Menu

Do's en don'ts bij het opbouwen van klantrelaties



Do's en don'ts bij het opbouwen van klantrelaties

Een goede klantrelatie is onmisbaar in elke organisatie. Zonder uw klanten komt u immers niet veel verder in de huidige markt. U zult er niet raar van opkijken, maar de manier waarop u met uw klanten omgaat, heeft grote invloed op hun (aankoop)gedrag. Toch wordt de klantrelatie in veel gevallen verwaarloosd als de klant eenmaal binnen is en dit is natuurlijk niet in het belang van de klant en uw organisatie. Places.nl vertelt u meer in deze blog.

Klantrelatie

Vertrouwen is een van de belangrijkste onderdelen van een klantrelatie. Het draait immers niet meer alleen om een goede merkwaarde, maar ook op de manier waarop u met uw klanten omgaat. Het sociale aspect is dus steeds belangrijker geworden. Past u de volgende punten toe, dan kunt u uw relatie met klanten opbouwen en versterken.

Vertrouwen en expertise zijn een must

Het creëren en vasthouden van vertrouwen is essentieel voor een goede klantrelatie. Dit kan bereikt worden door openheid in communicatie. Communiceer open, eerlijk en duidelijk naar uw klanten. Zorg ervoor dat u altijd bereikbaar bent en dat er altijd iemand de telefoon opneemt. Dit kan met behulp van Places Antwoordservice.

Zorg er daarnaast voor dat u uw expertise uit, maar daarbij de communicatie aanpast aan de doelgroep. Als u kennis heeft op uw vakgebied en dus weet waar u het over heeft, zal dit betrouwbaarheid uitstralen. Zorgt u daarbij voor een goede garantie, dan zal dit als prettig ervaren worden. Hierdoor wordt u als klantvriendelijk beschouwd en wekt u dus vertrouwen.

Klant is koning

Als u streeft om marktleider te worden en onder de aandacht wilt blijven, dan zit een goede klantrelatie hem vooral in persoonlijk contact en benadering. Zo voelen uwklanten zich echt aangesproken en voelen zij dat u tijd in ze steekt. Een persoonlijke aanhef doet al wonderen. Een respectvolle omgang wordt ook uiterst gewaardeerd. Het creëert een positief gevoel bij de klant en uw bedrijf.

Sta ook open voor de feedback van uw klanten! Zij hebben immers uw service ervaren en kan u dus helpen met deze ervaringen te verbeteren. Neem dit dan ook serieus, want als klanten merken dat er niets met hun feedback gedaan wordt, zullen zij het niet nog een keer geven. Wat u vooral niet moet doen is uw klanten te veel benaderen, waardoor ze uw berichten gaan beschouwen als spam. Dit kunt u voorkomen om niet te veel verschillende netwerken te gebruiken om uw klanten te benaderen.

Meer tips lezen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten en lees meer relevante artikelen gericht op het mkb.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek