Menu

Return to sender: de kernpunten van het herroepingsrecht



Return to sender: de kernpunten van het herroepingsrecht

Het is vaak voor zowel webshopeigenaars als winkeliers onduidelijk wat de regels zijn omtrent het retourneren van een aankoop. Een persoon die een aankoop doet bij een webwinkel heeft namelijk het recht om deze retour te sturen. Dit is vastgelegd in de wet kopen op afstand, ook wel het herroeppingsrecht genoemd. Places.nl somt de regels voor u op.

Hoe lang en hoe veel?

De basisregels zijn simpel. Zodra het product is ontvangen heeft de aankoper volgens de wet 14 dagen bedenktijd, tenzij op uw website een langere termijn is vastgelegd. Na het doorgeven van de retourzending heeft de aankoper nog 14 dagen om de aankoop terug te sturen. Zowel het volledige aankoopbedrag als de verzendkosten dienen terugbetaald te worden aan de aankoper. De kosten van de retourzending zijn voor de klant. Als eigenaar van een webwinkel bent u verplicht om zowel het aankoopbedrag als de verzendkosten terug te betalen binnen 14 dagen na het melden van de retour, u mag daarbij wel wachten tot u het product ook daadwerkelijk ontvangen heeft.

Informatieplicht

Naast het toepassen van bovenstaande regels bent u ook verplicht om de besteller te informeren over het recht op retourneren buiten de algemene voorwaarden om. U dient hierbij de consument te informeren over zowel de mogelijkheden als de kosten van het retourneren. Meer informatie over de informatieplicht leest u in het artikel 'Informatieplicht ondernemer bij koop op afstand' van Consuwijzer.

Wat mag de klant met de bestelling doen?

In de 14 dagen bedenktijd mag de klant het product uitproberen. Kleding mag dus gepast worden en elektronica getest, het is niet mogelijk om uw klant dat te verbieden. Natuurlijk mag de klant de producten niet gebruiken, het gaat uitsluitend om een enkele keer uitproberen.

Uitzonderingen

Niet alle producten kunnen retour gezonden worden. Uitzonderingen op het herroepingsrecht zijn maatwerk-producten, producten die snel bederven, kranten, tijdschriften, loterijen en hygiënische producten zonder verzegeling. Ook voor diensten geldt er een aparte regeling.

Het begint bij de webwinkel

Naast het nakomen van de regels is het van belang dat u daadwerkelijk een webwinkel hebt. Daarnaast kunt u met Places Reviews reviews van uw klanten genereren, dit kan helpen om het vertrouwen in uw bedrijf te verhogen. Wilt u gebruik maken van ons vrijblijvend advies? Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op 024-3555299. Wij helpen u graag verder!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek