Menu

De anonimiteit van reviews



De anonimiteit van reviews

Als ondernemer heeft u er vast al wel eens mee te maken gehad: reviews. Klanten laten bericht achter op uw website, via Google, of via andere pagina's met een beoordeling van uw bedrijf. Dit kan heel nuttig zijn voor de verbetering van uw diensten en voor het aantrekken van klanten. Een belangrijke kwestie bij reviews is de anonimiteit hiervan. Hoe anoniem wilt u uw reviews hebben? Places.nl geeft u een overzicht van de factoren die meespelen.

Online identiteit

Sinds de opkomst van het internet is er een nieuw begrip in de wereld gekomen: de online identiteit. Dit is de manier waarop mensen uniek herkenbaar zijn op het internet. De online identiteit is een rekbaarder begrip dan de normale identiteit, omdat mensen veel meer controle kunnen uitoefenen over wat ze wel en niet kenbaar maken. Dat geldt dus ook voor reviews, waar er gekozen kan worden voor verschillende mate van het achterlaten van echte gegevens. Ondernemers kunnen hierbij zelf nadenken over hoeveel gegevens zij van de reviewer willen vragen. Het waarborgen van de anonimiteit heeft zowel voordelen als nadelen.

Voordeel van anonimiteit

Klanten zullen zich vrijer voelen om een review te schrijven wanneer zij geen persoonlijke gegevens achter hoeven te laten. Dit komt onder andere omdat veel mensen bang zijn hun gegevens aan onbekenden te geven, waardoor dit al snel een drempel vormt. Ook kan het zijn dat klanten huiverig zijn een kritisch bericht achter te laten, omdat zij bang zijn hierop persoonlijk te worden aangekeken. Dit terwijl juist opbouwende kritiek u kan helpen uw bedrijf te verbeteren! Door niet teveel te vragen van de reviewer, wordt de kans dus groter dat hij of zij een waardevol bericht achterlaat.

Nadeel van anonimiteit

Aan de andere kant valt er ook wat voor te zeggen klanten toch te vragen hun gegevens achter te laten. Een reden hiervoor kan zijn dat u mensen met kritiek of suggesties hierna nog kunt contacteren om toelichting te vragen of uitleg te geven. Ook kunt u zelf de procedure met de betreffende klant in uw systeem opzoeken en nalopen waar er iets mis is gegaan. Daarnaast kan anonimiteit ervoor zorgen dat mensen onnodige reviews achterlaten, die geen waardevolle inhoud hebben of een onvriendelijke toon hebben. Door mensen hun naam in te laten vullen, zullen ze beter op hun woorden letten en een vriendelijker toon aanslaan. Dit kan de sfeer en associatie rondom uw bedrijf ten goede komen.

Ook reviews invoeren?

Wilt u ook online reviews ontvangen, maar heeft u hier nog geen mogelijkheden voor? Overweeg dan een Places Reviewpagina. Hier kunt u gratis en binnen een paar minuten een eigen reviewpagina aanmaken, waar klanten hun persoonlijke ervaringen met uw bedrijf kunnen delen. Neem voor meer informatie contact op met 024-3555299, we helpen u graag verder!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek