Menu

4 tips over e-mailmarketing voor uw bedrijf



4 tips over e-mailmarketing voor uw bedrijf

E-mailmarketing is één van de oudste en de bekendste vormen van digitale marketing. Het versturen van bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief wordt door veel bedrijven gedaan. Hierdoor zijn veel klanten tegelijkertijd te bereiken. Ondanks dat e-mailmarketing al vele jaren populair is, zijn de mogelijkheden met e-mailmarketing groter dan ooit. Hier leest u vier tips om u alvast op weg te helpen.

1. Personaliseer uw e-mail

Het doel van e-mailmarketing is om klanten te werven en klanten aan uw MKB-bedrijf te binden, met als uiteindelijk resultaat het verhogen van de omzet. Beschikt u over een goede klantendatabase? Maak daar dan gebruik van. Denk bij het opstellen van de e-mail aan een persoonlijke aanhef, en aan het personaliseren van uw acties naar bijvoorbeeld nieuwe en trouwe klanten. Om het maximale uit e-mailmarketing te halen is het aan te raden een directe schrijfstijl te hanteren en ervoor te zorgen ervoor dat uw klant bij het openen van de mail gelijk ziet wat hij/zij eraan heeft. Als de klant verveeld raakt, is de kans klein dat uw e-mail gelezen wordt.

2. Ken de functies van e-mailmarketing

Waar e-mailmarketing voorheen slechts de functie had van digitale nieuwsbrief, hebben de nieuwste e-mailmarketing sjablonen alle nodige opties om van uw e-mail een interactief geheel te maken. Verschillende organisaties bieden zogeheten 'templates' aan. Dit zijn sjablonen waarin u de tekst en opmaak zelf kunt veranderen. Net zoals bij social media is het grote voordeel van e-mailmarketing dat het niet veel hoeft te kosten, aangezien er meer dan genoeg organisaties zijn die goede, gratis templates aanbieden. Enkele gratis voorbeelden hiervan zijn MailChimp en SendBlaster. Betaalde varianten zijn Blinker en Yime. De overweging van het wel of niet betalen voor uw template hangt af van hoeveel mensen u wilt bereiken met uw nieuwsbrief en over welke functies u wilt beschikken.

3. Leer van uw statistieken

Hoe meer u weet over hoe uw e-mails ontvangen worden, hoe effectiever u ze kunt maken. Er zijn verschillende templateprogramma's waarmee u precies bij kunt houden wie en wanneer uw e-mail opent. Door het gebruik van statistieken kunt u precies zien welke groep uw mails actief opent en welke groep u kunt beschouwen als non-actief. Dit is dan een groep waar nog winst te behalen valt. (en waar u dus nog voordeel kunt halen). U kunt 'segmentlijsten' aanmaken. Dit zijn lijsten/kolommen waarbij u uw klanten kunt verdelen in verschillende groepen. Non-actieve klanten kunt u bijvoorbeeld benaderen met aanbiedingen die die klanten wellicht kunnen interesseren. Uw actieve groep kunt u belonen met spaaracties of iets dergelijks. Probeer ook eens te letten op welke tijdstippen uw mails worden geopend, en wanneer dat juist minder het geval is. Door uw statistieken goed bij te houden kunt u ook zien hoe effectief uw e-mails zijn en waar u nog terrein kunt winnen.

4. Uw mails zijn geen spam

Let op hoe u de onderwerpsregel en uw e-mail formuleert en vormgeeft. Op het moment dat deze lijkt op spam zijn klanten minder snel geneigd om uw e-mail te openen en te lezen. Let dus op de verhouding advertenties/informatie, want voor u het weet wordt uw nieuwsbrief gezien als spam. De onderwerpsregel wordt in principe door iedereen die hem ontvangt gelezen. Daarna wordt vaak pas de beslissing genomen om de mail te openen of niet.

- Probeer korte, krachtige onderwerpsregels te maken die aangepast zijn op de doelgroep die deze ontvangt.
- Vermijd daarnaast het woord 'gratis' of 'free', want dan is de kans groot dat uw e-mail in de spambox terecht komt. Ditzelfde geldt voor het vermelden van hoofdletters en andere tekens zoals $%&# .
- Door het gebruik van vraagzinnen kunt u nieuwsgierigheid opwekken bij uw lezer, die vervolgens op zoek gaat naar het antwoord in uw nieuwsbrief. Veel templates bieden de optie aan om uw onderwerpregels te testen met de zogeheten splittest. Hiermee stuurt u twee verschillende onderwerpregels van uw e-mail naar ongeveer 10% van uw klanten, vervolgens wordt gemeten welke van de twee het beste werkt en die versie wordt dan naar de andere 90% van uw klantenbestand gestuurd. Dit is een handige tool om uw e-mails te optimaliseren.

Wilt u meer tips en informatie over online marketing? Lees dan meer blogs op Places.nl meer over bijvoorbeeld het beheren van uw social media, het verhogen van uw online vindbaarheid op Telefoonboek.nl en tips voor een succesvolle website.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek