Menu

De invloed van social media op het online koopgedrag klanten



Social media blijkt veel invloed te hebben op ons online koopgedrag.

Vier van de tien social media gebruikers heeft online een product gekocht of in de winkel na het delen of liken van een bericht via Twitter.com, Facebook of Pinterest. Bovendien blijkt 71% van de consumenten aankopen te doen op basis van referenties uit social media. We kopen steeds vaker producten en diensten in webshops en online marktplaatsen. Dit gaat snel en de prijzen zijn gemakkelijk te vergelijken. Maar social media blijkt ook veel invloed te hebben op ons koopgedrag. Dit blijkt uit het onderzoek 'How Social Media Influences Online Purchases', waarvan de resultaten overzichtelijk in een infographic verwerkt zijn van Invesp. Volgens dit onderzoek vertrouwt 88% van de consumenten op online reviews, wat een behoorlijk effect op het aankoopgedrag kan genereren.

Referenties social media

Producten met referenties op social media blijken erg belangrijk te zijn voor aankopen. Maar liefst 40% van de social media gebruikers koopt een product nadat het vertoond of gerefereerd is op Twitter, Facebook of Pinterest. Door middel van referenties kun je vertrouwen winnen bij je consument. Wanneer er een constructieve dialoog tot stand komt via social media waarin een product of dienst gerefereerd wordt, leidt dit veelal tot klantenbinding en loyaliteit. Veel grote organisaties hebben inmiddels webcare teams die online uitingen over de organisatie en haar producten in de gaten houden. Bovendien laten mensen zich bij het oprichten van platforms vooral leiden door hun persoonlijke interesses waardoor er niches ontstaan. Referenties van producten in deze niches op social media kunnen zeer waardevol zijn voor aankopen.

Grote invloed online koopgedrag

Facebook heeft de grootste invloed op online koopgedrag (30.8%), gevolgd door YouTube (27%), LinkedIn (27%) en Google+ (20%). Pinterest en Twitter vallen in vergelijking met deze netwerken met 12 en 8 procent een beetje tegen. Facebook biedt de mogelijkheid om de consument te betrekken bij activiteiten en direct te communiceren met de klant. Dit creëert klantcontact en mogelijk klantbinding. Bovendien blijkt 78% van de respondenten aan te geven dat social media invloed heeft op hun aankopen. Zodra een consument een product als favoriet heeft gemarkeerd online, dan zal 50% het product binnen een week kopen en 80% binnen drie weken.

Waarom volgen klanten merken

Social media biedt de mogelijkheid dat consumenten merken kunnen volgen. Maar liefst 52% volgt een merk om op de hoogte te blijven van hun activiteiten via Facebook. Daarnaast volgt 48% van de consumenten een merk om op de hoogte te blijven van promoties en kortingen. Het is belangrijk dat de consument jouw diensten en/of producten leert kennen via social media en een band opbouwt met jouw bedrijf via social media. Als een merk gevolgd wordt, dan ontstaat er bij de volger een betrokkenheid die significant invloed heeft op het aankoopgedrag. Merken die gevolgd worden, genieten niet alleen de voorkeur als er merken tegen elkaar worden afgewogen, maar worden ook actief aanbevolen.

Koopgedrag beïnvloeden van jouw klanten

Als bedrijf kunt u via een goede social media strategie een top-of-mind awareness bij jouw consument creëren door regelmatig nuttige berichten over jouw merk te posten. Deze berichten kunnen extra informatie geven, maar je kan ook een bericht plaatsen omtrent een productlancering of een foto van jouw team. Op die manier kun je sympathie opwekken en kun je de consument betrekken bij je bedrijf. Ook kun je als bedrijf bijvoorbeeld op Facebook advertenties plaatsen die op hun beurt consumentengedrag beïnvloeden. Het belangrijkste is om te beseffen dat de consument merken volgt waarmee ze zich kunnen identificeren. Hoe zorg je dat jouw klanten blij en gelukkig worden van jouw merk? Hoe zorg je dat ze van jouw merk gaan houden? Als je die vraag beantwoordt en de antwoorden succesvol toepast, dan volgen de fans en volgers vanzelf!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek