Menu

Zo maakt u van uw klant uw fan!



Zo maakt u van uw klant uw fan!

Klantenbinding is zeker zo belangrijk als klantenwerving. Een bestaande klant behouden is namelijk vele malen goedkoper dan om een nieuwe klant binnen te halen. Dit wordt soms nog wel eens vergeten door ondernemers. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw klanten "fan" van uw bedrijf zijn en loyaal aan u blijven? Places.nl geeft u vijf tips in deze blog.

1. Verwachtingen waarmaken én overtreffen

Het is belangrijk om altijd eerlijk te zijn naar uw klanten. Maak daarom ook geen beloftes die u ook niet kan waarmaken. Zet zelfs iets lager in, zodat de klant net wat minder verwacht. Zo kunt u uw klant later positief verrassen door zijn of haar verwachting te overtreffen.

2. Langdurige vertrouwensrelaties

Zorg dat u de behoeftes van uw klanten begrijpt. Als klanten oprecht vertrouwen op u, dan zullen ze niet zomaar opstappen. Een goede vertrouwensrelatie is daarom belangrijk. Maar het is ook belangrijk om niet stil te blijven staan: ga op zoek naar manieren waarop u de klant nog beter kunt helpen. Dit kan al in de vorm van een blog waarop u kennis deelt.

3. Proactieve klantenservice

Het is belangrijk om problemen al te voorzien voordat ze echt naar buiten komen. Zo voorkomt of beperkt u negativiteit bij uw klanten. Een proactieve service kan bijvoorbeeld zijn dat u een sms stuurt naar uw klanten voorafgaand aan netwerkonderhoud. Het meest belangrijke bij een proactieve service is dat u niet afwacht. Als u eventuele problemen al kunt signaleren en communiceert naar uw klanten, creëert u een band en vertrouwen.

4. Automatisering

Computers zijn (nog) geen vervangers van mensenwerk, maar een computer werkt op verschillende punten vele malen sneller en foutloos. Zorg bijvoorbeeld dat er altijd een reactie komt op een vraag van de klant en dat deze niet meerdere malen hetzelfde verhaal moet vertellen. Dat kunt u doen door deze processen te automatiseren. De tijd die u wint met deze automatisering kunt u weer in de klant investeren waar de computer u niet kan vervangen.

5. Klantfeedback

Goed luisteren naar uw klanten is een van de belangrijkste dingen bij een bedrijf. Zo kunt u bepalen of u voldoet aan verwachtingen van de klant en kunt u ingrijpen als dat niet het geval is. Klanttevredenheid kan op verschillende manieren gemeten worden: kijk daarvoor welke manier van vragen het beste bij uw bedrijf past.

Meer nieuws

Wilt u meer nieuws of informatie lezen voor ondernemers? Houd dan de Places blogpagina in de gaten. Hierop vindt u dagelijks nieuwe blogs met relevante ontwikkelingen en tips voor ondernemers in het MKB.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek