Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

De empathische werkgever: gevaren van emotionele besmetting



De empathische werkgever: gevaren van emotionele besmetting

Bent u ondernemer in de zorg of het onderwijs? Een dankbaar beroep met veel verschillende mensen en wensen. Elk kind en elke persoon heeft een eigen achtergrond, een eigen geschiedenis en een eigen situatie. Elke zorg- en hulpvraag wilt u tegemoetkomen. Heel nobel, maar op den duur is dit niet meer vol te houden.

Emotionele besmetting

Veel werknemers in beroepen waar het gaat om hulp- en zorgvragen zijn van nature empathisch. Erg handig voor het beroep wat er uitgeoefend wordt, maar ook een grote valkuil als men niet oppast. Vaak worden emoties die in het werk worden gezien ook overgenomen, dit heet emotionele besmetting. Dit is niet altijd erg, want u kunt ook door positieve emoties besmet raken, maar vaker is het onprettig. Ten eerste omdat u zelf het nare gevoel heeft, maar er is ook het risico dat u weer uw nare gevoel doorgeeft aan een ander. Hierdoor kunt u emotioneel uitgeput raken. Ook is eerder gebleken dat door het doorgeven van de emoties, uw hele team opgebrand kan raken. Gevolgen hiervan kunnen een onprettige werksfeer of zelfs ziekteverzuim door burn-outs zijn.

Hoe voorkomt u de gevolgen van emotionele besmetting?

Het beste is om bewust te zijn van de emoties die u in een bepaald gezelschap meekrijgt. Wanneer u bewust bent dat een bepaald humeur van een ander uw gevoelens beïnvloedt bent u al op de helft. Ook kunt u uzelf van de persoon distantiëren door te bedenken dat het niet úw probleem is. Dan kunt u nog steeds helpen, maar met een grotere mentale afstand.

Wanneer u zelf ondernemer bent en vaak personen aan de lijn krijgt met emotioneel beladen verhalen, is het misschien verstandig om u iets te distantiëren. Places.nl biedt een speciale dienst aan met een team dat de zorgvraag voor u kan concretiseren alvorens u zelf terugbelt. Voor vrijblijvende informatie kunt u bellen naar 024 - 3555 299.


Delen:



Reacties