Menu

Dit zijn de belangrijkste infographic trends in 2019



Infographic trends 2019

Afbeeldingen bekijken is leuk. Dit is te zien aan het succes van social media platformen zoals Instagram en Pinterest. Infographics bieden een manier om data te visualiseren en informatie eenvoudig weer te geven. Lees snel verder voor de belangrijkste infographic trends voor 2019 en waarom ze van belang zijn.

Wat is een infographic?

Een infographic is een vorm om data weer te geven in een afbeelding. Tekst en afbeeldingen worden geïntegreerd om op eenvoudige wijze informatie over te brengen. Bedrijven zetten infographics in voor Search Engine Optimalisation (SEO) en contentmarketing als onderdeel van de marketingstrategie. Bij contentmarketing wordt de doelgroep van het bedrijf relevante content aangeboden om hen zo te betrekken en te activeren.

Er zijn een aantal redenen waarom infographics van belang zijn:

1. Picture Superiority Effect

Uit onderzoek bleek al eerder dat 80% van de mensen onthoudt wat zij hebben gezien. Het effect van afbeeldingen op de hersenen wordt aangeduid met de term picture superiority effect. Wanneer mensen een tekst lezen of horen, weten zij na 3 dagen vaak nog maar 10%. In tegenstelling tot afbeeldingen, waarbij mensen tot 65% kunnen onthouden. Dit wordt deels verklaard door dual coding theory. In deze theorie van Paivio legt de wetenschapper uit dat afbeeldingen op twee manieren worden gecodeerd in de hersenen van mensen. Dit gebeurt namelijk zowel verbaal als visueel, terwijl een tekst alleen verbaal wordt gecodeerd. De kans dat iemand zich afbeeldingen kan herinneren is hierdoor vele malen groter.

2. Onderscheidend en opvallend

Infographics worden onder andere gedeeld op social media. Tussen alle links en posts die geplaatst worden door bedrijven op social media is het van belang om op te vallen. Dit kan gedaan worden door een infographic te tonen die past binnen de huidige trends. Door een eigen huisstijl toe te voegen aan de afbeelding, zal dit sneller herkend worden door het publiek. Dit verhoogt de naamsbekendheid. Ook wordt visuele content vaker gedeeld dan tekst op social media. Een opvallende infographic kan zelfs viral gaan. Om viral te gaan is het belangrijk dat het publiek de content graag wil delen.

3. Aandachtsspanne

De aandachtsspanne van mensen wordt steeds korter. De aandachtsspanne op Instagram is maar enkele seconden. Dat betekent dat iets in die korte periode indruk moet maken en moet motiveren om te blijven kijken, of om tot een andere actie over te gaan. Deze steeds korter wordende aandachtsspanne gaat gepaard met onze steeds drukker wordende levens. Social media wordt bijvoorbeeld vaak 'tussendoor' bekeken. Daarom is het belangrijk om duidelijk te zijn, direct een overzicht van informatie te kunnen bieden én aantrekkelijke content te hebben. Door infographics kan dit. In enkele seconden kan iemand zien waar het over gaat en door design trends op te volgen kan een infographic sneller de aandacht trekken van het publiek.


Infographic design trends

Wanneer u wilt werken met infographics, of deze net een tandje aantrekkelijker wilt maken als u dit al doet, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de design trends. Blijf up to date om uw publiek aantrekkelijke content te bieden. Wat zijn de trends van 2019?

1. Kleurovergangen

Deze trend is gestart in 2018 maar zet nog even door. In steeds meer logo's worden kleurovergangen gebruikt. Door de kleurovergangen lijkt het alsof er meer leven in de afbeeldingen zit. Ze kunnen een subtiele diepte tonen en een uniform uiterlijk geven aan infographics, terwijl dit anders botsende kleuren zouden zijn.

2. Retro

Retro illustraties van mensen zullen vaak te zien zijn in 2019. Dit zijn afbeeldingen van mensen in figuren in een retro stijl. Het design mag in alle kleuren en vormen. Het biedt een creatieve vorm van het uiten van mensen op een infographic en kan hierdoor erg opvallend zijn. Soms hoeft dit niet heel creatief te zijn. Een simpel maar speels design in retro stijl kan al genoeg zijn om de juiste impressie achter te laten.

3. Isometrisch design

Een isometrisch design laat diepte zien in de infographic en kan hierdoor meer informatie communiceren. Ook deze trend is al eerder gestart, maar blijft succesvol in 2019. Terwijl afbeeldingen normaal een object 'plat' laten zien, zorgt een isometrisch design voor een realistischer beeld. Het gaat dus eigenlijk om het creëren van een driedimensionaal beeld in twee dimensies.

4. Patronen

Patronen zijn leuk. Denk aan een kleurrijke achtergrond, maar niet te druk. De juiste kleur geeft de infographic de juiste uitstraling. Nadat minimalistische achtergronden de normen leken, komen opvallende achtergronden weer terug in het design. Opvallend is goed, maar zorg ervoor dat het niet te druk wordt.

Voor al deze design trends geldt dat het moet passen bij de content die u wilt tonen. Bedenk daarom altijd goed welke visualisatie bij welke content past, maar houd ook rekening met de doelgroep. Wat grijpt de aandacht van de doelgroep? Waar verrast u ze mee? Infographics bieden een overzichtelijke manier om informatie te tonen en kunnen, wanneer goed ontworpen, mooie resultaten opleveren.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek