Menu

De online reputatie van uw bedrijf managen



De online reputatie van uw bedrijf managen

U bent online actief met uw bedrijf, wie niet tegenwoordig? Toch zorgt die openheid soms voor hoofdpijn en kan uw imago door én op het internet binnen 5 minuten compleet veranderen. Hoe u hier zelf controle over kunt nemen leest u in deze blog.

'Keep your friends close, but your enemies closer'

Bijhouden wat er over u op internet wordt gezegd is een onmogelijke taak. Maar gelukkig zijn er handige tools die u daarbij kunnen helpen. Zo zijn er tools zoals Google Alerts of Hootsuite die zeer gemakkelijk meningen over uw bedrijf kunnen filteren en voor u overzichtelijk in beeld brengen wat de algemene opinie is. Als deze opinie positief gestemd is, is er natuurlijk geen reden om in te grijpen maar zodra de stemming minder positief wordt zijn dit soort tools uitermate geschikt om dit direct in beeld te brengen.

Waar moet ik op letten?

Nu u de juiste tool heeft gevonden is het natuurlijk zaak om de juiste informatie te vinden. Maar wat moet u zoal in de gaten houden?

De naam van uw bedrijf

Zeer logisch maar niet minder belangrijk. Zo houdt u precies bij wat er over uw organisatie gezegd wordt.

Namen van uw producten of diensten

Zeker op social media levert het zoeken naar de naam van uw product ook vrijwel altijd een mening op en daar zoekt u naar.

Merknamen

Mocht u verschillende merken beheren dan is het verstandig ook deze los in de gaten te houden.

Namen van de eigenaar of belangrijke medewerkers

Als klanten niet tevreden zijn met uw service vermelden zij vaak waar mogelijk de naam van degene die ze (niet) heeft geholpen. Altijd handig om goed in de gaten te houden want het effect van het zwartmaken van namen is groter dan u wellicht verwacht.

Uw slogan of motto

Motto of slogans worden in het ergste geval spottend gebruikt. Dit kunt u het best bijhouden door te zoeken naar uw eigen slogan.

Ik volg nu alles, maar hoe reageer ik gepast?

Klachten aan uw adres is natuurlijk niet iets wat u wilt. Het is vervelend voor het bedrijf maar het kan ook op persoonlijk vlak aankomen, zeker als u hard heeft gewerkt om al uw klanten juist te helpen. Een van de beste tips is om niet emotioneel te reageren. Nu zult u denken dat u dat niet doet maar dit sluipt er snel in. Het is verstandig om van te voren na te denken hoe u omgaat met online klachten. Wat is de maximale reactietijd op klachten, bent u bereid kortingen te bieden aan de klant of verdedigt u uw beleid? Het is slim om hier van tevoren één lijn in te zoeken. De allerbelangrijkste tip is niet ieder negatief bericht te negeren. Sterker nog, u kunt er veel van leren. Wellicht ziet u berichten die u zelf overdreven vindt, maar het is toch aan te raden hier goed naar te kijken aangezien er wellicht een rode draad te vinden is in een aantal klachten. Deze feedback is waardevolle informatie die u zeker in uw voordeel kunt gebruiken. Dus luister ook naar de negatieve berichten, want zij vertellen u eigenlijk hoe u ze het beste kunt vermijden in het vervolg!

Verspreid het woord met Places Reviews

Om slechte publiciteit tegen te gaan of zelfs voor te zijn kunt u zelf zorgen voor positieve content over uw bedrijf. Laat tevreden klanten aan het woord op uw social media of website om een goed beeld te creëren van onder andere uw service. Als mensen uw bedrijf dan zoeken komt deze content ook naar boven. Met een pagina op Places Reviews verzamelt u gemakkelijk beoordelingen van klanten. Per maand kunt u kosteloos 150 e-mailuitnodigingen versturen. En bent u eenmaal beoordeeld? Dan verspreidt u het woord nog verder door gemakkelijk uw reviews te delen via uw social media kanalen en website. Wilt u gebruik maken van uw persoonlijke opstartservice? Neem dan contact op met onze service desk op het telefoonnummer 024-3555299. Wij helpen u graag uw online reputatie te versterken!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek