Menu

De kracht van virale marketing



De kracht van virale marketing

Virale marketingcommunicatie is een techniek die gebruik maakt van het internet om de bekendheid van een merk te vergroten of positieve gevoelens bij de consument aan te wakkeren. Spraakmakende reclamefilmpjes worden online gepost door een bedrijf en organisatie en deze worden verder verspreid via het internet. Dit betekent dat u met zo'n viral op een relatief goedkope wijze een groot aantal mensen kunt bereiken. In deze blog leest u hoe u als ondernemer de kracht van virale marketing kunt benutten.

Interactieve consument

Een aantal uurtjes spenderen op het internet is tegenwoordig misschien wel de populairste vrijetijdsbesteding. Even sociale media checken in de pauze, een informatieve blog lezen of surfen op webshops, we doen het allemaal. Internet is een doelgericht platform waarbij de gebruiker actief is. De virale marketingstrategie speelt in op de actieve houding van de consument en spoort consumenten aan om filmpjes of andere content met een commercieel doeleinde door te sturen naar vrienden, collega's, familieleden en dergelijke. De consument neemt hier eigenlijk het werk van de marketeer over, door zelf de content te verspreiden.

Reclamevermijding neemt toe

Reclames op tv zijn makkelijk te ontwijken door weg te zappen of simpelweg voor de tv weg te lopen. Over advertenties in de krant wordt makkelijk heen gelezen en een billboards langs de weg trekken ook niet meer echt de aandacht. Ondanks dat het internet nieuwe reclamemogelijkheden biedt, zoals het plaatsen van banners, zijn consumenten steeds slimmer in het vermijden van reclames. Dit komt doordat de consument een actieve houding aanneemt wanneer hij aan het internetten is, en een banner juist een passieve vorm van reclame is. Virale campagnes spelen echter wel op de actieve houding van de consument in en proberen consumenten aan te sporen filmpjes door te sturen via bijvoorbeeld social media of e-mail.

Mond-tot-mondreclame

Virale marketing lijkt op mond-tot-mondreclame, alleen vindt het plaats op het internet. Mond tot mond reclame is de meest authentieke vorm van reclame maken en misschien ook wel de meest waardevolle vorm van reclame. De consument verspreidt de viral namelijk door te delen via bijvoorbeeld e-mail of social media, waardoor de ontvanger weet van wie het afkomstig is. Een filmpje met een verborgen commerciële boodschap ontvangen van een vriend wakkert minder argwaan aan bij de consument dan wanneer het verspreid wordt via het bedrijf zelf. Consumenten hebben minder snel het idee dat geprobeerd wordt om ze te overtuigen tot bepaalde aankopen.

Wat betekent dit dus voor u?

Een manier om reclamevermijding tegen te gaan en waar voor uw geld te krijgen is om te investeren in de ontwikkeling van een aantrekkelijke viral. Deze viral zal door consumenten sneller verspreid worden wanneer het een entertainende, grappige of spraakmakende inhoud heeft. Tegelijkertijd moet u ervoor zorgen dat er een commerciële boodschap achter zit, zoals het promoten van een product of dienst. U kunt het filmpje vervolgens plaatsen op de socialmediapagina van uw bedrijf om het zo te delen met klanten. Een goede viral zal zichzelf vervolgens verspreiden.

Virale marketing op Places

Heeft u eenmaal content gecreëerd die nu alleen nog viral moet gaan? Help uw klanten daar dan bij en presenteer uw bedrijf met een bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl. Heeft u een gratis vermelding, dan toont u gemakkelijk en overzichtelijk welke socialmediaprofielen u heeft. En maakt u gebruik van een advertentiepakket? Dan kunt u ook uw afbeeldingen en video's tonen. Neem voor meer informatie op met onze klantenservice op het nummer 024-3555299. Wij helpen u graag bij uw virale marketingcommunicatie!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek