Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Marketing en het brein: hoe werkt dat?



Marketing en het brein: hoe werkt dat?

Kennis wordt in het brein opgeslagen in netwerken: wanneer een bepaald concept wordt geactiveerd, worden ook concepten geactiveerd die daarmee te maken hebben. Een voorbeeld hiervan is het NS project, waarbij afbeeldingen van boekenkasten in stiltecoupees werden geplaatst. Mensen bleken hierdoor minder te gaan praten: een bibliotheek associëren we met stilte. Marketing beïnvloedt u op talloze manieren en hoe dat gebeurt, leest u in deze blog.

Beloning

Als iemand u aankijkt, activeert dat de beloningsdelen in uw hersenen. Dit effect geldt ook voor andere sociale uitdrukkingen, zoals wanneer iemand naar u lacht. Producten worden in de reclame daarom vaak naast een gezicht geplaatst dat u lachend aankijkt. Het gevolg is dat u het product positiever beoordeeld. Ook de aantrekkelijkheid speelt daarbij een rol: we schrijven automatisch positieve eigenschappen toe aan mensen met een knap gezicht.

Associaties

De consument wordt continu getriggerd door reclames die associaties die reeds gevormd zijn activeren in het brein. Deze associaties worden dan gelinkt aan het product in de reclame. Dit proces het priming. Een voorbeeld hiervan is wanneer Coca Cola in een reclame te zien is met sprankelend water. Water is geassocieerd met verkoeling, waardoor Coca Cola daar in uw hersenen óók aan gekoppeld wordt. Een ander voorbeeld is dat klanten in een winkel meer schoonmaakproducten kopen, wanneer ze worden geprimed met citroengeur. Citroengeur associëren we natuurlijk met schoonmaken!

Misattributie

Bij misattributie schrijft u een bepaald gevoel toe aan een product, terwijl dat gevoel helemaal niet door het product is veroorzaakt. Een voorbeeld hiervan is dat we een voorkeur hebben voor informatie die we snel en makkelijk kunnen verwerken. Hier werd onderzoek naar gedaan op de aandelenmarkt, waarbij de aandelen van KAR het bijvoorbeeld beter deden dan die van RDO. Mensen denken dan dat ze het bedrijf KAR beter vinden, terwijl hun voorkeur eigenlijk met de naam te maken heeft. Een simpele bedrijfsnaam is daarom een pré!

Heuristieken of nadenken?

Heuristieken zijn vuistregels waarmee we dingen beoordelen. Die gebruiken we vooral als we moe zijn of geen zin en tijd hebben om ergens goed over na te denken (bijvoorbeeld tijdens reclames). Zo onthouden we levendige gebeurtenissen beter en maken we schattingen op basis van het aantal voorbeelden dat we ergens van hebben. In marketing wordt hier slim op ingespeeld door bijvoorbeeld een expert aan het woord te laten wanneer het gaat om producten met een medische of geavanceerde werking of percentages te noemen wanneer men overtuigd moet worden.

Natuurlijk kunt u deze marketingtechnieken ook inzetten als bedrijf. Speel bijvoorbeeld in op de laatste heuristiek van schattingen, door de klant (goede) reviews van uw bedrijf te tonen. Schakel de dienst van Places.nl in, om reviews voor u te verzamelen en te beheren. Adverteren kan ook: met een advertentie op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com bereikt u 6,6 miljoen potentiële klanten! Bel vrijblijvend voor meer informatie met 024 - 3555299.


Delen:



Reacties