Menu

De voor- en nadelen van bloggen voor uw bedrijf



De voor- en nadelen van bloggen voor uw bedrijf

Een blog is een online medium over interessante ontwikkelingen, actualiteiten, bedrijfsaangelegenheden en persoonlijke zaken. Het is een uitstekende manier om meer informatie over uw bedrijf te geven aan bezoekers en potentiële klanten. Twijfelt u over het wel of niet beginnen van een blog voor uw bedrijf? Hier leest u de voor én nadelen van het bloggen voor uw bedrijf.

Voordelen

Positie in Google

Door regelmatig een blog bij te houden zorgt u voor een goede positie in Google. De prioriteit van uw bedrijf stijgt namelijk naarmate u meer blogs plaatst. Uw bedrijf wordt hierdoor beter online vindbaar. Wanneer u uw blog linkt aan uw website kan tevens het bezoekersaantal op uw website toenemen. Mensen kunnen uw blog delen op bijvoorbeeld hun social media of mond-tot-mond, waardoor het bereik van uw blog vele malen groter wordt.

Meer naamsbekendheid

Door het schrijven van een blog kunt u meer aandacht vestigen op uw bedrijf. U vergroot hiermee uw online vindbaarheid. Als u vaker een interessante en leuke blog post keren bezoekers sneller terug naar uw blog of website. Een blog is een directe connectie met uw doelgroep. Uw lezers en potentiële klanten leren u beter kennen en zo krijgt uw bedrijf een gezicht. Ten slotte zorgt het schrijven van een blog ervoor dat mensen u in gedachten blijven houden en uw bedrijf verkiezen boven de concurrent.

Gratis marketing

Bloggen is een ideale manier om uw producten of diensten te promoten. Bloggen is snel, goedkoop en milieuvriendelijk. 71% van de internetgebruikers zegt dat blogs helpen bij het maken van een keuze voor een product. Wanneer lezers uw blog interessant vinden zorgen voor goede mond-tot-mond reclame. Dit is gratis publiciteit. Ook wanneer uw bedrijf iets belangrijks, zoals een nieuwe actie of nieuwe openingstijden, heeft te melden is een blog een ideaal communicatiemiddel om uw klanten snel en gemakkelijk te bereiken.

Expert in uw vakgebied

Met behulp van een blog kunt u potentiële klanten laten zien waar u goed in bent en waar u verstand van heeft. Wanneer mensen uw blog lezen en de inhoud goed vinden zien ze u als expert in uw vakgebied. Dit zorgt voor vertrouwen en onderscheid uw bedrijf ten opzichte van concurrenten.

Persoonlijke groei

Door het schrijven van een blog leert u creatiever denken. U kunt over uw passies schrijven en uw ideeën met de wereld delen. Door de feedback en reacties die mensen kunnen achterlaten op uw blog kunt u opnieuw aan het denken worden gezet, waar u weer van kan leren en verbeteren.

voor-en-nadelen-bloggen-typen

Nadelen

Tijdrovend

Het schrijven van blogs kost veel tijd. Blogs trekken een vast publiek dat regelmatig komt kijken of er een nieuwe blog is verschenen. Stel dus van te voren uzelf de vraag of u regelmatig de tijd heeft om te schrijven. Wanneer u begint met een blog kunt u namelijk niet zomaar stoppen. Het vraagt om motivatie en inzet om regelmatig blogs te posten. U kunt daarom misschien iemand anders voor u laten schrijven. De blogs van de ANWB worden bijvoorbeeld geschreven door medewerkers van de ANWB. Zo zijn er blogs over filelezers, wegenwachters en elektrisch fietsen.

Geen onderwerpen

U moet voldoende onderwerpen hebben om over te schrijven. Als u wekelijks een blog bijhoudt, moet het natuurlijk wel ergens over gaan. U kunt bijvoorbeeld over actualiteiten , persoonlijke verhalen of over uw producten en diensten bloggen. Denk aan speciale acties, tips, trends of bijvoorbeeld uw toekomstplannen. Probeer over onderwerpen te schrijven die vaak gezocht worden in zoekmachines. Dit kunt u nagaan met Google Adwords Keyword Planner. Maak van toekomstige onderwerpen een planning zodat u voor uzelf helder heeft waarover u nog kunt schrijven.

Negatieve reacties

Een blog kan negatieve reacties uitlokken wat kan zorgen voor discussie rondom het onderwerp van uw blog. Interactiviteit is altijd aanwezig op een weblog. Deze reacties zijn zichtbaar en openbaar voor iedereen, en andere potentiële en bestaande klanten kunnen meelezen. Toch kunnen negatieve reacties u helpen met het verbeteren van uw bedrijf. Het geeft u feedback waarmee u uw bedrijf kan optimaliseren. Wanneer u klachten netjes en professioneel oplost, geeft dit een positieve en betrouwbare indruk.

Geen schrijftalent

Misschien voelt u zich geen echte schrijver. U wilt natuurlijk dat uw boodschap duidelijk overkomt en dat lezers de juiste indruk krijgen van uw bedrijf. Weinig mensen zijn echter direct een schrijftalent en het beste wat u kunt doen is goed oefenen. Hoe meer ervaring u krijgt, hoe beter uw blogs zijn. Schrijf eenvoudig en helder en vermijd moeilijke woorden. De lezer ziet in één oogopslag waar de tekst over gaat en dit leest prettig. Schrijf daarnaast met korte zinnen en blijf positief. Niemand houdt van sombere verhalen. Kijk voor meer schrijftips eens op schrijftips.blogspot.nl of schrijvenonline.org. Wilt u nu na dit overzicht van de voor- en nadelen van bloggen een blog beginnen? Met Wordpress kunt u gemakkelijk en gratis een blog starten. U hoeft geen verstand te hebben van webprogrammering om een WordPressblog bij te houden. Goede voorbeelden van bedrijven die bloggen zijn telefoonboek.nl, ANWB, ICTvalley , Frankwatching, en KLM.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek