Menu

Online bedrijvensites in top 3 meest effectieve online marketing tools



Online bedrijvensites in top 3 meest effectieve online marketing tools

Online bedrijvensites, ook wel directories genoemd, zijn volgens ondernemers een van de meest effectieve methoden om online nieuwe klanten te trekken. Dat blijkt uit een enquête gehouden onder kleine ondernemers in de US.

Online klantenwerving

38 procent van de ondervraagde eenmanszaken en kleine bedrijven geeft aan online bedrijvengidsen een effectieve methode te vinden. Dagelijkse deals in de vorm van online aanbiedingen op dealsites en via e-mail, zijn volgens ondernemers de meest effectieve manier om nieuwe klanten te werven. Hoewel dagelijkse deals ook kritiek vanuit ondernemers krijgen vanwege de kosten die het met zich meebrengt, zegt 53 procent deze methode toch effectief te vinden.

  • Dagelijkse deals (53%)
  • Internet advertenties (51%)
  • Online bedrijvensites (38%)
  • Social media advertenties (37%)
  • Online coupons (29%)

In de US zijn er meerdere grote online bedrijvensites waar je als bedrijf vermeld kan worden. In Nederland zijn Telefoonboek.nl, Openingstijden.com en Detelefoongids.nl enkele bekende. In het onderzoek lijkt er voornamelijk gekeken te zijn naar betaalde vormen van online marketing en zijn gratis vormen van online promotie niet meegenomen.

Online klanten vinden en houden

Ondernemers werden ook gevraagd welke online methode het meest effectief is voor klantenbinding en loyalty. Onder andere een eigen website, blogs, social media en email marketing werden genoemd als belangrijke manieren om klanten te vinden en te houden.

  • Websites (77%)
  • Blogs (69%)
  • Social Media (60%)
  • Video sites zoals YouTube (59%)
  • Eventmarketing tools (52%)
  • Emailmarketing (50%)

Mond-tot-mond blijft belangrijk

Naast online methoden om klanten te werven, is ook mond-tot-mond reclame nog steeds een goede manier om nieuwe klanten te vinden. Maar liefst 82% van alle ondervraagde ondernemers geeft aan dat mond-tot-mond reclame de meest effectieve manier om meer klanten te krijgen. Het nadeel van deze vorm van reclame is echter dat de ondernemer zelf geen invloed heeft op de mate waarin het toegepast wordt, en dat het daarnaast nauwelijks meetbaar is. Met een economische recessie aan de ene kant en een sterk veranderend digitaal landschap aan de andere kant, is het voor MKB-bedrijven belangrijk om effectieve vormen van marketing en reclame toe te passen. Zonder online vindbaarheid op meerdere platformen (zoals een eigen website, social media en een bedrijfsvermelding op online bedrijvensites), verliezen de kleine ondernemers het van hun concurrenten. Vooral voor deze eenmanszaken, zzp-ers en zelfstandigen blijkt het echter lastig om hun weg te vinden in het digitale landschap. Dezeenquêteis uitgevoerd onder 1305 bedrijven die deelnemen aan het Contant Contact Small Biz Council, een research panel van kleine bedrijven in de US.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek