Menu

Dit zijn de belangrijkste trends voor online advertisement in 2019



5x trends online advertising

Data is leuk, maar actuele insights zijn veel belangrijker. Als ondernemer bent u pas echt relevant met online advertising wanneer de creatieve boodschap gebaseerd is op deze insights. Online advertising is een breed omvattend begrip, wat onder andere bestaat uit social media advertising, real time bidding, display advertising en retargeting. U wilt het liefst content op maat creëren dat aansluit bij de belevingswereld van uw doelgroep. Wat is de toekomst van online advertising in Nederland? Hieronder volgen vijf belangrijke trends.

1 Leg de nadruk op visuele data

Door de toename van het gebruik van smartphones en andere mobiele apparaten, verandert de manier waarop consumenten content tot zich nemen en zo ook de wijze waarop bedrijven adverteren. De totale online display advertentiemarkt groeide tussen 2014 en 2019 meer dan 9 procent, tot een totale omzet van 864 miljoen euro. Adformatie voorspelt komende jaar een toename van het gebruik van video en 'rich media' online advertising. Rich media is een advertentievorm die zich onderscheidt door geavanceerde features zoals interactiemogelijkheden. Bedrijven worden daarom geadviseerd om meer nadruk te leggen op het analyseren van visuele data.

2 Relevantie, bij alles wat je doet

Schieten met hagel werkt niet meer. Walter Kraus (directeur Bol.com Retail Media Group) geeft in een artikel in het najaar 2018 van Adformatie zijn visie op digital advertising voor dit jaar. Hij benoemt dat bedrijven in 2019 meer moeten focussen op relevantie. Consumenten willen enkel relevante advertenties en content. Het is daarom belangrijk om te letten hoe bedrijven hun data, techniek en creatie inzetten binnen hun online advertising. Zo zitten mannen niet te wachten op een advertentie van een zwangerschapstest. Maar ook niet alle vrouwen willen deze advertentie zien, aangezien niet iedere vrouw kinderen wil of het als gemis kunnen ervaren.

3 Zorg voor een herkenbare boodschap

Nathalie Nahaï (web psychology en schrijfster van het boek Webs of Influence) duidt aan dat keuzes in uw communicatie belangrijk zijn. Zo is het belangrijk om te zorgen voor een herkenbare boodschap. Dat wil zeggen: een boodschap die passend is in een bepaalde context of omgeving. Een eenduidige tone-of-voice is daarbij cruciaal voor het optimaliseren van uw naamsbekendheid. Als u een algemene tone-of-voice heeft vastgesteld, kunt u de marketing en (externe) communicatie medewerkers betrekken om dit door te vertalen naar hun eigen taal. Zo voorkomt u dat u inconsistent bent met uw online advertisement uitingen.

4 Geef bevestiging wat de consument wil horen en zien

Als u de intentie van de consument weet te achterhalen en daarop inspeelt met uw boodschap, zullen niet alleen de consumenten een betere ervaring ontvangen, maar ook u als bedrijf zult de vruchten ervan plukken. Door technologische ontwikkelingen wordt het steeds makkelijker voor bedrijven om hun doelgroep te benaderen op de manier waarop zij dat wensen. Bedrijven ontvangen steeds meer inzicht in individuele behoeften door handige online tools. Machine learning laat zoal zien welke online campagnes goed werken en welke visuals meer impact hebben. Bij machine learning wordt data automatisch omgezet in waardevolle informatie. Met de komst van de AVG-wet is het daarbij wel van belang om te letten op de privacy van de consument. Technisch gezien is het anno 2019 mogelijk om veel van de doelgroep te weten, maar let erop of u wettelijk gezien ook daartoe handelt met uw online advertisement.

5 Van netwerk naar bubbel

Als bedrijf bent u zich bewust van de zogenaamde bubbels waarin uw consument netwerken bezit. Niet alleen in openbare netwerken, waarin het vrij makkelijk is om toe te treden met uw online advertisements, maar ook in besloten Facebook- of WhatsApp-groepen bevindt uw doelgroep zich. Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, raadt aan om daarom deel te nemen aan het échte gesprek, door zelf deel te nemen aan besloten groepen of uw online advertisements hierop in te richten. Zoek naar manieren om tot deze bubbels toe te treden. Data en creativiteit gaan hand in hand om relevant te blijven en houden uw databubbel intact.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek