Menu

Miranda uw hondenkapster: 'Zonder veel moeite online goed zichtbaar'



Miranda uw hondenkapster: 'Zonder veel moeite online goed zichtbaar'

Miranda uw hondenkapster uit Den Haag is deze maand verkozen tot bedrijfsvermelding van de maand. Eigenaresse Miranda de Ridder vertelt hoe zij haar eigen trimsalon heeft opgezet. 'In deze branche werkt mond-tot-mondreclame toch het beste'.

De touwtjes in eigen handen

Miranda de Ridder is al sinds 1988 werkzaam als hondentrimster. Sinds 2012 is ze de trotse eigenaresse van haar eigen trimsalon 'Miranda uw hondenkapster'. Ze wilde de touwtjes in eigen handen nemen en het bedrijf op haar manier runnen. 'De naam kwam vanuit een opwelling. Ik wilde iets anders dan anderen', vertelt Miranda. 'Met een naam als Trimsalon Miranda val ik niet op, want daar zijn er al zoveel van. Miranda uw hondenkapster is nét even anders, maar toch heel duidelijk'.

De kracht van mond-tot-mondreclame

Naamsbekendheid heeft Miranda voornamelijk verkregen via mond-tot-mondreclame. 'In deze branche werkt mond-tot-mondreclame toch het beste', legt Miranda uit. Die mond-tot-mondreclame is met name tot stand gekomen vanuit haar ervaring. 'Ik werk nu 25 jaar als trimster, dus ik had al veel contacten binnen die wereld. Zo kon ik starten met een klantenkring die was opgebouwd vanuit mijn werkverleden'. Daarnaast heeft Miranda zelf ook een kat en een hond. 'Voor mijn dieren heb ik uiteraard producten nodig en zij moeten ook gewoon naar de dierenarts. Op die manier kan ik gemakkelijk contacten opbouwen voor mijn bedrijf' vertelt Miranda.

Een handig netwerk

Verder heeft Miranda flyers die te vinden zijn bij verschillende dierenartsen en dierenspeciaalzaken. Ze heeft contact gelegd met dierenartsen en dierenwinkels, omdat Miranda klanten naar hen door kan sturen als dat nodig is. 'Ik heb naast een behandelende rol, ook een adviserende rol als trimster', vertelt Miranda. 'Wanneer een hond bijvoorbeeld oorontsteking, tandvleesontsteking of huidproblemen heeft, heb ik dat zo door. Op dat moment kan ik de klant adviseren bepaalde producten te kopen of een bezoek te brengen aan de dierenarts'. Deze manier van netwerken werkt goed. Aan de ene kant wordt er namelijk reclame gemaakt voor Miranda uw hondenkapster en aan de andere kant kan er ook gemakkelijk contact gelegd worden tussen de klant en de dierenarts of dierenwinkel. 'Door mijn eigen huisdieren kwam ik snel in contact met dierenartsen en dierenspeciaalzaken. Die kring blijft ook groeien, doordat ik nieuwe klanten leer kennen die weer bij andere dierenartsen en dierenwinkels komen', licht Miranda toe.

Een prettige ervaring voor het dier

Miranda uw hondenkapster behandelt niet alleen honden zoals de naam doet vermoeden, maar ook katten zijn welkom in de trimsalon. Het begon wel voornamelijk met het verzorgen van honden, maar tegenwoordig worden ook katten steeds vaker verwezen naar een trimsalon. 'Het maakt mij niet uit hoe groot of klein een hond of kat is, wat voor vacht ze hebben of wat voor ras het is. Ik zorg er altijd voor dat het eindresultaat netjes en verzorgd is', vertelt Miranda. Dat een dier zo min mogelijk stress ervaart tijdens de behandeling, staat hoog in het vaandel bij Miranda uw hondenkapster.'De behandeling moet ook prettig zijn voor de hond of kat. Zo min mogelijk afleiding en weinig stressfactoren zijn daarin erg belangrijk', legt Miranda uit. 'Vooral katten zijn stressgevoelig. Wat dan bijvoorbeeld helpt, is dat het baasje erbij blijft'. Daarnaast werkt Miranda in een rustige omgeving.

Werken met plezier

'In Den Haag zijn meer dan genoeg trimsalons, maar gelukkig ook meer dan genoeg honden' vertelt Miranda. Miranda uw hondenkapster onderscheidt zich door zoveel mogelijk kwaliteit te leveren. 'Alle honden en katten zijn welkom en worden met liefde en respect behandeld. Ook is een gesprek van te voren van belang, zodat rekening gehouden kan worden met bijvoorbeeld medicatie of ongemakken bij de hond'. Klantenservice is erg belangrijk voor Miranda. 'Ik werk niet voor het snelle of het grote geld. Ik werk vanuit plezier en daarom besteed ik altijd veel aandacht aan de dieren'. Ook bezoekt Miranda regelmatig workshops en bijeenkomsten om bij te blijven in het vak. 'Het is erg belangrijk jezelf te blijven ontwikkelen en niet stil te blijven staan'.

Miranda uw hondenkapster online

Miranda zorgt ervoor dat haar bedrijf online gepresenteerd wordt door middel van een representatieve website. 'Ik maak geen gebruik van social media, want ik heb geen zin om dagelijks tijd te investeren in het online weergeven van mijn bedrijf', vertelt Miranda. Omdat Miranda wel online aanwezig wil zijn met het bedrijf, heeft ze geïnvesteerd in een website. Op de website staat beschreven wat het bedrijf allemaal doet en er staan foto's op, waar resultaten te bekijken zijn. Om online gevonden te worden, besloot Miranda een gratis bedrijfsvermelding aan te maken op Places.nl. 'Toen ik merkte dat veel mensen mij via Telefoonboek.nl vonden, heb ik gekozen voor een betaalde vermelding. Op deze vermelding wordt onder andere mijn website weergegeven. Zo hoef ik niet dagelijks aandacht te besteden aan de online representatie van mijn bedrijf, maar ben ik wel online zichtbaar', vertelt Miranda.

Een laatste tip

'Klantvriendelijkheid en goed naar de klant luisteren, dat is belangrijk. Tevreden klanten zorgen voor mond-tot-mondreclame en betere reclame kun je niet hebben', geeft Miranda ten slotte mee als advies aan andere ondernemers.


Delen:



Reacties