Menu

De mogelijkheden van Google+ voor uw bedrijf



De mogelijkheden van Google+ voor uw bedrijf

Alhoewel Google+ één van de grootste Social Media kanalen is, bestaat er veel onduidelijkheid rondom Google+. Vaak is het niet duidelijk wat Google+ is en welke voordelen het kan hebben voor uw MKB-bedrijf. Met behulp van Google+ kunt u uw online zichtbaarheid vergroten en gebruik maken van een aantal handige hulpmiddelen voor uw bedrijf, zoals een gratis applicatie om groepsgesprekken te houden met uw klanten of collega's. In deze blog leert u meer over de basis van Google+ en hoe u met Google+ uw voordeel kan doen.

Wat is Google+?

Google+ valt net als Facebook en Twitter onder de categorie Social Media. Net als bij Facebook maakt Google+ onderscheid tussen personenpagina's en bedrijfspagina's. Google+ is net zoals de naam zegt: Google met wat extra. Het is een soort paraplu die boven Google hangt en alle toepassingen van Google verbindt, waaronder Gmail, Google Drive en Google Maps. Nederland telt meer dan een half miljoen gebruikers van Google+. Het overgrote deel hiervan is tussen de 18 en 24 jaar oud. Met deze informatie kunt u snel een afweging maken of de doelgroep van uw bedrijf past binnen de gebruikersgroep van Google+.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Door het aanmaken van een Google+ pagina kunt u uw zoekmachineresultaten optimaliseren. Google geeft namelijk de voorkeur aan Google+ boven bepaalde advertenties. Zo is uw Google+ bedrijfspagina een gratis plaats in de zoekmachineresultaten. Ook op het moment dat personen interesses aangeven door bedrijven en personen te volgen, beïnvloedt Google+ de zoekresultaten van deze personen. Volgen bepaalde personen dus uw interessegebied, dan komt u daar sneller in de zoekresultaten naar boven. Door op uw Google+ pagina te verwijzen naar uw website en andersom maakt u deze ook weer makkelijker vindbaar.

Sociale kringen maken

Het beheer van uw Google+ bedrijfspagina kunt u delen met maximaal 50 andere Google+ gebruikers. De '+1' button kunt u integreren op uw website, waardoor de bezoekers van uw website uw Google+ pagina kunnen delen en waarderen. De volgers van uw Google+ bedrijfspagina kunt u indelen in verschillende kringen. Hierbij kunt u denken aan klanten, potentiële klanten of collega's. Let op: u kunt alleen personen die uw pagina volgen indelen in deze kringen. Hiermee voorkomt Google dat er ongewenst wordt geadverteerd via de pagina's.

gplus_2

Google+ Communities

Naast zoekmachineoptimalisatie en het maken van sociale kringen biedt Google+ aan haar gebruikers een aantal handige 'tools' die u ook in kunt zetten voor uw bedrijf. Google+ Communities biedt een online plaats om samen te komen met mensen met dezelfde interessegebieden. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld mode, architectuur of eten. Als bedrijf kunt u zo'n community opzetten, maar u kunt er ook aan deelnemen. Zo kunt u uw doelgroep beter leren kennen, en zodoende beter inspelen op de wensen en behoeften van uw potentiële klant.

Google+ Hangouts

Via Google+ Hangouts kunt u heel eenvoudig contact leggen met uw collega's en met uw publiek. Tot maximaal tien actieve personen kunnen gratis meedoen aan bijvoorbeeld een gesprek of video-overleg. Buiten deze tien actieve personen kunnen er ook een onbeperkt aantal personen meeluisteren en -kijken bij een 'Hangout On Air'. Door middel van Google+ Hangouts kunt u dus ook live vragen aan uw publiek stellen en ze deel uit laten maken van bijvoorbeeld productlanceringen.

obama_hangout

Google+ Ripples

Om de statistieken van uw pagina goed bij te houden kunt u gratis gebruik maken van Google+ Ripples. Dit datavisualisatie hulpmiddel stelt Google+ beschikbaar om een goed overzicht te krijgen van wie uw pagina bezoekt. U verkrijgt met behulp van deze 'tool' inzicht in wie de belangrijkste 'influencers' zijn voor uw publiek en hoe u deze personen zelfs kunt bereiken. Daarnaast kunt u ook zien welke berichten het meest gewaardeerd worden binnen uw publiek.

Nadelen Google+

Google+ is pas in 2011 gelanceerd en is daarmee nog vrij jong. Van tijd tot tijd verandert Google de mogelijkheden van Google+, waardoor de voordelen steeds zwaarder wegen dan de nadelen. Waar u echter nog rekening mee moet houden is dat Google+ beduidend minder wordt gebruikt dan Facebook. Naast het aantal gebruikers, bedraagt het percentage aantal actieve gebruikers op Google+ nog maar 44%. Mocht u er wel voor kiezen een Google+ pagina aan te maken, dan heeft u wat geduld nodig voordat gebruikers er echt actief in worden. Google+ groeit nog steeds enorm, maar niet zo hard als Google had gehoopt. In de tussentijd heeft u dus nog wat tijd om Google+ te leren kennen en te leren gebruiken. Google+ is een uitstekende mogelijkheid om te kijken hoe effectief u er gebruik van kunt maken en hoeveel u kunt leren over uw publiek.

Google+ & Telefoonboek

Om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van Google+ is het belangrijk dat deze pagina gevonden wordt. U kunt bijvoorbeeld op uw website een Google+-button plaatsen naar uw Google+ bedrijfspagina. Maar u kunt uw Google+ pagina ook gratis aan uw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl toevoegen. Zo verhoogt u de online vindbaarheid van uw bedrijf. Een bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl maakt u aan via een account op Places.nl. Uw Google+ pagina en andere nuttige informatie staan dan vermeld op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Kijk als voorbeeld eens op de Google+ pagina van Telefoonboek.nl. Wilt u meer tips over social media? Lees dan onze blogs over Facebook, Twitter of LinkedIn.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek