Menu

Weet u wat de werkelijke marktwaarde van uw onderneming is?



Weet u wat de werkelijke marktwaarde van uw onderneming is?

Stel, u verkoopt uw onderneming. Bent u in staat om de reële marktwaarde van uw bedrijf in te schatten? Uit een onderzoek van Brookz blijkt dat bijna de helft van de ondernemers de waarde van zijn eigen bedrijf overschat. Hoe komt u tot een bedrag waarmee u zowel uzelf als de koper tevreden stelt? In deze blog leest u de resultaten van het onderzoek en geeft Places.nl u tips bij het inschatten van de waarde van uw onderneming.

Brookz Overname Barometer

Volgens Brookz, het platform voor overname, overschat vier op de tien ondernemers de waarde van zijn eigen bedrijf. Zij denken gemiddeld 30 procent meer voor hun bedrijf te kunnen krijgen dan het werkelijk waard is. Het platform publiceert tweejaarlijks de Brookz Overname Barometer met daarin de cijfers en trends van de overnamemarkt. In het recent verschenen rapport werd ongeveer 90 procent van de mkb overnamemarkt vertegenwoordigd door 178 advieskantoren voor fusies en overnamen met zo'n 700 adviseurs.

Waarom overschat?

Voor de overschatting van de waarde zijn verschillende oorzaken gevonden. 36 procent heeft de wens om een bepaald bedrag te ontvangen bijvoorbeeld met het oog op het vervullen van een langgekoesterde droom. 24 procent wordt verkeerd geïnformeerd door vrienden of kennissen, 23 procent overschat zichzelf en 17 procent wordt verkeerd voorgelicht door een bedrijfsovernameadviseur. De inschatting van de marktwaarde van een bedrijf is dus niet alleen moeilijk voor de ondernemer zelf, maar ook voor de adviseur. De waarde hangt af van diverse factoren. Gaat het bedrijf bijvoorbeeld samen met een ander bedrijf, dan draagt de sector van dat bedrijf bij aan de waarde van de onderneming.

Tips voor het schatten van een reële marktwaarde

Als verkoper van een onderneming is de kans groot dat u de emotionele waarde meerekent met het bedrag dat u verwacht voor uw bedrijf te kunnen krijgen. Hoewel u het verleden van uw bedrijf misschien zwaar zou willen laten meewegen, gaat het de koper om de actuele status van uw onderneming. Deze is niet geïnteresseerd in alle moeite die u genomen heeft om uw bedrijf op te zetten en te onderhouden. Dé marktwaarde van een onderneming bestaat niet. Subjectiviteit speelt dus een grote rol in de beoordeling en de waarde kan bovendien bepaald worden met verschillende waardebepalingsmethoden. De waarde wordt altijd bepaald in een spread waarin deze kan verschuiven. Komt u er niet uit, dan is het uiteraard verstandig om een adviseur in te schakelen.

Houd voor meer tips de Places blogpagina in de gaten! Regelmatig verschijnen er artikelen met advies bij allerhande zaken die u als ondernemer kunt tegenkomen.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek