Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Bouw een sterk merk door middel van een goede bedrijfsnaam



Bouw een sterk merk door middel van een goede bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam is vaak het eerste waar uw klant mee in aanraking komt. Deze is dan ook ontzettend belangrijk, want hij draagt voor een groot deel bij aan wat je uitstraalt. Om een goede indruk te maken op uw klant is het belangrijk dat de naam herkenbaar is, blijft hangen en dat het duidelijk is wat u te bieden heeft. Maar waar moet u allemaal rekening mee houden tijdens het kiezen van een juiste bedrijfsnaam? Places Nieuws heeft een paar handige tips voor u.

De naam zelf

Het bedenken van een goede, leuke en memorabele bedrijfsnaam kan ontzettend lastig zijn. Toch wordt vaak te moeilijk gedacht. . Het is verstandig om de naam kort en simpel te houden, omdat mensen zich dit beter kunnen herinneren. Ook is het verstandig om in uw bedrijfsnaam iets op te nemen over de producten of diensten die u aanbiedt; zo straalt u duidelijk uit waar uw bedrijf voor staat. Daarnaast moet u bij het bedenken van de naam ook rekening te houden met de SEO (zoekmachineoptimalisatie): het is lastig om bovenaan de zoekresultaten in Google te verschijnen met woorden, die al vaak gebruikt worden. Houd daarnaast in uw achterhoofd dat de naam houdbaar en tijdloos moet zijn, zodat u deze ook over een paar jaar nog goed kunt gebruiken. Daarnaast kan het slim zijn om voor een erg specifieke naam te kiezen, mits u een specifieke doelgroep voor ogen heeft. Anders biedt een brede naam meer mogelijkheden tot expansie. Mocht u de ambities hebben om naar het buitenland te gaan met uw onderneming, is het verstandig om ook eventuele onbedoelde betekenissen van uw bedrijfsnaam in andere landen te controleren.

Regels omtrent de bedrijfsnaam

De bedrijfsnaam wordt officieel ook wel handelsnaam genoemd. Handelsnamen worden beschermd door middel van de Handelsnaamwet. Hierin staan regels waaraan een bedrijfsnaam moet voldoen.. Zo is het belangrijk dat u met uw bedrijfsnaam eerlijk bent: u mag zichzelf bijvoorbeeld niet "Janssen en zoons" noemen als u geen zoons hebt, of deze geen onderdeel uitmaken van uw onderneming. Hetzelfde geldt voor beroepswoorden; deze mogen alleen in uw naam voorkomen als deze ook bij uw onderneming horen. Wat betreft persoonsnamen mag u alleen uw eigen namen gebruiken, en ook geen namen die al geregistreerd staan in het handelsregister. Ook al heet u zelf Albert Heijn; deze naam is niet meer beschikbaar. Houd er ook rekening mee dat uw bedrijfsnaam alleen de volgende tekens mag bevatten: "@&+-.

Uniekheid

Als u een naam hebt bedacht die aan de bovenstaande regels voldoet, is het verstandig om deze te checken bij het handelsregister bij de KvK. Kijk daarbij ook naar bedrijfsnamen die hetzelfde klinken als uw bedrijfsnaam maar anders gespeld worden. In zo"n geval kan namelijk verwarring bij de consument ontstaan. Daarnaast is het handig om te controleren of de merknaam en domeinnaam nog beschikbaar zijn. Hiervoor biedt het handelsregister namelijk geen uitkomst. Om te kijken of je bedrijfsnaam al als merknaam geregistreerd staat, moet u het register van het BBIE (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom) raadplegen. Voor domeinnamen kunt u dit nakijken bij de SIDN (Stichting Internet Domeinnaamregistratie).

Testen

Als u een keuze hebt gemaakt voor een bedrijfsnaam is het verstandig om deze te testen, bijvoorbeeld met Google Adwords. Daarnaast is het mogelijk om verschillende varianten te testen, bijvoorbeeld bij splitly.com. Natuurlijk kunt u de naam ook offline testen, bijvoorbeeld bij klanten of door middel van focusgroepen. Het is belangrijk om de feedback die u ontvangt altijd erg serieus te nemen; u kunt zelf een naam nog zo geslaagd vinden, maar toch kan deze voor anderen erg gek klinken. Houd bij het testen ook in uw achterhoofd dat het doel is dat een naam goed herinnerd wordt, niet primair dat hij mooi wordt gevonden.

Branding

De laatste stap na het vinden van een bedrijfsnaam is branding, zodat klanten hiermee bekend worden. Daarvoor is het belangrijk dat u uw bedrijfsnaam zo veel mogelijk terug laat komen, bijvoorbeeld op uw logo"s en andere materialen. Daarnaast kunt u ook uw bedrijfsnaam terug laten komen in uw productnamen voor sterke branding. Dit doet bijvoorbeeld McDonalds met zijn McWrap, McFlurry en McNuggets.

Het kiezen van een goede bedrijfsnaam is niet gemakkelijk, maar wel erg belangrijk voor het succes van uw onderneming. Veel succes hiermee!


Delen:



Reacties