Menu

Digitaal is niet altijd beter: papieren folders in uw marketingstrategie



Wekelijks vallen 10,6 miljoen papieren folders op de deurmat en wordt er gemiddeld 17 minuten naar folders gekeken. In het digitale tijdperk zal het u misschien verbazen, maar het is echt zo: de papieren folder is nog altijd een krachtige aandachttrekker.

Digitaal is dus niet altijd de beste oplossing. Ruim de helft van de Nederlands wil de papieren folder niet kwijt. Hoogste tijd om daar als bedrijf op in te spelen! In dit artikel leest u alle ins-en-outs over reclamefolders in uw marketingstrategie.

Interessant voor de consument

Uit de Retail Buying Study '18 van IPG Nederland blijkt dat post die op de deurmat valt nog altijd de belangrijkste bron van informatie is voor consumenten. Een folder is interessant voor consumenten omdat ze zelf het moment kunnen bepalen waarop ze deze openslaan. Daarnaast vinden consumenten het handig dat folders nieuwe en herkenbare informatie over de afzender geeft.

Papieren folder leidt tot acties

Klinkt allemaal leuk en aardig die voordelen voor de consument, maar u wilt natuurlijk weten wat een papieren folder u concreet oplevert. De cijfers van het NOM Folder Onderzoek 2018 liegen er niet om: van alle ontvangers die een folder gezien hebben komt 80% in actie. Daarbij gaat het om verschillende acties die voor uw bedrijf van belang kunnen zijn:

  • Zo'n 62% van de lezers overweegt bepaalde aankopen na het bekijken van een folder.
  • De helft koopt regelmatig iets uit folders.
  • De website die op de folder vermeld staat wordt door 20% van de lezers bezocht.
  • Naar aanleiding van het lezen van de folder bezoekt 42% de betreffende winkel.
  • Deze percentages liggen vele malen hoger bij papieren folders dan bij digitale folders.

Waarom bekijken consumenten folders?

Folders worden vooral gebruikt om op de hoogte te blijven van aanbiedingen: 77% van de consumenten geeft aan folders met dit doel te lezen. Daarnaast worden folders bekeken ter ontspanning en inspiratie. Het merendeel van de Nederlanders (72%) vindt folders informatief en handig. Dat geldt vooral voor 35+'ers, voor jongeren (13 tot 19 jaar) en jongvolwassenen (20 tot 34 jaar) geldt dat minder.

Digitale folder

De digitale folder is beduidend minder populair dan de digitale folder: 11,3 miljoen mensen bekijken papieren folders tegenover 4,6 mensen die de digitale folders bekijken. 57% van de consumenten leest alleen papieren folders, een kwart van de consumenten bekijkt zowel de papieren als de digitale folder.

Geef iets extra's

Een papieren folder is ideaal om in te spelen op het beïnvloedingsprincipe 'wederkerigheid'. Als bedrijf kunt u iets extra's weggeven. Wie vindt het nou niet leuk om iets cadeau te krijgen? Consumenten zijn het meest dol op kortingsbonnen (49%), cash-back-acties (35%) en bijzondere folders (26%).

Verras de consument

Natuurlijk bent u niet de enige die de aandacht van de consument probeert te bereiken met een papieren folder. Onze tip is daarom: zorg ervoor dat u verrast in de uiting van uw boodschap. Dit draagt bij aan de merkbeleving bij uw klanten. Varieer en experimenteer met beeld, kleur en geur om uw bedrijf nog beter onder de aandacht te brengen.

De perfecte folder

Een folder bestaat uit meerdere pagina's, waardoor u als bedrijf meer informatie over uw product(en) en/of dienst(en) kunt geven. De kans is groot dat lezers deze langer bewaren als de folder voor hen van toegevoegde waarde is. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet waar u op kunt letten bij het ontwerpen van een folder:

  • Zorg dat de voorkant van de folder uitnodigt om verder te lezen;
  • Wek interesse op bij de lezer door duidelijke informatie te geven over uw bedrijf of product;
  • Zorg voor een goede call-to-action;
  • Denk goed na over het formaat: groot of toch kleiner?

Uw folder verspreiden

Als u een folder heeft laten drukken, bent u toe aan de volgende stap: verspreiding. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, waarmee u een zo beperkt mogelijke of juist zo groot mogelijke doelgroep bereikt. Met folderverspreiding op landelijk niveau, bereikt u bijvoorbeeld alle huishoudens die het toestaan om reclame te ontvangen, terwijl u ook een bepaalde postcode kunt selecteren waar uw folders verspreid worden. Het is ook mogelijk om een specifieke doelgroep te bereiken met folderverspreiding.

Herhaling is key

We sluiten dit artikel af met een gouden tip voor: houd de regelmatig erin. Een eenmalige folderactie is namelijk snel weer vergeten. Hoe anders is dat als een reclamefolder wekelijks in de bus komt met nieuwe aanbiedingen. Consumenten wachten dan zelfs op de komst van het drukwerk met aanbiedingen. Dat is natuurlijk wat u wilt bereiken met uw papieren folder.

Alle genoemde cijfers en percentages zijn afkomstig uit het NOM Folder Onderzoek 2018.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek