Menu

Abcouder Taxicentrale: 'Klantvriendelijkheid en service, dat maakt ons succesvol'



Abcouder Taxicentrale: 'Klantvriendelijkheid en service, dat maakt ons succesvol'

Deze maand is Abcouder Taxicentrale uitgekozen tot bedrijfsvermelding van de maand. Achter dit exclusieve taxibedrijf van Jacco Dol schuilt een mooi verhaal, waar u als MKB'er wellicht nog wat van opsteekt. 'Het geheim zit 'm in klantvriendelijkheid. Tegenwoordig vergeten veel bedrijven dat', aldus Jacco Dol.

Van groentewinkel naar taxibedrijf

Jacco is van jongs af aan al ondernemer. Toen hij 17 was, had hij al een eigen groentewinkel. Dat ging jaren goed, maar toch maakte hij een carrièreswitch. 'Op een gegeven moment kreeg ik een vrouw en kinderen. De groentewinkel vergde veel tijd en energie, waardoor ik te weinig thuis was om van mijn gezin te genieten', legt Jacco uit. 'Vrienden van mij werkten bij Taxi Centrale Amsterdam en via hen ben ik daar uiteindelijk ook aan de slag gegaan'.abcouder Een baan als taxichauffeur was beter te combineren met het gezin thuis. Toch kon Jacco het ondernemerschap niet loslaten. 'Ik ben altijd eigen baas geweest, dat zit gewoon in me'. Daarom besloot hij een taxivergunning aan te vragen om zelfstandig door te groeien. Na wat lobbyen bij klanten en collega's, is hij uiteindelijk in 1996 samen met een collega Abcouder Taxicentrale begonnen. Tegenwoordig is Abcouder Taxicentrale van Jacco Dol een drukbezet bedrijf met 8 chauffeurs. 'Ik werk met heel veel plezier en we hebben het lekker druk' vertelt Jacco.

Abcouder Taxicentrale en VipXL Taxi Service

Als u de website van Abcouder Taxicentrale bekijkt, ziet u dat het bedrijf ook onder de naam VipXL Taxi Service werkt. 'Dit heb ik op een gegeven moment bedacht, omdat mensen niet snapten dat Abcouder Taxicentrale ook buiten Abcoude werkt', legt Jacco uit. 'We rijden naast Abcoude veel in Amsterdam en dan vooral Schiphol.' 80% van de ritten zijn zakelijk en deze ritten zijn ook af en toe ook internationaal. Veel grote bedrijven zijn klant bij Abcouder Taxicentrale. Dit netwerk heeft Jacco vooral opgebouwd met behulp van oude contacten bij Taxi Centrale Amsterdam en mond-tot-mondreclame. 'Ik heb wel kaartjes laten maken, maar die heb ik weinig nodig gehad', vertelt Jacco. De chauffeurs die rijden voor Abcouder Taxicentrale zijn voornamelijk collega's uit de taxibranche die zich hebben aangesloten. 'De chauffeurs zijn allemaal nette betrouwbare mensen die goed Nederlands spreken. Dit is niet altijd vanzelfsprekend in deze branche', vertelt Jacco. Het taxibedrijf is altijd goed bereikbaar en binnen een kwartier op locatie. Hoe dit kan? Door een app op de Ipad! 'Iedere auto heeft een Ipad met een speciale app. Op die app, de taxiID chauffeurs app, zijn alle auto's zichtbaar en zo kan de dichtstbijzijnde auto naar de klant. De taxiID chauffeurs app is speciaal voor de taxibranche. 'We kunnen via de app ons eigen netwerk toevoegen, dus het is heel overzichtelijk en je weet waar iedereen is', legt Jacco uit.

Een exclusief taxibedrijf

Abcouder Taxicentrale is een exclusief taxibedrijf dat gericht is op service. 'Ik heb alleen klanten met wie ik een klik heb. We hebben het gelukkig druk genoeg, zodat dit ook kan. Dat maakt het werk natuurlijk extra leuk', vertelt Jacco. De reden dat het bedrijf zo goed loopt, is de klantvriendelijkheid en extra service volgens Jacco Dol. 'Veel taxi's zijn tegenwoordig asociaal. Toeristen worden bijvoorbeeld vaak bedrogen, maar wij zijn op dit punt betrouwbaar.' Vandaar dat veel bedrijven hun (internationale) zakelijke contacten naar hem verwijzen. De auto's zijn allemaal E-klasse en dat zijn officieel de kleinste limousines. De auto's zijn dus wat luxer dan reguliere, maar Abcouder Taxicentrale rijdt wel voor normale taxiprijzen. Verder zorgt Jacco ervoor dat ze altijd een kleinigheidje zoals een flesje water of een snoepje kunnen aanbieden. 'Het is een kleine moeite en het kost zo goed als niks, maar mensen kunnen dat extra stukje service heel erg waarderen' vertelt hij. 'Met name buitenlandse klanten vinden de luxe auto's en de extra service prachtig en ook zij komen weer bij ons terug als ze in Nederland zijn'.

De hele familie helpt mee

Abcouder Taxicentrale is inmiddels een bedrijf waar de hele familie aan meewerkt. Jacco's vrouw doet de administratie vanuit het kantoor thuis, zijn zoons helpen mee in de taxi en zijn vader rijdt een shuttledienstvoor evenementen van bijvoorbeeld een bedrijf als Nuon. Hij rijdt dan heen en weer tussen Station Amstel en het businesspark om mensen te vervoeren. 'Zo helpen drie generaties mee in hetzelfde bedrijf' licht Jacco toe. 'Mijn jongste zoon, Jim (foto) heeft een verstandelijke beperking. Hij rijdt af en toe, geheel in stijl, mee met de taxi. Klanten weten dit en vinden het leuk. Jim (20 jaar) vindt het ook geweldig om mee te helpen. Zo gaat hij bijvoorbeeld wel eens mee met ritten naar Schiphol.' Jacco's andere zoon, Joey (21 jaar), werkt ook mee met het bedrijf. Jacco is erg trots op zijn zoons. Ook is hij trots op zijn vader, die met 68 jaar vrolijk de shuttledienst rijdt. Daarnaast is Jacco hij erg blij met de hulp van zijn vrouw. 'Zij doet alle reserveringen, onderhoudt de website, houdt de agenda's op de Ipads bij en beantwoordt alle e-mails.' Dit is vooral fijn voor buitenlandse klanten, aangezien zijn vrouw Engels spreekt. 'Ik ben al vroeg begonnen met een eigen winkel, dus Engels heb ik nooit goed geleerd', licht Jacco toe. 'Ik kan mezelf in de taxi wel een beetje verstaanbaar maken in 'Jip en Janneke Engels', maar ik ben blij dat zij het e-mailcontact onderhoudt'.

Afbeelding2Abcouder Taxicentrale en Telefoonboek.nl

Abcouder Taxicentrale heeft een bedrijfsvermeldingop Telefoonboek.nl, zodat het online beter gevonden wordt. Het bedrijf heeft wel een website (link), maar via zoekmachines zoals Google wordt het niet snel gevonden onder 'taxi Schiphol'. Omdat de doelgroep van het bedrijf voornamelijk de zakelijke markt en Abcoude betreft, heeft Abcouder Taxicentrale geen last van concurrentie van reguliere taxibedrijven. 'Alleen op internet hebben we dus wel last van concurrentie, omdat we slecht vindbaar zijn. Dat is irritant en om dat te verbeteren, heb ik nu deze bedrijfsvermelding' vertelt Jacco.

Tip:

Ook de bedrijfsvermelding van de maand oktober sluiten we af met een tip waar u als ondernemer ook iets aan kan hebben. Jacco's tip is: 'wees klantvriendelijk en geef wat extra service'. 'Dit geldt overal. Mensen vinden het heel fijn en een beetje extra vriendelijkheid en service kost niks extra. Het gebeurt tegenwoordig zo vaak dat je bijvoorbeeld in een restaurant of supermarkt komt waar het personeel onvriendelijk is en geen aandacht voor de klant heeft. Dit mist tegenwoordig bij veel bedrijven en Abcouder Taxicentrale focust hier zich juist op. Dat maakt ons succesvol.'

Abcouder Taxicentralelogo Waterlelie 18 1391TN Abcoude www.abcoudertaxicentrale.nl

Bekijk de bedrijfsvermelding van Abcouder Taxicentrale op Telefoonboek.nl


Delen:



Reacties