Menu

H&M biedt excuses aan voor controversiële pr-blunder



H&M biedt excuses aan voor controversiële pr-blunder

Gisteren ontving het Zweedse kleidingbedrijf H&M hevige kritiek op een productfoto op hun webshop waar een donker jongetje een trui aanhad met de tekst "coolest monkey in the jungle" (coolste aap in de jungle). Velen vonden de foto racistisch. Inmiddels heeft H&M de foto verwijderd van haar site en haar excuses aangeboden. Ze zijn echter wel hun samenwerking met zanger The Weeknd kwijt.

Racisme

De controversiële foto was gisteren het middelpunt van een grote discussie. Veel personen waren van mening dat de foto racistisch was, anderen vonden weer dat er teveel ophef werd gecreëerd. Sommigen verwijten H&M niet van racistisch gedrag, maar dat ze gewoon te naïef en onwetend waren om te zien wat ze deden.

The Weeknd neemt afstand van H&M

Voor bekende Canadese popzanger The Weeknd was de post choquerend genoeg om zich te distantiëren van het kledingbedrijf. Hij heeft meerdere malen modellenwerk gedaan voor het bedrijf en had ook een eigen kledinglijn in hun winkels. Onder de "XO-lijn" werkte de artiest samen met H&M, maar sinds de foto is dit dus niet langer het geval.

Excuses

In de eerste instantie had de winkelketen de foto van het jongetje vervangen door een foto waar alleen de trui opstond. Intussen is de trui echter volledig uit het assortiment gehaald.

In een statement via social media heeft H&M officieel hun excuses aangeboden, mede om negatieve effecten van de pr-blunder proberen in te perken:

"We begrijpen dat veel mensen boos zijn over de afbeelding van de kindertrui. Wij bij H&M zijn het daar alleen maar mee eens.

Het spijt ons zeer dat de foto is genomen en we hebben ook spijt van de uiteindelijke print. Daarom hebben we niet alleen de foto verwijderd van onze kanalen, we hebben ook het product uit ons assortiment gehaald.

Het is duidelijk dat onze routines niet juist zijn gevolgd. Zonder twijfel. We gaan grondig onderzoeken waarom dit is gebeurd om te voorkomen dat zo"n soort fout opnieuw gemaakt wordt."

Foto: H&M


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek