Menu

Met deze 10 tips creëert u betere content voor uw YouTube-kanaal



Met deze 10 tips creëert u betere content voor uw YouTube-kanaal

Video content is belangrijker dan ooit. YouTube is niet alleen het bekendste video-kanaal, het is na Google (waar het zelfs onderdeel van uitmaakt) ook de tweede grootste zoekmachine. Video content wordt ook steeds uitdagender, met een steeds kritischer publiek en ingewikkeldere algoritmes die bepalen of uw video zal voldoen aan een zoekopdracht. Places Nieuws zet tien belangrijke en actuele tips op een rij die u zullen helpen bij het creëren van video-content voor uw YouTube-kanaal.

1. Gebruik de juiste termen

YouTube is naast een video-platform, de tweede grootste zoekmachine van nu. Dit houdt in dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) net zo belangrijk is voor uw YouTube-content als voor uw website-content. Het gebruiken van de juiste zoektermen is cruciaal om uw doelgroep eenvoudig bij uw video's terecht te laten komen. U kunt zoektermen gebruiken in de titel en beschrijving van de video. Het kiezen van de juiste zoektermen hangt af van de volgende situatie:

- u creëert content vanuit zoekwoorden
Dit is een uitstekende manier om in te spelen op onderwerpen waar uw doelgroep in lijkt geïnteresseerd. Hiermee speelt u in op behoefte en kunt u uw video hier volledig op afstemmen. Veel YouTube-gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar oplossingen voor problemen. Tutorials zijn dan ook veruit de meest bekeken video's.

- u zoekt naar zoekwoorden vanuit content
Zeker in specifieke branches creëren bedrijven video-content op basis van hun activiteiten en resultaten. In dat geval voorziet u uw video content achteraf van de juiste zoektermen.

Aangeraden wordt wel, om uw video content te bouwen rondom een specifiek onderwerp. Video content is namelijk bij uitstek geschikt om veel en diepgaande informatie te geven en dit met beelden snel begrijpelijk te maken. Websites als KeywordTool.io zijn speciaal ontwikkeld om te zoeken naar zoektermen in YouTube. Ook YouTube's 'suggested searches' is gebaseerd op zoekopdrachten waar YouTube-gebruikers naar zoeken.

2. Gebruik thumbnails

Naast de juiste termen in uw titel en beschrijving, is het belangrijk om de video's een goede thumbnail te geven. Een thumbnail is de afbeelding die de video krijgt wanneer deze niet speelt en waarmee uw video te identificeren is. Deze afbeelding moet in één oogopslag een goed beeld geven van de inhoud en sfeer van de video.

De thumbnails zijn het uithangbord van uw video. U kunt hier dus bijvoorbeeld ook kort informatie geven. Het kanaal van The Body Coach zet bijvoorbeeld de titel van de video in de thumbnail. Zo weet een gebruiker zonder de beschrijving te moeten lezen waar de video over gaat. Een aantrekkelijke thumbnail kan zorgen voor een hogere click-through-rate (CTR). En dit is, naast de termen in uw titel en beschrijving, een belangrijke factor voor de ranking van uw video. En niet alleen bij de eerste zoekopdracht, ook in de sidebar rechts van spelende video's kunnen aantrekkelijke thumbnails zorgen voor een hogere ranking. Zorg bij het kiezen van thumbnails voor duidelijkheid, herkenbaarheid en consistentie.

3. Optimaliseer de transcriptie

YouTube creëert automatisch ondertiteling bij uw video's, wanneer uw video's duidelijke spraak bevatten en niet langer duren dan een uur. Deze ondertiteling is natuurlijk handig om de video beter te volgen, maar de transcripties worden ook gebruikt door zoekmachines om de video te kunnen vinden op basis van de content.

Nadat YouTube automatisch een transcript maakt, kunt u deze handmatig wijzigen. Dit kan handig zijn wanneer u bijvoorbeeld achteraf een blog of artikel wilt schrijven over de content in de video. Daarnaast is de vertaling van YouTube niet waterdicht. Door het transcript na te lopen, weet u zeker dat het transcript klopt en dat uw video goed kan worden gevonden op basis van de content.

4. De video zelf

Natuurlijk draait alles uiteindelijk om de inhoud van de video. Volgens experts is de totale kijktijd van een video de belangrijkste factor in het ranken van uw video. Langere, uitgebreide video's kunnen dus zorgen voor een langere kijktijd en de ranking van uw video verbeteren.

Voorwaarde is wel, dat u uw kijkers voorziet van interessante en relevante content en niet zomaar de video langer maakt. Maar indien u de keuze heeft tussen 3 keer een video van 10 minuten en 1 keer een video van 30 minuten waarin u alle relevante informatie noemt, is de kans groter dat de langere video meer resultaat oplevert.

5. Creëer afspeellijsten

Maak van uw video's een afspeellijst, ook al heeft u nog maar maar enkele video's op uw kanaal staan. Een afspeellijst helpt uw volgers om snel en overzichtelijk toegang te krijgen tot al uw video's. U kunt deze afspeellijst voorzien van een titel, waarmee u uw ranking wederom een boost geeft.

De afspeellijst zorgt ervoor dat al uw video's vaker worden bekeken. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om de volgorde van de video's die kijkers te zien krijgen aan te passen. Zo kunt u bepalen in welke volgorde uw lezers uw video's zullen bekijken. Een extra mogelijkheid is het categoriseren van video's in diverse afspeellijsten. Zo kunt u inspelen op de informatie die de gebruiker zoekt.

6. Activeer uw gebruikers na het kijken

U kunt op YouTube een call-to-action (CTA) toevoegen aan uw video. Dit kan tijdens of aan het einde van de video. Hiermee verwijst u uw lezers door naar andere video's, linkt u naar uw website of vraagt u uw kijkers om zich te abonneren op uw kanaal. Op die manier doet u een poging om kijkers zo lang mogelijk bij u te houden.

Vraag uw volgers gerust om zich te abonneren op uw kanaal. Op deze manier loopt u zo min mogelijk potentiële volgers mis. Er zijn bedrijven die flink betalen voor volgers. Op lange termijn kan dit schadelijk zijn voor de authenticiteit van uw account. Daarnaast kan het ten koste gaan van uw betrokkenheid en betrouwbaarheid. En dat is nou net wat u niet wilt.

7. Laat zien wie u bent

Bedrijven zijn met de komst van social media een stuk transparanter geworden over wie ze zijn en wat ze doen. YouTube is het perfect kanaal om volgers en merkfans te informeren over bijvoorbeeld bedrijfsactiviteiten, behaalde doelen of nieuws.

De openheid en transparantie die u uw volgers hiermee kunt geven, heeft ertoe geleid dat bedrijven die actief zijn op sociale kanalen een betrouwbaarder imago hebben gekregen. Bedrijven doen dit onder andere door letterlijk hun gezicht te laten zien. Zo benadert u uw volgers zo persoonlijk mogelijk en geeft u hen de mogelijkheid om zich verbonden te voelen met uw bedrijf. Video content is uitermate geschikt om als bedrijf naar buiten te treden en uw gezicht te laten zien.

8. Regelmaat en afwisseling

Een effectieve contentstrategie vraagt om regelmaat en afwisseling. Een contentplanning of content-kalender kan u helpen om uw content strategisch in te zetten. Een model dat u hierbij kan helpen is het 3H-model van Google. Dit model onderscheidt drie typen content (Hero, Hub & Hygiene) waarmee u op kunt vallen, nieuwe volgers kunt krijgen en deze actief te voorzien van interessante content. Met regelmatige content houdt u uw volgers daarnaast actief, geeft u ze een goede reden om u te blijven volgen en zullen zij positief over u blijven praten.

9. Gebruik pre-rolls

De pre-roll is de video-advertentie die wordt afgespeeld aan het begin van de video. Vaak kun je deze na zes seconden wegklikken. Content marketeers gebruiken deze pre-roll als distributiemiddel voor hun eigen content. Hierbij is het doel: zorgen dat de kijker blijft hangen na de zes seconden. De volgende tips helpen hierbij:

  • Verpak je advertentie in een interessant verhaal
  • Frame je video zo snel mogelijk; laat gelijk zien wat de kijker kan verwachten
  • Direct knallen: begin met het hoogtepunt van de video of zorg voor een snelle build-up naar het hoogtepunt

10. Wees consistent

Naast de informatieve voordelen van video content en YouTube, kunt de identiteit van uw bedrijf en merk online perfect weerspiegelen. Dit bereikt u echter alleen wanneer u een mate van consistentie doorvoert. De meest voorkomende vorm van consistentie is een eigen stijl. Dit kunt u creëren met bepaalde kleuren, de opbouw van uw video of een het creëren en terugbrengen van bepaalde bedrijfswaarden. Daarnaast creëert u niet alleen een identiteit bij uw doelgroep, ook zoekmachines weten beter in welk vakgebied u actief bent.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek