Menu

7 Ultieme ondernemerstips



7 Ultieme ondernemerstips

Het starten van een onderneming is een grote stap. Ook het onderhouden van uw onderneming is een grote taak. Maar waar te beginnen aan zo'n groot project? Een overzicht van een aantal ultieme, onmisbare tips die u erg kunnen helpen bij het starten en onderhouden van een onderneming leest u hier beneden.

1.Begin met een plan

Alvorens te beginnen met ondernemen is het belangrijk een aantal dingen goed voor ogen te hebben. Heeft u uw unieke idee goed uitgewerkt? Heeft u een concrete aanpak voor ogen? Is het de goede timing en begeeft u zich op dat moment in een gezond en geschikt ondernemersklimaat? Met andere woorden: begin met een plan. Uw oorspronkelijke idee is de fundering van uw onderneming. Het plan dat daarop volgt blijft echter niet eeuwig hetzelfde. Naarmate u met uw bedrijf veranderingen doormaakt, moet uw plan mee veranderen. U kunt het zien als een cirkel, die rondgaat van het idee, naar het plan, naar derealitycheck (hoe werkt uw plan in de praktijk?), naar het stellen van doelen, innovatieve veranderingen en het teruggaan naar het oorspronkelijke idee. Meer inhoudelijke tips over het opstellen van een ondernemersplan en waar deze aan moet voldoen leest u hier.

2. Unieke kenmerken

Het is belangrijk om als MKB-bedrijf onderscheidend te zijn. Dat geldt niet alleen voor de gevestigde bedrijven, maar vooral ook voor de nieuwe ondernemingen. Als nieuwe onderneming is het vaak een kwestie van mensen interesseren voor nieuwe producten of diensten en klanten van andere bedrijven naar uw eigen bedrijf toe te trekken. Deze klanten moeten dan wel een goede reden hebben om van het huidige bedrijf af te stappen en naar uw onderneming te komen. Wat maakt uw bedrijf uniek? Dit aspect van uw bedrijf noemt men ook wel het Unique Selling Point. Zonder uniek kenmerk, iets waar u in uitblinkt, iets wat niemand anders heeft, is het moeilijk om uw markt te beconcurreren tegen de al gevestigde ondernemingen. Unique Selling Points kunt u veelal herkennen in de slogan van een bedrijf. Denk aan Bol.com met 'vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis' en Head & Shoulders, shampoo voor roosvrij haar.

3. Meten is weten

Het komen met goede ideeën en vernieuwende acties kan uw bedrijf veel voordeel opleveren. Het is juist heel belangrijk om te meten hoeveel voordeel dit is. Het kan zelfs zo zijn dat uw actie u voordeel op lijkt te leveren, maar dit in feite niet zo is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwe versies van websites of acties die in de rode cijfers lopen. Probeer alles zo zorgvuldig mogelijk te meten, zodat u goed op de hoogte bent van het effect van uw actie en de punten waarop uw actie nog verbeterd kan worden. Het meten van uw acties kunt u doen door bijvoorbeeld het aantal mails dat geopend wordt via uw e-mailing bij te houden en hoe vaak de links daarin worden aangeklikt. Het bezoek van uw website kunt u bijhouden via Google Analytics, daarnaast kunt u uw interactie ook via social media meten of 'ouderwets' via klant-enquêtes.

4.Ken uw zwakke punten

Als ondernemer komt u met uw bedrijf op een gegeven moment op een punt waarop u kunt meten én weten wat uw zwakke punten zijn. Bijvoorbeeld na de lancering van uw eerste actie(s) of nieuwe producten. Of dit nu vroeg of laat in het bestaan van uw bedrijf is, ga deze punten niet uit de weg, maar sla ze op en hou deze in gedachten. Uw focus moet ten alle tijden liggen op uw sterke punten, hier haalt u immers klanten mee binnen en behoudt u deze ook. Kijk op de lange termijn echter terug naar uw zwakke punten. U kunt altijd mensen van buiten uw bedrijf inhuren of aannemen om deze zwakke punten te dekken. Samen maakt u uw bedrijf immers sterker. Bent u bijvoorbeeld helemaal niet thuis op het gebied van internet en sociale media? Er zijn genoeg mensen die hier gespecialiseerd in zijn en u hiermee kunnen helpen.

5.Netwerken

Netwerken kan heel belangrijk zijn voor uw bedrijf. Vooral startende bedrijven die nog veel met samenwerken met bijvoorbeeld andere bedrijven bezig zijn kunnen hier veel voordeel mee hebben. Door zorgvuldig goede mensen om u heen te verzamelen maakt u uw eigen organisatie ook sterker. Bovendien zijn gratis tips van soortgelijke bevriende bedrijven nooit mis. Vaak zetten organisaties als MKB Nederland netwerkbijeenkomsten op waar u in uw regio andere ondernemers of branchegenoten kan leren kennen. Probeer goed zichtbaar te zijn voor uw eventuele toekomstige zakenpartners en concurrenten, zo kunt u namelijk niet alleen vruchtbare relaties ontmoeten maar ook de concurrentie vóór zijn.

6.Durf te veranderen

Op het moment dat het goed gaat met uw gestarte onderneming is het belangrijk om niet stil te vallen. Stagnatie betekent immers altijd achteruitgang. Bekijk uw markt, analyseer uw kansen en durf te veranderen. Het is goed om dit bijvoorbeeld in drie stappen te doen: eerst verbeteren, dan vereenvoudigen en vervolgens vermenigvuldigen. Zie het als een vicieuze cirkel die nooit klaar is, en neem van tijd tot tijd de rust om met een kritische blik naar uw eigen onderneming te kijken. Uw bedrijf verbeteren doet u door de zwakke punten aan te pakken en de goede punten van uw bedrijf te versterken. Vervolgens is het zaak om de vernieuwingen te vereenvoudigen zodat deze behapbaar en werkbaar worden voor uw hele bedrijf. Werken de vereenvoudigde verbeteringen goed? Probeer deze dan te vermenigvuldigen om groei te creëren. Hierna kunt u weer kijken naar eventuele verbeteringen enzovoort. U bent nooit klaar! Denk bijvoorbeeld aan de HEMA en Bol.com. De HEMA bestaat al sinds 1926 en was de eerste franchiseorganisatie in Nederland. Daarnaast blijft HEMA vernieuwen qua productlijn en proberen ze steeds het assortiment aan te passen op de tijd en wensen van de doelgroep. Het oorspronkelijk Duitse internetbedrijf Bol.com begon met het verkopen van boeken en cd's, maar heeft tegenwoordig een veel groter assortiment met ook bijvoorbeeld computer- en huishoudelijke producten.

7.Stel doelen

Een aantal handvaten om veranderingen door te voeren zijn doelen. Maak het uzelf niet te moeilijk, maar stel haalbare doelen. Het is ook goed om een paar ogenschijnlijk onbereikbare doelen stellen, maar zorg ervoor dat een aantal ook goed haalbaar zijn voor uw onderneming, anders blijft u altijd reiken naar een punt dat nog heel ver weg is en vooral ook lijkt. U kunt het stellen van doelen op verschillende niveaus bekijken. Wat wilt u bereiken binnen een maand? Een jaar? Vijf jaar? Wat wilt u dezelfde week nog afhebben en wat zijn haalbare doelen voor uw eventuele werknemers? Denk bijvoorbeeld aan het hebben van een functionerende website enerzijds of het verhogen van uw maandelijkse en jaarlijkse verkoopcijfers anderzijds. Bent u benieuwd naar hoe andere ondernemers het aanpakken? Kijkt u dan eens bij onze 'Bedrijfsvermelding van de maand' en krijg een kijkje in de keuken bij collega-ondernemers. Andere tips die u kunnen helpen bij het opzetten en onderhouden van uw onderneming, leest u hier.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek