Menu

Guerrillamarketing: de onverwachte kracht onder de marketingtechnieken



Guerrillamarketing: de onverwachte kracht onder de marketingtechnieken

U kunt het zo gek niet bedenken; met guerrillamarketing is de wereld uw kleurplaat en heeft u zelf het potlood in handen. De reden van het succes van deze vaak agressieve marketingtechniek is de wow-factor die de meeste van deze acties met zich meebrengen. Hoewel deze acties vaak ingebed zijn in het dagelijks leven, zijn ze opvallend en origineel. Dat is dan ook de reden dat geslaagde guerrilla reclames vaak het nieuws bereiken of massaal worden bekeken op sociale media.

Van flashmob tot interactief billboard

Volgens expert Cor Hospes is guerrilla marketing 'wow-effect opwekt voor een merk, mening, dienst of product'.Als het op guerrilla marketing aankomt zijn er dus geen regels; de maker heeft werkelijk alle vrijheid bij het bedenken van een campagne.

Makkelijker gezegd dan gedaan?

Maar bedenk maar eens zo'n reclame. Ten eerste is het belangrijk om te bedenken wat er relevant is voor uw bedrijf. Sommige bedrijven kunnen gebruik maken van hun naamsbekendheid, anderen moeten misschien meer moeite doen voordat iedereen de boodschap begrijpt. De reden dat veel ondernemers toch overstag gaan is dat guerrillamarketing een relatief goedkope manier van adverteren is en de kans bestaat dat - als de actie geslaagd is - er een enorm aantal mensen wordt bereikt. In tegenstelling tot een virale campagne, die slechts via sociale media gedeeld wordt, zijn guerrilla campagnes vaak ook interessant voor het lokale nieuws. Met deze vorm van adverteren kunt u dus met weinig middelen grote resultaten bereiken.

Een voorbeeld van een bushokje met guerillamarketing voor het merk Windex.Check, check, dubbel check

Bij het bedenken van een guerrillareclame is het belangrijk om een paar punten af te kunnen strepen. Het is belangrijk dat de actie onvoorspelbaar, onconventioneel, opvallend en origineel is. Daarnaast moet de timing juist zijn en moet de relevantie voor uw bedrijf duidelijk zijn. Guerrillacampagnes zitten vaak simpel in elkaar, maar zijn op zo'n ludieke manier uitgevoerd dat ze toch reactie uitlokken.

Pas op voor valkuilen

Let wel, er zijn ook nadelen verbonden aan deze marketingvorm. Dubbelzinnige boodschappen kunnen gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden. Zorg er daarnaast voor dat u van tevoren checkt of u de wet aan uw kant hebt, zodat u hoge boetes voorkomt. Houdt ook rekening met alle mogelijke situaties; slecht weer, vertragingen obstakels kunnen er allemaal voor zorgen dat uw campagne niet helemaal uit de verf komt en dat zou zonde zijn!

De wondere wereld van guerrillamarketing

Dus, heeft u een klein marketingbudget en creativiteit te over? Dan is deze manier van adverteren misschien wel iets voor u. Hoewel de term al veel langer bestaat, is deze techniek pas recent gegroeid in zijn populariteit. Maak hier gebruik van en kijk het kunstje af bij ondernemers die u al voor zijn gegaan en voordat u het weet bent zelf een expert op het gebied van guerrillamarketing!

Een afbeelding van een zebrapad waarvan de strepen frietjes moeten voorstellen. Een voorbeeld van guerillamarketing van McDonalds.Andere marketingtechnieken

Ten slotte is het helemaal niet gek om als ondernemer meerdere marketingtechnieken te verwerken in een zogenaamde marketingmix. Op Places.nl vindt u meer informatie over adverteren en op onze blog vindt u meer voorbeelden van marketingstrategie. Dagelijks verschijnt er een nieuw artikel gericht op ondernemers zoals u!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek