de communicatie en het gedrag van uw organisatie. De corporate identity valt daarom onder te verdelen in branded identity en visual identity. Branded identity bestaat uit de visie, missie en strategie van uw organisatie. Om te bepalen wat uw branded identity is, moet u dus nadenken over waar u voor staat, wat u wilt bereiken en hoe u dit wilt gaan doen. Uw branded identity bepaalt de identiteit van uw organisatie. U kunt hierin bijvoorbeeld aangeven hoe u wilt dat klanten u zien en welke waarden u belangrijk vindt om uit te dragen. Kortom, in uw branded identity vermeldt alles wat uw bedrijf bijzonder maakt. Een goede branded identity dient als leidraad voor de koers van uw organisatie. De visual identity moet aansluiten bij uw branded identity. De visual identity beschrijft alle zichtbare onderdelen die bij uw organisatie horen. Daar valt niet alleen uw logo onder, maar ook uw website en uw huisstijl. Uw visual identity en branded identity vormen samen uw corporate identity. Het is daarom belangrijk dat ze bij elkaar aansluiten. Zo is een advocatenkantoor vaak in een herenhuis gevestigd en gebruikt een kinderwinkel vaak opvallende kleuren.

Gebruik uw huisstijl als verlengstuk van uw bedrijfslogo

Uw huisstijl is onderdeel van uw visual identity. De huisstijl is dus een afspiegeling van de identiteit van uw organisatie. Daartoe worden bijvoorbeeld uw briefpapier, brochures en visitekaartjes gerekend. Maar ook de keuze voor lettertype, bedrijfskleding en beeldtaal zijn onderdeel van uw huisstijl. Door eenduidig te zijn in het gebruik van uw huisstijl creëert u één beeld dat past bij uw organisatie als geheel. Omdat uw logo onderdeel is van uw huisstijl, is het belangrijk om ze op elkaar af te stemmen. Probeer er daarom voor te zorgen dat uw logo terug komt in uw huisstijl. Voorbeelden van bedrijven die dit goed doen zijn Starbucks, KLM en McDonalds.

Kies een kleur die past bij de associatie die u als bedrijf wilt opwekken

Kleuren wekken emoties op. Daarom is het belangrijk stil te staan bij de kleuren die u verwerkt in uw bedrijfslogo. Deze emoties gaan uw klanten namelijk met uw bedrijf associëren. Uit onderzoek is gebleken dat 62 tot 90 procent van de eerste indruk in het onderbewustzijn door de kleur alleen wordt bepaald. Zo staat wit bijvoorbeeld voor onschuld en zuiverheid, geel voor vrolijkheid, geluk en plezier en blauw voor autoriteit enAfbeelding1 loyaliteit. Kiest u voor rood dan straalt u actie en avontuur uit en gaat u voor zwart dan staat u voor elegantie. Bepaal daarom eerst welke associaties u met uw bedrijfslogo wilt opwekken. Kies vervolgens een kleur die past bij datgene wat u wilt uitstralen. Houd ook rekening met de achtergrond waarop het bedrijfslogo geplaatst wordt om de zichtbaarheid van uw bedrijfslogo te bevorderen. Plaats bijvoorbeeld geen lichtgeel logo op een witte achtergrond. Sommige kleuren zijn echter al gekoppeld aan een bepaald merk. De associaties bij deze kleur zijn zo sterk verwikkeld met de merknaam, dat deze moeilijk los van elkaar te zien zijn. Zo denkt u bij donker roze direct aan T-Mobile en wordt donkergroen meteen geassocieerd met Heineken. Let er bij het ontwerpen van uw eigen bedrijfslogo dus op dat u een originele kleur kiest om verwarring te voorkomen.

Maak gebruik van een lettertype dat past bij uw onderneming

Lettertype is een belangrijk onderdeel van uw bedrijfslogo. Het straalt namelijk niet alleen een bepaalde identiteit uit, maar versterkt ook de herkenbaarheid van het logo. Veel bedrijven zijn te herkennen aan één enkele letter, omdat zij dit consistent in al hun uitgaande communicatie gebruiken. Het is dus van belang om een lettertype te kiezen dat past bij de identiteit van uw bedrijf. Hoekige, lange letters staan bijvoorbeeld voor klassieke producten met een hoge status. Simpele, goedkope producten hebben vaak een rond, sierlijk lettertype. Vaak maken bedrijven in dezelfde branche gebruik van een vergelijkbaar lettertype. Naast het kiezen van een lettertype, kiest u ook voor een bepaalde lettergrootte. Hoofdletters kunnen schreeuwerig overkomen, terwijl een te klein lettertype nauwelijks leesbaar is. Een opvallend of afwijkend lettertype kan de aandacht afleiden van de rest van de boodschap of onprofessioneel overkomen. Maak daarom een evenwichtige keuze tussen de verschillende mogelijkheden die er zijn op het gebied van typografie. Het lettertype komt namelijk niet alleen terug in uw bedrijfslogo, maar ook in uw huisstijl. Daarom is het belangrijk dat ook het lettertype de identiteit van uw bedrijf uitdraagt.

Kies vormen die uitdragen waar u voor staat

Net als kleuren, wekken ook vormen emoties op. Vormen zijn namelijk ook onderbewust aan associaties gekoppeld. Zo worden ronde vormen geassocieerd met liefde, relaties en vriendschap. Vierkanten, rechthoeken en driehoeken wekken juist associaties van stabiliteit, daadkracht en betrouwbaarheid op. Daarbij staan horizontale lijnen voor rust en kalmte, in tegenstelling tot verticale lijnen die staan voor kracht en agressie. Licht gebogen lijnen staan voor beweging, ritme en plezier. Tenslotte staan lijnen met scherpe hoeken staan voor energie en levendigheid. Kies dus voor een vorm die past bij de identiteit van uw bedrijf en de emoties die daaraan gekoppeld zijn.

Gebruik een eenvoudig, maar herkenbaar ontwerp

Afbeelding2Een bedrijfslogo is effectief wanneer het direct te herkennen, gemakkelijk te onthouden en veelzijdig toe te passen is. Het is daarom belangrijk om uw ontwerp eenvoudig te houden. Dit doet u door niet te veel details in uw logo te verwerken. Houdt u daarom aan het KISS-principe: Keep It Short and Simple. Een strak ontwerp zorgt er voor dat de aandacht niet van de boodschap wordt afgeleid. Bovendien is een eenvoudig logo beter op te nemen in uw huisstijl.

Zorg dat uw ontwerp past bij uw doelgroep

Uw bedrijfslogo past bij de waarden die u als bedrijf uitdraagt. Deze waarden komen vooral naar voren in het kleurgebruik, de vormen en het lettertype. Uw bedrijfslogo moet echter ook de doelgroep aanspreken. Uw klanten zijn uiteindelijk degenen die u met uw bedrijfslogo wilt bereiken. Houdt dus rekening met bijvoorbeeld leeftijd, inkomen en geslacht. Axe is een voorbeeld van een merk dat zich specifiek richt op mannen en Toys R Us is een voorbeeld van een bedrijf dat zich richt op de doelgroep kinderen. U ziet dan ook duidelijk in het logo naar voren komen. De associaties die u met uw logo oproept moeten namelijk overeenkomen met de verwachtingen die de klant van uw organisatie heeft. Houd bij het ontwerpen van uw bedrijfslogo dus altijd uw doelgroep in gedachten.

Houd rekening met de functionaliteit van uw ontwerp

Het is belangrijk dat uw bedrijfslogo breed toepasbaar is. Een leuk logo maakt namelijk nog geen sterk merk. Denk dus aan de manier waarop u uw bedrijfslogo binnen uw huisstijl kunt gebruiken. Zo moet uw bedrijfslogo passen op bijvoorbeeld vrachtwagens, verpakkingen, advertenties en op Social Media. Een goed bedrijfslogo is in elk formaat in één oogopslag te herkennen. Wanneer uw huisstijl en bedrijfslogo een eenheid vormen versterkt dit de merkherkenning. Het is een visitekaartje van de onderneming dat klanten overal tegenkomen. Een functioneel ontwerp is dus van belang om de herkenbaarheid van uw logo te bevorderen.

Maak een zo origineel mogelijk ontwerp

Het is belangrijk om uw bedrijfslogo eenvoudig te houden, maar u wilt ook dat mensen zich uw merk herinneren. Dit doet u door uw ontwerp zo origineel mogelijk te maken. Een origineel ontwerp kan een verborgen element hebben, opvallend of onderscheiden zijn. Zo heeft FedEx bijvoorbeeld een verborgen pijl in haar logo. Ook kunt u er voor kiezen om een uniek icoon te gebruiken in uw logo. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Twitter of van Starbucks. Veel bedrijven in dezelfde branche kiezen een logo dat vergelijkbaar is met dat van hun concurrenten. Deze ontwerpen zijn echter niet altijd even origineel. Een echt origineel ontwerp staat los van de branche waarin u werkzaam bent. Dit doet u door uw bedrijfslogo te koppelen aan de identiteit van uw bedrijf. Een goed bedrijfslogo moet dus gemakkelijk te onthouden en direct te herinneren zijn. Dit doet u door uw logo origineel, herkenbaar, tijdloos en eenvoudig te maken. Een handige vuistregel is het STOP-principe. Dit staat voor Simpel, Tijdloos, Onderscheidend en Past bij het merk waar het bedrijf voor staat. Dit kunt u gebruiken om de aandacht van de consument te trekken. Houdt dit principe dus in uw achterhoofd terwijl u uw bedrijfslogo ontwerpt. Wanneer u hier aan voldoet bevat het alle eigenschappen om uw logo succesvol te maken. Voor voorbeelden van sterke bedrijfslogo's neemt u een kijkje op Interbrand.com. U vindt hier een lijst van Best Global Brands van 2013. Heeft u inspiratie nodig voor uw eigen logo? Kijk dan eens op Logooftheday.com. Heeft u al een bedrijfslogo, maar wilt u weten hoe u deze kunt toepassen? Lees op de blog van Places.nl meer over hoe u uw merk online succesvol maakt, wat het perfecte plaatje voor uw bedrijfsvermelding is of hoe u uw website gebruiksvriendelijker kunt maken. Wist u dat het weergeven van uw bedrijfslogo op Telefoonboek.nl zorgt voor een betere vindbaarheid? Wanneer u nog geen bedrijfsvermelding heeft, kunt u deze aanmaken op Places.nl.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek