Menu

Bart Smit verdwijnt uit straatbeeld



Bart Smit verdwijnt uit straatbeeld

Inmiddels is Blokker Holding begonnen met de verbouwing van zo'n 150 Bart Smit winkels. Het moederconcern heeft enige tijd geleden bepaald dat haar speelgoed-franchises Intertoys, Bart Smit en ToysXL allemaal doorgaan onder de vlag van Intertoys. Keten Bart Smit is het eerst aan de beurt: alle winkels zijn leeggehaald, klaar om omgeschoold te worden naar een Intertoys. Het doel: meer eenduidigheid, kostenbesparing en een betere klantenservice. Maar doet grootaandeelhouder Blokker Holding hier goed aan? Telefoonboek.nl zette de feiten op een rijtje.

Voordelen

De fusie van deze franchises tot één grote keten aan speelgoedwinkels is in principe geen beslissing die uit de lucht komt vallen. Doorgaan onder één merknaam heeft enkele grote voordelen. Het managen van meerdere merken brengt namelijk niet alleen een hoop extra kosten met zich mee, ook op organisatieniveau wordt de bedrijfshiërarchie er een stuk ingewikkelder door aangezien de grootaandeelhouder drie verschillende bedrijven moet managen. Dit valt weg wanneer er één bedrijf van gemaakt wordt. Het fuseren tot één groot concern zorgt bovendien voor een centralisatie van enkele facilitaire zaken. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Intertoys, omdat dit het sterkste merk zou zijn.

Zoekgedrag

In december van 2016 onderzocht Telefoonboek.nl al het zoekgedrag naar speelgoedwinkels van wege de 5 december- en kerstdrukte. Daaruit bleek dat Intertoys en Bart Smit elkaar in populariteit niet veel ontlopen: Bart Smit had 3537 unieke paginaweergaven in november 2016, Intertoys 3297. De verdwijnende speelgoedzaken waren in ieder geval op Telefoonboek.nl dus wel iets populairder dan Intertoys, welke uiteindelijk de voorkeur kreeg van Blokker Holding.

Klantenservice

Telefoonboek.nl heeft ook een bereikbaarheidsonderzoek uitgevoerd onder 1777 speelgoedwinkels. Daaruit komt naar voren dat 93,1% van deze winkels weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid. In 123 van de 1777 gevallen werd er drie of meer keer aangegeven dat de belpoging mislukte. Hierbij was het bedrijf met de meeste klachten het hoofdkantoor van Intertoys. Misschien toch nog verstandig om bij de reorganisatie nog eens kritisch naar de klantenservice te kijken.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek