Menu

De online trends van 2014 voor ondernemers



De online trends van 2014 voor ondernemers

Ondernemen is vooruitkijken. Nu het einde van 2013 nadert wordt het de hoogste tijd om vooruit te blikken naar 2014. Wat worden de online trends waar u als ondernemer rekening mee moet gaan houden? Places.nl heeft voor u de zes belangrijkste online trends van 2014 op een rijtje gezet.

1. De mobiele website wordt een must

Volgens eMarketeer staan we voor een omslagpunt; 2014 wordt het jaar dat we voor het eerst meer media consumeren via mobiel dan via een vaste computer. Met de opkomst van mobiel internet wordt de vraag naar mobiele websites steeds groter. Omdat normale websites gebouwd zijn voor grote computerschermen, zijn deze websites vaak te groot en te langzaam voor het scherm van een smartphone of tablet. Het gevolg hiervan is dat het erg lang duurt voordat uw website geladen is waardoor veel bezoekers afhaken. Voor u als ondernemer is een mobiele website de uitkomst om ook mobiele websitebezoekers te krijgen en te behouden. Een mobiele website bevat minder tekst, kleinere afbeeldingen en een verticale navigatie.

2. Delen wordt het nieuwe hebben

Ondernemen doet u niet alleen. Steeds vaker is de term 'collaborative consumption' onderwerp van gesprek. Collaborative consumption houdt in dat we niet alleen nog maar dingen voor onszelf willen, maar dat we het samen willen hebben en samen willen consumeren. Steeds meer initiatieven die delen centraal stellen zullen in 2014 nog populairder worden. Een mooi voorbeeld hiervan is Floow2. Dit is een website waar ondernemers hun materiaal, kennis en medewerkers onderling kunnen delen of ruilen. Wat bij het ene bedrijf stilstaat, kan elders misschien juist goed gebruikt worden. Huren, lenen of ruilen is de oplossing, en nog duurzaam ook. Zo worden er op Floow2.com verschillende bouwmachines en transportwagens aangeboden, maar ook beademingsapparatuur voor ziekenhuizen en medewerkers als boekhouders, verkoopmedewerkers en medisch specialisten. De spullen of mensen die een ondernemer op dat moment niet nodig heeft kan hij dus uitlenen aan iemand die er op dat moment wel om verlegen zit. Ideaal voor ondernemers die tijdelijk kapitaal nodig hebben of juist over hebben! Ook door particulieren wordt er steeds meer gedeeld. Via thuisafgehaald delen mensen de maaltijd die ze voor die avond hebben gekookt, via Couchsurfing worden er slaapplaatsen aangeboden en via Peerby kunnen spullen van mensen in de buurt worden geleend.

Afbeelding1

3. Video is de nieuwe tekst

Steeds meer mediacommunicatie gaat via beeldschermen. Dit maakt dat we niet meer gebonden zijn aan tekst, maar dat ook foto en video een rol kan gaan spelen. En dat doet het. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje in de statistieken van YouTube. Iedere maand bezoeken meer dan één miljard verschillende mensen de website, en iedere minuut wordt er 100 uur aan video naar YouTube geüpload. Dit is al twee keer zoveel als vorig jaar, en zal in 2014 naar verwachting alleen maar verder toenemen. Wat betekent dit voor u als ondernemer? Dat video ook voor úw potentiele klanten een steeds grotere rol gaat spelen. Hier kunt u op inspelen door een kort leuk filmpje te maken over uw bedrijf of het product dat u verkoopt. Zet dit filmpje vervolgens op uw website en deel het bijvoorbeeld via Social Media en uw blog. Op deze manier maakt u uw potentiele klanten al gauw nieuwsgierig naar meer van u, uw product en uw bedrijf! Voor ondernemers zijn er verschillende programma's waarmee u snel een eenvoudig een zogenaamde teaser of sfeerproever kunt maken. Voorbeelden van deze programma's zijn Vine en Instagram-video.

4. Twitter wordt belangrijker dan Facebook

Volgens Social Media Today zal Twitter Facebook voorbij groeien. Met 1,18 miljard gebruikers is Facebook niet zomaar verdwenen, maar toch is de kans groot dat Twitter hier in 2014 aan voorbij gaat. Deze groei wordt vooral verwacht door de beursgang, die Twitter net voor de jaarwisseling een flinke boost heeft gegeven. Ook is in het Nederlandse bedrijfsleven is Twitter het meest gebruikte sociale netwerk. Wanneer het gaat over de online marketingstrategie van ondernemers staat Twitter met afstand bovenaan. 81% van de bedrijven gebruikt deze dienst, zo blijft uit het Pondres Social Media onderzoek. Daarnaast blijkt uit het eerder genoemde onderzoek van Social Media Today dat ook jongeren en werkzoekenden Twitter steeds vaker verkiezen boven Facebook. Voor u als ondernemer is het belangrijk dat u actief bent op de meest populaire Social Media, zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Wanneer u op dit moment jongeren wilt bereiken lijkt Twitter een belangrijke te zijn. De verwachting is dat Twitter ook zal groeien onder andere groepen als studenten en starters. Het is dus zaak om Twitter onderdeel te maken van uw online marketingstrategie. Lees hier welke tips Places voor u heeft om Twitter in te schakelen voor uw bedrijf.

5. Zoekmachine wordt sterker beïnvloed door Social Mediabigstock-Social-media-on-Smartphone-21485075

Als ondernemer is het belangrijk dat uw bedrijf goed vindbaar is op internet. Dit betekent dat u bovenaan in zoekmachines als Google moet staan. Dit bereikt u door een meer backlinks naar uw website te krijgen. Een backlink is simpel gezegd een verwijzing van website A naar website B. Hoe meer verwijzingen naar uw website of pagina, des te belangrijker zoekmachines als Google uw website of pagina vinden. Deze backlinks kunnen niet worden ingekocht, maar moeten worden verdiend. De basisgedachte is dat uw website inhoud heeft die zo interessant is dat andere websites er graag naar willen linken. Links via Social Media kunnen van groot belang zijn, omdat u door één keer iets te delen een groot aantal mensen kunt bereiken. Wanneer u een link naar uw website via een Twitterbericht verspreid naar 100 volgers, heeft u voor Google 100 backlinks verdiend. Het kan dus heel waardevol zijn wanneer Twitteraars met veel volgers, of Facebook pagina's met veel likes een link naar uw website gaan delen. Doordat er wordt verwacht dat Social Media in 2014 nog meer zal doorgroeien zal de invloed op zoekmachines ook toenemen. Wilt u meer informatie over hoe u dit kunt gebruiken om hoger in zoekmachines te komen? Places heeft voor u de belangrijkste tips op een rijtje gezet.

6. Google+

Zijn Twitter, Facebook en LinkedIn niet genoeg? Volgens Google niet, en Google+ is op dit moment het derde netwerk (na Facebook en YouTube) van de wereld. Google+ is een sociale netwerksite. Net als op Facebook kunt u via Google+ foto's, links, video's en berichten delen, en kunt u met uw vrienden chatten. Groepen en individuen zijn bij Google+ ingedeeld in zogenaamde cirkels. Zo kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een bestand binnen een bepaalde cirkel te delen, en niet met al uw connecties. Op deze manier zorgen de cirkels voor meer privacy dan bij Facebook. De verwachting is dat het aandeel van Google+ in 2014 alleen maar zal stijgen. Een belangrijke reden hiervoor is dat Google+ standaard op iedere Android telefoon is geïnstalleerd. Door de stijging van het aantal smartphones en daarmee ook het aantal Android accounts is de verwachting dat ook Google+ meer gebruikt gaat worden. Moet u dan naast een Facebook- en een Twitteraccount dan ook een Google+ aanmaken? Niets moet, maar het kan de vindbaarheid van uw bedrijf wel vergroten. Als het gaat over het verdienen van backlinks via Social Media, is Google+ een hele belangrijke. Wanneer u via Twitter of Facebook een bericht verspreidt, kan het tot maximaal twee weken duren voordat alle zoekmachines dit daadwerkelijk meenemen bij hun zoekresultaten. Doordat Google+ direct in verbinding staat met Google, duurt het slechts twee seconden voordat het vindbaar is in de resultaten van Google! Met deze online trends is uw bedrijf helemaal up to date en kunt u uw bedrijf wellicht laten groeien in 2014.Wilt u in het nieuwe jaar uw online zichtbaarheid vergroten? Telefoonboek.nl helpt u daar graag mee. Neem gerust contact op met onze service desk via 024-3555299.

Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek