Menu

A/B-tests: dé manier van marktonderzoek



A/B-tests: dé manier van marktonderzoek

Welke tekst kunt u het beste in uw nieuwsbrief onderwerpregel zetten? Welke kleur valt het meeste op op uw website? Wat voor link veroorzaakt het meeste doorklikken? En welke muziekje trekt de meeste kijkers? Allemaal vragen die u als ondernemer ongetwijfeld regelmatig tegenkomt. De manier om hierachter te komen: Een A/B-test. Dé methode voor een sluitend marktonderzoek.

Wat is een A/B-test?

Wat is dat dan, een A/B-test? De naam zegt het al: Bij een dergelijke test maakt u een vergelijking tussen een A-variant en een B-variant. Uw gebruikers, klanten of lezers worden in twee groepen ingedeeld, waarbij beide groepen een ander concept gebruiken. Het is dus een methode om te onderzoeken welke van de twee mogelijkheden de efficientste is. De methode is te vergelijken met de wetenschappelijke t-test, waarin wordt gekeken naar een significant verschil tussen twee behandelingen. Door de resultaten van beide groepen te meten en vergelijken kunt u achter de beste manier komen. Simpel maar effectief!

Wat te meten?

Wat kunt u dan zoal meten met zo'n A/B-test? Meer dan u denkt! De mogelijkheden voor zo'n vergelijkingsonderzoek zijn heel uiteenlopend en kunnen gaan over wat u wil. Zo zijn er zelfs al A/B-tests opgezet om het effect van twee verschillende lettertypes te onderzoeken!

Grofweg zijn de soorten tests in drie categorieen in te delen: A/B-tests op open ratio (bijvoorbeeld bij nieuwsbrieven), A/B-tests op doorklikratio (bijvoorbeeld bij links of banners) en A/B-tests op conversie (bijvoorbeeld op uw website). Een voorbeeld van een factor waarop u hierbij kunt varieren, is de call-to-action. Dit is de tekst waarmee u de klant probeert aan te sporen tot datgene wat u wil. Dit kan natuurlijk op veel verschillende manieren, waarbij de beste manier uit de resultaten zal blijken. Ook verschillende mailonderwerpen, afbeeldingen en landingspagina's kunnen doelwit zijn van uw test.

De meting: en dan?

Bij het uitvoeren van de meting is één ding heel belangrijk: behalve datgene wat u wilt meten, moeten alle andere factoren constant blijven. Stuurt u bijvoorbeeld de ene nieuwsbrief om 6.00 uur 's ochtends en de andere om 15.00 uur 's middags, dan is niet te achterhalen waardoor het verschil in de openresultaten werd veroorzaakt. Natuurlijk kan de andere mail de oorzaak zijn, maar voor hetzelfde geldt heeft het alles te maken met het tijdsstip van mailen. Zorg dus dat de omstandigheden zo constant mogelijk blijven om de betrouwbaarheid van uw test te vergroten.

Heeft u alle metingen gedaan, dan is het tijd voor het berekenen van het verschil. In de statistiek zijn er verschillende methoden om uit te vinden of het verschil veroorzaakt wordt door stom toeval, of dat u daadwerkelijk een verschil heeft gemaakt. Men noemt het verschil signigicant als de kans minimaal is dat het toeval de oorzaak was. Zorg dus dat u deze statistische berekeningen goed uitvoert!

Website

Heeft u de A/B-test uitgevoerd met verschillende aspecten op uw website? Dan weet u precies hoe uw pagina er idealiter uit zou zien. Uw onderzoek heeft het immers bewezen! Heeft u hulp nodig met het opzetten of wijzigen van uw website? Schakel dat het team van Places in. Voor een bedrag van slechts €49,- in het eerste jaar zet een ervaren team uw complete website op!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek