Menu

Omnichannel ondernemen: hoe en waarom?



Omnichannel ondernemen: hoe en waarom?

Offline en online komen steeds meer samen. Voordat uw potentiële klant beslist om over te gaan tot een aankoop en uw winkel bezoekt, worden vergelijkingssites en social media bekeken. Zo ontstaat een combinatie van gemak, de informatievoorziening en de vrijheid via online kanalen enerzijds en de beleving, service en klantgerichtheid in uw fysieke winkel anderzijds. De klanttevredenheid is dus afhankelijk van verschillende bronnen en dit maakt het noodzakelijk om met uw onderneming op die plaatsen aanwezig te zijn. En dat is waar omnichannel ondernemen om draait. Maar wat houdt omnichannel precies in en hoe realiseert u dit? Places.nl vertelt u meer in deze blog.

Omnichannel: de betekenis

Binnen een omnichannelstrategie staat de klant centraal en ervaart zij één uniforme beleving. Deze uniforme ervaring ontstaat doordat u als ondernemer verschillende communicatiekanalen combineert die elkaar aanvullen bij het inspelen op de behoeften van de klant en daarnaast één prijs, dezelfde leveringsvoorwaarden, dezelfde leverings- en retourneringstijd en dezelfde contactgegevens communiceert. De klant moet uw onderneming over verschillende kanalen heen herkennen. Met de volgende tips zet u de eerste stappen richting omnichannel management en creëert u een optimale beleving voor uw klant:

1.Bepaal uw doelstellingen

Wat wilt u bereiken met uw omnichannelstrategie? Wilt u meer nieuwe klanten trekken? Wilt u dat bestaande klanten een hoger bedrag bij u besteden of wilt u meer trouwe klanten? Maak hier bewuste keuzes in en kies vervolgens de communicatiekanalen uit die gecombineerd het beste bijdragen aan het realiseren van uw doelstellingen.

2.Het gaat niet alleen om verkoopkanalen, maar ook om communicatiekanalen

Naast uw fysieke winkel en webshop als verkoopkanaal zijn ook uw communicatiekanalen belangrijk voor het succesvol realiseren van een omnichannelstrategie. Via uw communicatiekanalen ontstaat interactie met uw (potentiële) klant. Dit zijn eveneens de belangrijke momenten om een optimale klantbeleving te realiseren. U kunt hierbij denken aan de communicatiekanalen als een ophaalpunt, e-mail, een app, website, webchat en social media.

3.Onderzoek de behoefte van uw klant

Breng de reis in kaart die uw (potentiële) klant aflegt vanaf het moment dat een behoefte ontstaat tot aan de aankoop en de serviceverlening daarna. Wanneer u inzicht heeft in het aantal stappen dat uw (potentiële) klant doorloopt in dit traject, dan wordt duidelijk welk communicatiekanaal per stap van belang is om de (potentiële) klant op dat moment in zijn behoefte te voorzien. Op basis van deze informatie kunt u dus belangrijke stappen zetten om de klantbeleving te optimaliseren.

4.Blijf continu verbeteren

Zodra u een geschikte combinatie van offline en online communicatiekanalen gekozen hebt, is dit niet de strategie die u de rest van de tijd dient te volgen. Een omnichannelstrategie is nooit af, want uw klanten zitten niet stil en de technologie verandert constant. Houd uw doelstellingen en de klantreis daarom regelmatigin de gaten en verbeterwaar nodig is.

Ondersteun uw klantbeleving ook met uw bedrijfsgegevens op Telefoonboek.nl

Ook uw bedrijfsgegevens op Telefoonboek.nl dienen dus consistent te zijn met uw bedrijfsgegevens binnen uw andere communicatiekanalen om een optimale beleving voor uw klant te realiseren. Controleer dit dus vandaag nog of maak gratis en binnen vijf minuten een account aan en maak uzelf vindbaar voor miljoenen Nederlandersvia internet en mobiel! Wilt u meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze servicedesk via 024 - 3555 299. Wij helpen u graag!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek