Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

In gesprek met... Tjielp Communicatie



In gesprek met... Tjielp Communicatie

Afgelopen week ging Telefoonboek.nl in gesprek met Paul Wamsteeker van Tjielp Communicatie. Tjielp Communicatie is gespecialiseerd in het schrijven en verbeteren van teksten en presentaties. Daarnaast verzorgt Paul ook lessen in de Nederlandse taal.

Ontstaan van Tjielp Communicatie

Paul studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde en Journalistieke Wetenschappen. Hierna heeft hij een aantal jaar gewerkt in verschillende functies bij de omroep. Dit heeft hij altijd met veel plezier gedaan, tot hij samen met zijn vrouw besloot te verhuizen naar de Achterhoek. Hier hebben zij samen een fitnesscentrum opgezet. Ook heeft Paul in het Oosten van Nederland verschillende interim functies bekleed bij onder andere de Nederlandse Spoorwegen en verschillende callcenters.

Zijn liefde voor taal is echter altijd gebleven, vandaar dat hij heeft besloten Tjielp Communicatie te beginnen. Eerst was dit bedoeld voor naast zijn andere werkzaamheden, zoals het fitnesscentrum. Het bedrijf is echter langzaam gegroeid en recentelijk heeft Paul besloten om zich volledig op Tjielp Communicatie te focussen. Hij zit dus nog steeds in het opstartproces, maar is blij dat hij nu al zijn aandacht kan richten op zijn grootste passie: tekst en taal.

"Wat ik het liefste doe, is teksten schrijven. Het is voor mij echt een uitdaging om veel te zeggen met weinig woorden. Dit heb ik geleerd in de journalistiek. Ook leer je daarin omgaan met verschillende belangen en ontvangers." Daarnaast geeft Paul aan dat hij zowel het verbeteren van een lange tekst, als iemand kort helpen erg leuk vindt. Het werk vindt hij ook heel veelzijdig. "Welke opdracht ik ook krijg, het spel met woorden begint meteen."

Online vindbaarheid

Nu zijn volledige focus bij Tjielp Communicatie ligt, is Paul begonnen om ook de online vindbaarheid van zijn bedrijf te vergroten. Een eerste stap was goed kijken naar de website. Het is voor hem belangrijk dat deze goed weergeeft wat hij precies doet. Voor zijn website schrijft Paul ook blogs over taal. "Laatst was in het nieuws dat veel mensen slecht Nederlands beheersen wanneer ze de middelbare school verlaten. Hierdoor leveren ze vervolgens op de hogeschool of universiteit scripties in die vol met fouten zitten. Dit is natuurlijk goed voor mijn vak, want taal correct gebruiken is belangrijker dan mensen vaak denken."

Ook heeft Paul een Facebook pagina opgezet. Hij merkt meteen dat klanten hem hierdoor sneller vinden. Hierdoor kan hij zijn naamsbekendheid vergroten, maar belangrijk is vervolgens wel dat er goed werk geleverd wordt. "Mensen moeten denken: Ik kom nog eens terug."

Door de online vindbaarheid is het voor Paul ook makkelijker om iemand op afstand te helpen. Het verbeteren van een tekst kan dan bijvoorbeeld ook via de mail of in een Skype gesprek.

Tjielp Communicatie maakt gebruik van een bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl

Sinds september 2016 maakt Tjielp Communicatie gebruik van een uitgebreide vermelding op Telefoonboek.nl. Paul koos voor een advertentie met twee zoekwoorden en twee plaatsen, die boven de reguliere zoekresultaten wordt uitgelicht.

"Het is een heel mooi aanbod. Zo kan ik met mijn vermelding experimenteren en verschillende dingen proberen."

Heeft u nog een tip voor collega-ondernemers?

Paul vertelt dat zelfs grote bedrijven advertenties hebben met taalfouten. Hij geeft aan dat het belangrijk is om goed en duidelijk te communiceren, zowel naar klanten als naar medewerkers. "Taal is belangrijker en moeilijker dan veel mensen denken. Er is een enorme woordenschat en er zijn enorm veel uitdrukkingen. Daarnaast is het belangrijk om te weten welk publiek en effect je wil bereiken. Communicatie is een vak, zeker in deze tijd waar vaak heel slordig met taal wordt omgegaan."

De reden voor gebrekkig taalgebruik licht hij ook toe in een van zijn blogs. Hij vertelt daar dat dit in relatie staat met de huidige leescultuur. "Er wordt steeds minder gelezen en er wordt niet over nagedacht dat slordig taalgebruik ook leidt tot slordige ontvangst van de taal en dus minder begrip."

Zijn tip is dan ook: "Sta eens goed stil bij taalgebruik, want het is best lastig om in goede en duidelijke taal een boodschap precies over te brengen. Er zijn bedrijven die je daarbij kunnen helpen."

Heeft u ook een uitgebreide bedrijfsvermelding en wilt u ook geïnterviewd worden voor "In gesprek met…"? Meld u dan nu aan via info@places.nl!


Delen:



Reacties