Menu

Als ondernemer inhaken op Valentijnsdag: vijf tips met inspirerende voorbeelden



Valentijnsdag

Vandaag is het weer Valentijnsdag: sommige mensen haten het en sommigen pakken juist extra uit. Het is in ieder geval voor veel bedrijven een goed moment om in te haken op de internationale dag van de liefde. Een goede inhaker is een ideale manier om in te spelen op de bekendheid van een actualiteit. Consumenten zien dan minder snel het verband met reclame en staan meer open voor de content. De afgelopen jaren zijn er al veel leuke en originele acties voorbij gekomen. Wat kun jij als bedrijf doen om in te spelen op de dag van de liefde? Places Nieuws zocht het voor je uit.

1. Plaats een woordspeling op sociale media

Een simpele en veelgebruikte manier om in te haken op Valentijnsdag is een woordspeling posten op sociale media. Een inhaker heeft over het algemeen een hoge share- en like factor. Met een simpele quote zou je dus al veel mensen kunnen bereiken. Het is belangrijk dat de woordspeling aansluit bij de productgroep van jouw bedrijf en bij de actualiteit, in dit geval liefde. Je kunt inspiratie halen uit quotes van bedrijven die je voor zijn gegaan. Lees hier een aantal voorbeelden:

  • ING Nederland plaatste een afbeelding met twee pinpassen met de tekst: 'Wij passen goed bij elkaar'
  • Energieleverancier NUON plaatste een post met de tekst 'Elkaar de juiste energie geven'
  • Boursin promootte de nieuwe kruidenboter met sjalot en bieslook met de volgende posts: 'I like you sjalot' of 'You are bieslooking good'
  • Vodafone gaf klanten op Valentijnsdag onbeperkt mobiele data cadeau met de zin: 'ik app je lief'

2. Bedenk een creatieve campagne

Je kunt er ook voor kiezen om een hele campagne op te zetten waarmee je inhaakt op Valentijnsdag. Een campagne opzetten kost meer moeite dan een inhaker bedenken, maar als je het goed doet kun je er veel mee bereiken. Je kunt een Valentijncampagne gebruiken om meer naamsbekendheid te creëren of meer binding met je doelgroep. Het is belangrijk dat de campagne goed aansluit op je doelgroep. De Valentijncampagne van PostNL is een voorbeeld van een geslaagde campagne.

  • PostNL #nietplakkenmaarkussen campagne

Bij PostNL konden mensen in 2015 hun Valentijnskaart op 13 februari gratis versturen als zij in plaats van een postzegel een echte kus op de envelop zetten. Het totale bereik van de campagne was 5,1 miljoen mensen. Consumenten werden zowel via Twitter als Facebook bereikt. Postbezorgers, consumenten en medewerkers plaatsten foto's van een envelop met de kus. De campagne heeft vooral veel opgeleverd wat betreft branding en awareness. Daarnaast is ook de verbinding tussen consumenten, collega's en verschillende afdelingen vergroot.

3. Geef een kortingsactie

Met een kortingsactie kun je op een simpele manier iets extra's doen voor klanten. Je kunt op Valentijnsdag korting geven op specifieke producten of gratis verzendkosten hanteren. Een aantal voorbeelden van leuke kortingsacties zijn:

  • Lucardi juwelier gaf bezoekers voor Valentijn 14% korting tijdens de Shopping Nights;
  • Bij Canvassite.nl konden geliefden met 20% korting een mooie foto laten drukken;
  • Domino's geeft pizza liefhebbers die het Valentijnsdiner zijn vergeten 2.- korting op verschillende pizza's.

4. Koppel een product of dienst aan liefde

Het maakt niet uit of je rode rozen, kaarten of chocolade verkoopt, je kunt ook andere producten of diensten koppelen aan Valentijnsdag. Je kunt bijvoorbeeld rode producten in de schijnwerpers zetten of iets waarmee je Valentijnsdag compleet kunt maken. Een bouwmarkt zou bijvoorbeeld korting kunnen geven op rode verf, een kledingwinkel op rode kledingstukken en een make-up winkel op rode nagellak. Er zijn natuurlijk nog genoeg andere producten die je in de schijnwerpers kunt zetten. Lees hier twee voorbeelden van bedrijven die je voor zijn gegaan:

  • Kortingswebsite Groupon bracht fleecedekens onder de aandacht op Valentijnsdag met de tweet: "Onder wie heb jij altijd willen liggen?"
  • Jumbo brengt producten voor een Valentijnsontbijtje onder de aandacht "Verras je Valentijn met een verrukkelijk ontbijt".

5. Geef de klant iets extra's

Tot slot kun je klanten ook iets extra's geven bij hun aankoop. Hiermee kun je twijfelende klanten over de streep trekken. De volgende bedrijven gingen je voor:

  • Bij Greetz.nl ontvingen klanten een gratis kaart bij hun Valentijnscadeau.
  • Domino's gaf klanten op Valentijnsdag een gratis dessert bij aankoop van een pizza.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek