Places logo
Menu

Deeleconomie: wat is het en hoe kunt u een bijdrage leveren?

Deeleconomie: wat is het en hoe kunt u een bijdrage leveren?

'Sharing is caring'. Een begrip dat u vast bekend voorkomt. Enerzijds is het mooi dat consumenten wat voor elkaar kunnen en willen doen, maar anderzijds worden sommige platformen zó groot dat ze het bedrijfsleven in de weg zitten. Voorbeelden hiervan zijn Airbnb, waar mensen kamers kunnen huren van andere particulieren, of de omstreden taxiservice Über. Deze bedrijven zijn intussen zo gegroeid dat ze over de hele wereld opereren, terwijl lokale initiatieven zeker zo populair kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld Thuisafgehaald.nl: amateurkoks bieden maaltijden aan die vervolgens bij hen thuis afgehaald kunnen worden. Maar wat betekent de opkomst van de deeleconomie voor u? Is het voor u ook mogelijk om een bijdrage te leveren?

Wat betekent deeleconomie?

Het begrip deeleconomie is gebaseerd op het gegeven dat mensen een product niet bezitten, maar er wel toegang tot hebben. Het idee is dat mensen bewuster met hun spullen omgaan. Het kan dan ook worden gezegd dat de deeleconomie zorgt voor meer duurzaamheid, omdat spullen vaker worden gebruikt. De deeleconomie kent ook sociale voordelen: door verschillende platforms komen wereldwijd mensen met elkaar in contact, waardoor makkelijker nieuwe vriendschappen ontstaan. Uiteindelijk zorgt de deeleconomie aan de ene kant voor inkomsten voor de verhuurders, en aan de andere kant voor besparing voor de huurders. Het klinkt allemaal heel romantisch, die deeleconomie, maar het kent helaas ook een keerzijde. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk als er wat mis is met de gehuurde auto? Of hoe groot mag een particulier zijn verhuurdiensten aanpakken voordat hij omzetbelasting moet gaan betalen? Daar bestaan op dit moment nog geen grenzen voor, wat zorgt voor irritatie bij het bedrijfsleven.

Kunt u ook een bijdrage leveren?

Steeds meer ondernemers zien in dat de deeleconomie hen ook wat op kan leveren, in plaats van tegenwerken. Daar waar eerst met wantrouwen naar andere bedrijven binnen de branche werd gekeken, wordt het nu normaler om informatie met elkaar te delen en daar kritisch naar te kijken. Ook medewerkers worden betrokken: zij worden aangespoord om hun kennis te delen met anderen en op die manier elkaar verder te helpen. Andere voorbeelden van hoe ondernemers hun rol innemen in de deeleconomie vindt u in dit artikel. Natuurlijk is het een kwestie van vertrouwen, zowel voor particuliere verhuurders als voor ondernemers. Het vertrouwen winnen van mogelijke verhuurders is van belang, gezien het feit dat de deeleconomie vrijwel in zijn geheel op mond-tot-mond reclame en online reviews draait.

Wilt u tips over hoe u online vertrouwen kunt winnen? Bezoek dan deze blog. Meer relevante artikelen lezen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!