Menu

Patiënten hechten veel waarde aan vriendelijkheid bij tandartsbezoek

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Imago

Patiënten hechten veel waarde aan vriendelijkheid bij tandartsbezoek

Patiënten hechten veel waarde aan vriendelijkheid bij tandartsbezoek

Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat men zorgverzekeringen gaat vergelijken. Een veel voorkomend dilemma daarbij is dan ook het wel of niet afsluiten van een tandartsverzekering. Volgens de Consumentenbond is een tandartsverzekering een aanvullende zorgverzekering die het meest wordt gekozen. Maar wanneer consumenten een dergelijke verzekering afsluiten en een bezoek brengen aan de tandarts, willen zij er zeker van zijn dat ze goede zorg krijgen. Het opzoeken van online reviews biedt dan een uitkomst, aangezien men de ervaringen van andere patiënten kan lezen. Telefoonboek.nl onderzocht hoe tandartsen uit haar database online werden beoordeeld en keek naar de meest voorkomende klachten en complimenten.

Onderzoek onder tandartsen op Telefoonboek.nl

In de database van Telefoonboek.nl zijn in totaal 1.911 geschreven beoordelingen geregistreerd. Tijdens het analyseren van deze reviews is er allereerst een onderscheid gemaakt in de aard van de beoordelingen. Daarbij is er gekeken of een review positief of negatief van aard was. Vervolgens is er een top drie samengesteld van de meest voorkomende klachten en complimenten. De data toonde aan dat er 1.481 positieve reviews en 430 negatieve reviews werden geschreven. Daarmee is de meerderheid van de reviews over tandartsen (77,5%) positief van aard, maar is 22,5% van de beoordelingen negatief. Dat patiënten voornamelijk positief zijn over hun ervaring bij de tandarts, is ook terug te zien in het cijfer dat zij ontvingen. De beoordeelde tandartsen scoorden namelijk tezamen een gemiddelde score van 7,9.

Slechte behandeling meest voorkomende klacht

Hoewel het merendeel van de geschreven reviews positief van aard is, werden er ook een aantal negatieve beoordelingen geschreven. Het is belangrijk dat tandartsen op de hoogte zijn van negatieve reviews, zodat zij contact op kunnen nemen met ontevreden patiënten. Hierdoor kan een negatieve review eventueel teruggedraaid worden.

Maar wat waren de meest voorkomende klachten over tandartsen? Uit de reviews blijkt dat consumenten de deskundigheid van een tandarts van groot belang vinden, maar dit blijkt niet altijd zo te zijn. De meeste negatieve reviews betroffen dan ook klachten over een slecht uitgevoerde behandeling (82). Patiënten gaven daarbij aan dat hun pijnklachten niet waren verholpen en in sommige gevallen zelfs waren verergerd. Daarnaast vond men het erg vervelend wanneer tandartsen onvriendelijk waren. De onvriendelijkheid en arrogantie van tandartsen werd dan ook 63 keer benoemd in negatieve reviews. Tot slot was men in een aantal gevallen niet te spreken over de telefonische bereikbaarheid (62) van tandartsen. Zo stond men erg lang in de wacht of werd de telefoon helemaal niet opgenomen.

Top drie klachten tandartsen

  1. Slechte behandeling
  2. Onvriendelijk
  3. Telefonische bereikbaarheid

Vriendelijkheid van tandarts meest gewaardeerd

Ondanks het aantal negatieve reviews, waren de meeste patiënten erg tevreden na hun bezoek aan de tandarts. Zo werden tandartsen maar liefst 919 keer beoordeeld met een 10. Maar waar was men het meest tevreden over?

Aangezien er nogal wat patiënten zijn die een bezoek aan de tandarts niet de meest prettige ervaring vinden, lijkt het belangrijk dat er een vriendelijke tandarts aanwezig is. De vriendelijkheid van een tandarts en andere medewerkers werd namelijk het meest benoemd in positieve reviews (320). Men gaf daarbij aan dat tandartsen een praatje maakten en ervoor zorgden dat patiënten zich op hun gemak voelden. Dit was voornamelijk erg belangrijk voor kinderen en volwassenen die bang waren voor de tandarts. Daarnaast bleek dat men ook veel waarde hechtte aan de deskundigheid (265) van de tandarts. Patiënten schreven dan ook veelal reviews over het positieve resultaat na een behandeling. Zo waren zij snel van hun pijnklachten af en tevreden met het esthetisch resultaat. Tot slot werden er veel algemeen positieve reviews geschreven. Hierbij gaat het om reviews zoals "Beste tandarts!" of "Positief, heel fijne praktijk!". In deze reviews wordt verder niet ingegaan op de specifieke aspecten van een tandartsenpraktijk waar men tevreden over is.

Top drie complimenten tandartsen

  1. Vriendelijkheid
  2. Deskundig
  3. Algemeen positief

Reacties



Even geduld alstublieft...