Menu

Waarom een bedrijfsevenement organiseren nuttig is



Waarom een bedrijfsevenement organiseren nuttig is

Een tevreden medewerker is net zo belangrijk als een tevreden klant. Als het binnen uw bedrijf niet lekker loopt, dan zal dat uiteindelijk ook voor de klant voelbaar worden. Een bedrijfsevenement slaat twee vliegen in één klap. Op het evenement kunnen zowel klanten als medewerkers uitgenodigd worden. Een succesvol bedrijfsevenement zorgt daardoor voor tevreden klanten én medewerkers. Reden genoeg dus om een bedrijfsevenement te organiseren.

Een bedrijfsevenement kan op verschillende manieren tot uiting gebracht worden. Er kan een bedrijfsfeest van gemaakt worden door alle medewerkers uit te nodigen. Hierbij ligt de nadruk meestal voornamelijk op het bevorderen van de interne relaties van en de sfeer in het bedrijf. Bij een bedrijfsevenement kunnen echter ook zakenrelaties en klanten uitgenodigd worden. Hierbij wordt dan bijvoorbeeld een nieuw product of nieuwe strategie gepresenteerd. Dit soort evenementen kan ingezet worden als marketing- en communicatie instrument. Er worden dan namelijk producten of diensten van het bedrijf gepromoot.

Bedrijfsevenement voor eventmarketing

Om producten en diensten te promoten moeten bedrijven tegenwoordig steeds creatiever zijn. De "gewone" advertentie verkeerd namelijk in een aandachtscrisis. Denk aan de televisiereclame die steeds vaker doorgespoeld kan worden door speciale diensten die aangeboden worden. Daarom kiezen bedrijven steeds vaker voor niet-traditionele communicatiemiddelen. Een voorbeeld hiervan is branded journalism. Hierbij wordt een journalist ingehuurd door een bedrijf om een artikel te schrijven dat het bedrijf in een goed daglicht plaatst. Dit soort artikelen wordt een advertorial genoemd. Het is namelijk een kruising tussen een advertentie en een editorial (redactioneel artikel). Eventmarketing is ook zo'n niet-traditioneel communicatiemiddel. Op een bedrijfsevenement kan een bedrijf kennis delen met de klant en voor hen een merkbeleving creëren. Eventmarketing kan voor verschillende marketingdoeleinden ingezet worden. Een bedrijfsevenement kan bijvoorbeeld onderdeel zijn van relatiemarketingstrategie die het doel heeft om relaties met klanten of zakenpartners op te bouwen, te behouden of verdiepen. Ook kan een bedrijfsevenement external branding ten doel hebben. Het doel daarbij is het beïnvloeden, creëren of veranderen van associaties die de consument heeft bij de organisatie.

Eventmarketing is in deze tijd een hele slimme manier om klanten te trekken en behouden. Na een bedrijfsevenement begrijpt de consument een product of dienst namelijk beter dan bijvoorbeeld door een korte televisiereclame. Bovendien heeft de klant dus nog maar weinig ervaring voor traditionele advertenties en meer aandacht voor evenementen waarbij ze producten of diensten echt kunnen beleven. Een fijne ervaring tijdens een bedrijfsevenement zorgt tevens meestal dat de consument ook een positieve associatie krijgt met het bedrijf zelf.

Bedrijfsevenement voor klanten én medewerkers

Naast het eerder genoemde bedrijfsuitje dat zorgt voor een goede bedrijfssfeer, kan ook een ander soort bedrijfsevenement hieraan bijdragen. Een bedrijf kan ervoor kiezen om ook medewerkers uit te nodigen naar het eerder genoemde evenement voor klanten, zoals een productpresentatie. Een goede sfeer bij zo'n evenement dat ook medewerkers een goede tijd bezorgt, zorgt ervoor dat medewerkers trots zijn dat de deel uitmaken van het bedrijf. Dit zorgt voor een verhoogde medewerkersbetrokkenheid. Als een bedrijf aandacht besteed aan de medewerkers resulteert dat er meestal ook in dat medewerkers zich gewaardeerd voelen door het bedrijf. Dat medewerkers zich meer betrokken voelen bij en gewaardeerd voelen door een bedrijf, zorgt ervoor dat de medewerkers (nog) beter hun best willen doen voor het bedrijf.

Tijdens een bedrijfsevenement kunnen dus meerdere doelen tegelijk behaald worden. Namelijk interne- en interne relatie versterking. Dit geldt natuurlijk alleen als het evenement een succes is. gelukkig zijn er genoeg bedrijven die ingehuurd kunnen worden om u te helpen een succesvol bedrijfsevenement voor klanten én/of medewerkers te organiseren.

Op een bedrijfsevenement kunt u zowel medewerkers, relaties en klanten uitnodigen. Hierbij kunt u denken aan een bedrijfsjubileum of een productpresentatie. Een bedrijfsevenement is dan ook een mooie manier om zowel medewerkers als klanten te informeren en plezieren. Een evenement of een serie evenementen kunnen namelijk ingezet worden als een marketing- en communicatie instrument.

Een bedrijf kan ervoor kiezen om bedrijfsuitje voor de medewerkers en een productpresentatie of iets dergelijks voor de klant gescheiden te houden, maar het kan ook gecombineerd worden.


Delen:



Reacties

evenement organiseren

20 september 2019

Een <a href="https://business.kinepolis.nl/blog/bedrijfsevenement-organiseren">Bedrijfsevenement organiseren</a> is zeker de moeite waard! We hebben al zeer veel voordelen gehaald uit het organiseren ervan en we hopen dit in de toekomst nog meer te doen. Bedankt voor de leuke post.




Zoeken
Zoek