Menu

In 6 stappen een succesvolle infographic: zo doet u dat



In 6 stappen een succesvolle infographic: zo doet u dat

Infographics zijn razend populair. Niet alleen vanwege het aantrekkelijke uiterlijk, maar ook omdat het een succesvolle manier is om informatie over te brengen. Omdat het informatie aanbod steeds groter wordt, zijn uw potentiële klanten namelijk steeds selectiever in datgene waar zij hun aandacht aan besteden. Als ondernemer moet u daarom steeds creatiever te werk gaan om uw boodschap over te brengen. Infographics zijn dé manier om uw boodschap in een aantrekkelijk jasje te steken. Places.nl laat u zien hoe u dit het beste kunt doen.

Infographics voor uw bedrijf

Infographics zijn dus de toekomst. Maar wat is een infographic nou eigenlijk? Een infographic is eigenlijk niets anders dan een informatieve illustratie. Het is een combinatie van tekst en beeld waarin u allerlei soorten informatie, data en kennis kunt overdragen. Denk hierbij aan feitjes over uw bedrijf, te realiseren doelen of informatie over uw producten. Bedrijven gebruiken infographics tegenwoordig steeds vaker omdat het een eenvoudige en aantrekkelijke manier is om informatie over te brengen.

Afbeelding1Dat infographics een succes zijn, blijkt uit de vele internationale bedrijven die er gebruik van maken. Ze zijn namelijk in te zetten voor allerlei doeleinden. U kunt ze bijvoorbeeld gebruiken om een merk op te bouwen maar ook om informatie aan uw doelgroep te verschaffen. Infographics kunnen er daarnaast voor zorgen dat u hoog in de zoekmachines komt te staan.

Het vormgeven van informatie in uw infographic kan in verschillende vormen. U kunt er voor kiezen om pictogrammen, grafieken, maar ook afbeeldingen te gebruiken. Op Smashingmagazine.com vindt u voorbeelden van manieren waarop u infographics in kunt zetten voor uw organisatie. Maar hoe zet u nou zo'n infographic in elkaar? Places.nl heeft voor u een aantal gemakkelijke tips en trucs voorhanden om ook úw infographic tot een succes te maken.

1. Trek de aandacht met een interessant onderwerp

Infographics kunt u maken voor de meest uiteenlopende onderwerpen. Kies een voor uw klanten relevant onderwerp en focus uw infographic daarop. Het helpt om een vraag voor ogen te hebben die u in uw infographic wilt beantwoorden. Houd bij het kiezen van een onderwerp wel rekening met de doelgroep die u wilt bereiken. U kunt er voor kiezen om een infographic te maken over de resultaten die uw bedrijf heeft geboekt, zoals bijvoorbeeld te zien is op Telefoonboek.nl. U kunt er ook voor kiezen om een onderwerp te kiezen dat gerelateerd is aan uw bedrijf of voor uw klanten interessant is. Een goed voorbeeld hiervan is de infographic van The World Bank over een groenere toekomst. In dat geval kunt u het internet op duiken, een expert raadplegen of de benodigde literatuur lezen. Zodra u een onderwerp heeft gekozen dat relevant is voor uw onderneming, kunt u aan de slag gaan met het verzamelen van informatie. Zorg er wel altijd voor dat de gegevens die u gebruikt kloppen en dat de bron bekend is.

2. Vertel een verhaal met afbeeldingen

Zoals elke boodschap, heeft ook uw infographic een duidelijke opbouw. U wilt de lezer een verhaal vertellen. Er moet daarom een duidelijk begin, midden en einde te herkennen zijn. Dat doet u bijvoorbeeld door met verschillende lettertypes en accenten aan te geven wat de belangrijkste informatie is die u wilt overbrengen en wat bijzaak. Door te beginnen met informatie die eruit springt houdt u de lezer vast en leidt u deze naar de kern van uw informatie. De lezer moet namelijk meteen kunnen zien wat de informatie is waar het eigenlijk omgaat. Als u het lastig vindt om het geheel voor u te zien, kunt u de infographic eerst op papier schetsen en aan de hand daarvan uw infographic opbouwen. Een infographic mag zo lang zijn als u zelf wilt, maar bestaat wel altijd uit één pagina.

3. Maak gebruik van kleur Afbeelding2

Kleur is heel erg belangrijk voor de leesbaarheid van uw infographic. Kies daarom niet alleen een kleur die past bij het thema van uw infographic, maar ook bij het thema van uw website. Daarnaast moet u er rekening mee houden dat als uw infographic gedeeld wordt, deze wellicht op een andere achtergrond terecht komt. Een witte achtergrond is daarom af te raden. Advies is om te kiezen voor drie basiskleuren en de lichtste daarvan te gebruiken als achtergrond voor uw infographic. De andere twee basiskleuren kunt u verwerken in uw infographic. Contrasten kunt u goed inzetten als middel om onderscheid te maken tussen verschillende onderdelen. Een infographic moet natuurlijk prettig zijn om naar te kijken en uitnodigen om verder te lezen. Vermijdt daarom ook hele scherpe of felle kleuren om de leesbaarheid te bevorderen.

4. Kies een opvallend lettertype

Een vrolijk, speels lettertype kan de aandacht trekken naar datgene wat u wilt vertellen. Kies een lettertype dat past bij het onderwerp van uw infographic en speel met verschillende lettertypes om onderscheid te maken tussen hoofd- en subtitels. U kunt op deze manier duidelijk aangeven waar de verschillende onderdelen van uw infographic beginnen en eindigen, zodat u een gestroomlijnd verhaal neerzet. Let er wel op dat u uw verhaal niet te veel gaat vertellen met tekst. De kern van uw infographic blijven de afbeeldingen, de tekst is hier alleen de leidraad in. Een aantrekkelijke tekst kan er echter wel voor zorgen dat de lezer wordt getrokken naar informatie die anders minder op zou vallen. Probeer er ook voor te zorgen dat de tekst niet afleidt van de informatie die u wilt vertellen. Een goede balans tussen tekst en beeld is de sleutel tot een goede infographic.

5.Houd de opmaak overzichtelijk en simpel

Gemiddeld besteedt iemand 3 minuten aan het lezen van een infographic. Het is daarbij wel belangrijk dat u de aandacht van de lezer binnen die 3 minuten weet vast te houden. Door uw infographic overzichtelijk in te delen en simpele afbeeldingen te gebruiken zorgt u er voor dat uw lezer geen overdosis aan informatie krijgt. Blijf daarom bij simpele vormen en iconen en laat foto's links liggen. U hoeft niet zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van al uw beeldmateriaal. Er zijn een aantal professionele sites, zoals Shutterstock, waar u gemakkelijk uw beeldmateriaal vandaan kunt halen. Vermijd ook het gebruik van grafieken en tabellen die direct uit Excel komen. Bij een infographic is het juist de bedoeling informatie op een creatieve manier over te brengen.

6.Deel uw infographic met uw doelgroep

Als u uw infographic af heeft wilt u deze natuurlijk delen met zo veel mogelijk mensen binnen uw doelgroep. Een goede infographic wordt al snel viraal: dat betekent dat uw infographic door middel van social media snel door veel mensen bekeken en gedeeld wordt. Afbeelding4In principe is dit een vorm van mond-op-mondreclame, waardoor uw boodschap snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt. Dit kunt u bereiken door te zorgen dat u de juiste zoekwoorden gebruikt in uw infographic zodat u hoog in de zoekmachines terecht komt. Daarnaast kunt u uw infographic natuurlijk naast uw website, delen op zoveel mogelijk sociale media. U kunt in de gaten houden hoe succesvol uw infographic is door uw sociale media meetbaar te maken. Tenslotte zijn er een aantal websites waar u uw infographic op kunt plaatsen, zoals Dailyinfographic.com, Visual.ly of Weeklyinfographics.com.

Zelf aan de slag met een infographic

Heeft u inmiddels voldoende inspiratie opgedaan om zelf aan de slag te gaan? Kijk dan eens op YouTube voor een instructiefilmpje met uitleg van Piktochart over hoe u zelf gemakkelijk een infographic ontwerpt. Voor meer voorbeelden kijkt u op Creativebloq.com. Ook op Places.nl vindt u voorbeelden van hoe u infographics kunt inzetten voor uw bedrijf.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek