Menu

Groot aantal bedrijven deelt ongevraagd klantgegevens met Facebook



Groot aantal bedrijven deelt ongevraagd klantgegevens met Facebook

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel bedrijven ongevraagd telefoonnummers, adresgegevens en e-mailadressen delen met Facebook. Volgens de privacywet is dit verboden tenzij er toestemming voor is.

De reden dat de bedrijven persoonsgegevens met Facebook delen is omdat zij dan gerichter kunnen adverteren. Advertenties worden aangepast op de demografische kenmerken van iedere bezoeker.

Bedrijven zoals Nuon en de ANWB delen al een hele tijd zonder te vragen of zonder er überhaupt een melding van de geven, persoonsgegevens van hun klanten. "Bijna iedereen die zo online adverteert doet het", zo luidde de reactie van de bedrijven die de Consumentenbond had ondervraagd.

Verboden

Er worden vooral e-mailadressen gedeeld met Facebook. Ook worden er geboortedata, telefoonnummers en NAW-gegevens gedeeld. Het delen van dergelijke gegevens is in Nederland verboden in het kader van Wet bescherming persoonsgegevens, zo laat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) weten.

Een argument dat de KLM en de Postcodeloterij gebruikten was dat er sprake is van "gerechtvaardigd belang". Dit wil zeggen dat er geen toestemming gevraagd hoeft te worden bij een zwaarwegend bedrijfsbelang. Volgens de AP is dit echter een foute constatering en is direct marketing zonder toestemming van klanten altijd verboden.

De schuldige bedrijven

De Consumentenbond heeft de bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het overtreden van de wet op een rijtje gezet. Er is een steekproef onder zeventien verschillende bedrijven uitgevoerd, drie reageerden niet. De ANWB, Bijenkorf, Nuon en Oxfam Novib zijn naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond gestopt. Essent, KLM en Transavia laten weten dat hun beleid heroverwogen wordt.

De bedrijven die hebben laten weten om gewoon door te gaan met het onwettig verspreiden van persoonsgegevens zijn: Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep.

De Postcodeloterij is niet blij met het onderzoek. Zij hebben laten weten dat zij de Consumentenbond aansprakelijk willen stellen voor alle schade die voortvloeit uit haar publicatie.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek