Menu

Schilders geroemd om kwaliteit, veel klachten over nakomen afspraken



Schilders geroemd om kwaliteit, veel klachten over nakomen afspraken

Schilderklussen worden veelal uitbesteed aan een professional. Door een professionele schilder in te schakelen zijn klanten er grotendeels zeker van dat het schilderwerk goed wordt uitgevoerd. Maar is dat ook altijd het geval? Telefoonboek.nl onderzocht hoe schilders uit haar database online worden beoordeeld door consumenten. Daaruit bleek dat schilders worden geroemd om de kwaliteit die zij afleveren, maar daarnaast veel klachten ontvangen over het nakomen van afspraken.

Onderzoek

In totaal zijn er 1.979 geschreven reviews over schilders geregistreerd in de database van Telefoonboek.nl. Hierbij is allereerst een onderscheid gemaakt tussen beoordelingen met een positieve of negatieve aard. Daarnaast is er gekeken naar de meest genoemde klachten en de meest gegeven complimenten. Hieruit bleek dat 1.384 reviews positief van aard waren en 595 reviews negatief waren. Dat betekent dat een meerderheid (69,9%) van het totaal aantal geschreven reviews positief was. Daarentegen was ruim 30 procent van de geregistreerde beoordelingen negatief van aard. Het feit dat er meer positieve reviews zijn geschreven is ook terug te zien in het gemiddelde cijfer die de beoordeelde schilders ontvangen. Zo scoorden de beoordeelde schilders gezamenlijk een gemiddelde score van 7,4. Ondanks het mooie cijfer, lijkt het erop dat er nog enige ruimte voor verbetering is voor een gedeelte van de schilders.

Negatief

Het percentage negatieve reviews is substantieel met 30,1% en is daarmee een percentage dat serieus genomen moet worden door een groot gedeelte van de schilders die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl. Schilders kunnen inspelen op geplaatste negatieve reviews door contact op te nemen met de betreffende klant. Op die manier kunnen bedrijven ervoor zorgen dat klanten alsnog terug blijven komen. Deze vorm van (online) klantenservice is mogelijk nog een leerpunt voor een aantal bedrijven.

Aangezien er een redelijk aantal negatieve reviews werd geschreven over uiteenlopende onderwerpen is ervoor gekozen om een top drie te maken van de meest voorkomende klachten. Daaruit bleek dat de meeste klanten klachten uitten over afspraken die niet werden nagekomen (141). Zo gaven een aantal klanten aan betaald te hebben voor een dienst die uiteindelijk niet geheel werd geleverd. Daarnaast werden er veel algemene negatieve reviews geschreven (134). Bij deze reviews werd een algemene klacht geuit zoals "Nooit weer!" of "Slecht!". Tot slot klaagden veel mensen over de kwaliteit van het afgeleverde werk (125). Het ging hier voor namelijk om schilderwerk dat na korte tijd alweer afbladderde of vervaagde.

Top drie klachten reviews Telefoonboek.nl

  1. Nakomen van afspraken
  2. Algemeen negatief
  3. Kwaliteit schilderwerk

Positief

Ondanks het aantal negatieve reviews, is het merendeel van de geplaatste reviews over schilders op Telefoonboek.nl positief. Schilders kunnen deze positieve reviews als promotie voor hun bedrijf inzetten en kunnen inzicht krijgen in de unieke en sterke punten van hun organisatie. Ook kunnen zij zich hierdoor onderscheiden van concurrentie.

De top drie van meest gegeven complimenten komt betreffende de onderwerpen vrijwel overeen met de top drie klachten. Zo betroffen de meeste positieve reviews complimenten over de prijs/kwaliteitverhouding (386) die schilders afleverden. Klanten gaven aan dat zij erg tevreden waren met het resultaat en de prijzen die redelijk en betaalbaar waren. Op nummer twee staat de betrouwbaarheid van schilders (343). Waar er relatief veel klachten werden geuit over het nakomen van afspraken, kregen veel schilders juist het compliment dat zij betrouwbaar waren en hun afspraken nakwamen. Tot slot werden er veel algemeen positieve kreten (273) geplaatst over schilders, zoals "Top bedrijf!" of "Topwerk".

Top drie complimenten Telefoonboek.nl

  1. Prijs/Kwaliteit schilderwerk
  2. Betrouwbaar
  3. Algemeen positief

Uit de gegevens blijkt dat schilders het over het algemeen goed doen en klanten tevreden zijn. Toch lijkt er voor een gedeelte nog ruimte voor verbetering, zeker betreffende het nakomen van afspraken. Klanten willen graag weten waar zij en toe zijn. Is dit zo, dan wordt dit erg gewaardeerd. Is dit echter niet het geval, dan lijkt schilders afgestraft te worden door een negatieve review.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek