Menu

Bibliotheken laten kansen liggen bij de openingstijden volgens bezoekers

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Bibliotheken laten kansen liggen bij de openingstijden volgens bezoekers

Bibliotheken laten kansen liggen bij de openingstijden volgens bezoekers

In een tijd van Netflix en vlogs op YouTube zijn er nog altijd mensen die graag een boek lezen. Een duurzame en voordelige manier om toegang te hebben tot een groot aanbod aan boeken is de bibliotheek. Dankzij de bibliotheek worden boeken en tijdschriften door meerdere mensen gelezen en daardoor optimaal gebruikt. Mensen komen om verschillende redenen naar de bibliotheek, bijvoorbeeld om de krant te lezen of te studeren. Telefoonboek.nl zocht uit wat klanten vinden van bibliotheken in Nederland.

Bedrijven beoordelen op Telefoonboek.nl

Op Telefoonboek.nl kan de consument terecht voor informatie over bedrijven, zoals contactinformatie. Daarnaast kan men deze bedrijven beoordelen met een cijfer op basis van hun algemene indruk van het bedrijf, de service en de prijs/kwaliteitverhouding. Aan dit cijfer kunnen bezoekers een review toevoegen, bijvoorbeeld om het cijfer toe te lichten of extra informatie te geven. Dit geeft andere bezoekers inzicht in de ervaringen die klanten hebben gehad met het desbetreffende bedrijf. Bezoekers hebben 560 reviews over bibliotheken achtergelaten op Telefoonboek.nl. Het gemiddelde cijfer dat zij ontvangen is een ruime voldoende, namelijk een 7,4. De positieve beoordeling van de Nederlandse bibliotheek is ook terug te zien in het grote aantal positieve reviews, in vergelijking met het lage aantal negatieve reviews.

Positieve reviews

De meeste reviews over bibliotheken in Nederland zijn positief, namelijk 398 reviews. Dit is 71,1 procent van het totaal, een ruime meerderheid dus. In de positieve reviews wordt 108 keer een "algemeen positief" oordeel gegeven. Klanten noemen bijvoorbeeld alleen dat ze tevreden zijn of al jaren in hun lokale bibliotheek komen. Ze specificeren echter niet wat ze precies zo positief vinden aan de bibliotheek. Het tweede meest voorkomende compliment (95 keer) gaat over het vriendelijke en behulpzame personeel van veel bibliotheken. Klanten schrijven dat ze het jammer vinden dat er in sommige bibliotheken wordt bezuinigd op het personeel, waardoor er soms niemand aanwezig is om te helpen. Over de service in de bibliotheken zijn klanten in 61 reviews positief. Tevens complimenteren klanten de ruime collectie (34 keer), de goede sfeer of rust (21 keer) en de indeling van het gebouw (17 keer).

Top drie meest voorkomende complimenten

  1. "Algemeen positief" oordeel - Genoemd in 108 reviews
  2. Vriendelijk personeel - Genoemd in 95 reviews
  3. Goede service - Genoemd in 61 reviews

Negatieve reviews

Tegenover het grote aantal positieve reviews over bibliotheken staat een veel kleiner aantal negatieve reviews (162 reviews). Klanten blijken erg gelijkgezind over de negatieve eigenschappen van bibliotheken. Veruit in de meeste negatieve reviews (71) wordt namelijk geklaagd over de krappe openingstijden van de bibliotheken. Ze noemen dat het voor werkende mensen of kinderen vaak niet haalbaar is om naar de bibliotheek te komen. Volgens klanten zijn veel bibliotheken namelijk "s avonds of in het weekend niet voldoende geopend. Opvallend is dat ook in 33 reviews met een positief bijbehorend cijfer wordt geklaagd over openingstijden die te wensen overlaten. Dit wil zeggen dat ook klanten die overwegend positief zijn over de bibliotheek de behoefte voelen te klagen over de openingstijden.

De op één na meest voorkomende klacht komt aanzienlijk minder vaak voor dan de meest genoemde. In 16 reviews wordt een "algemeen negatief" oordeel gegeven over de bibliotheken. Klanten schrijven dan bijvoorbeeld alleen opmerkingen als "slechte bibliotheek" of "geen prettige ervaring", maar noemen niet wat ze precies zo negatief aan de bibliotheek vinden. Daarnaast klagen 14 klanten over de slechte service die zij in een bibliotheek hebben ervaren. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat een klant zich niet of niet goed geholpen voelt door een medewerker. Klanten klagen ook over de beperkte collectie van de bibliotheek (12 keer), niet klantvriendelijk personeel (9 keer), de prijs (6 keer), de slechte bereikbaarheid (6 keer) en onrust (5 keer).

Top drie meest voorkomende klachten

  1. Slechte openingstijden - Genoemd in 71 reviews
  2. "Algemeen negatief" oordeel - Genoemd in 16 reviews
  3. Slechte service - Genoemd in 14 reviews

Openingstijden vaak beklaagd

Veel klanten die een "algemeen positief" oordeel geven over de bibliotheek, of tevreden zijn over de service, noemen ook dat ze ontevreden zijn over de openingstijden. Dit blijkt dan ook het belangrijkste probleem te zijn van bibliotheken. In totaal wordt er in zowel positieve als negatieve reviews 104 keer geklaagd over openingstijden. Positief is wel dat de grootste klacht dus niet over de kwaliteit van de boeken of bibliotheek gaat.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...