Dag van de ZZP'er: Zo verhoog je je uurtarief



Dag van de ZZP'er: Zo verhoog je je uurtarief

Het is 4 april: de Dag van de ZZP'er. Een goed moment om stil te staan bij de Nederlandse ZZP'ers en hun gehanteerde uurtarief. De meeste ZZP'ers berekenen hun uurtarief wanneer hun bedrijf nog in de kinderschoenen staat. Daarna wordt er vaak niet echt meer naar dit uurtarief gekeken. Klopt je uurtarief dan nog wel anno 2020? Zou je het misschien kunnen verhogen? Places.nl zet voor je op een rij hoe je het uurtarief van je bedrijf kan verhogen.

Hoe bereken je je uurloon?

Uit een onderzoek van ikgastarten.nl lagen de meest gehanteerde uurtarieven in 2019 tussen de €30 en €45 of tussen de €60 en €90. Dit is niet veranderd met het jaar daarvoor. In een nieuwsartikel op Places.nl staat precies hoe u uw uurtarief kunt berekenen als u dit nog niet hebt gedaan. Wilt je jouw uurtarief leren berekenen? klik dan hier.

Als je je eerste uurtarief zou willen veranderen, dan kan je in dit artikel vinden waar je rekening mee zou moeten houden.

Waar moet je rekening mee houden

Wellicht hanteer je je huidige uurloon al enkele jaren en heb je er niet bij stilgestaan dat het loon misschien te laag is op dit moment. Wanneer je besluit om je uurloon te verhogen, zijn er enkele dingen waar je als ZZP'er op moet letten.

Benader klanten

Wanneer je uurtarief verandert, moet je klanten hiervan op de hoogte stellen. Doe dit tijdig, zodat het niet plotseling uit de lucht komt vallen voor hen. Laat weten wanneer de verhoging voor het eerst van kracht is en breng iedereen hiervan op de hoogte. Als je niet enorm veel klanten hebt, is het het beste om de mensen persoonlijk te benaderen. Op deze manier kan je beter op hun reactie inspelen dan wanneer je ze enkel zou mailen. Zo kan je ze geruststellen of hun vragen aanhoren, mochten die er zijn. Om te laten zien dat je je vaste klanten waardeert, kan je overwegen om deze trouwe klanten voordeel te geven door nog enige tijd het oude tarief voor hen te laten gelden.

Geen excuus

Je hoeft je niet te verontschuldigen wanneer je het uurtarief omhoog doet. Je hebt een weloverwogen beslissing genomen en het verhogen van je tarief hoort er met enige regelmaat bij, al is het alleen al om mee te gaan met inflatie. Zorg ervoor dat je het vol overtuiging en zekerheid naar hen brengt. Wanneer je onzeker bent over de verhoging, zullen klanten hier misschien misbruik van gaan maken.

Tips bij het beslissen van een nieuw uurtarief

Als ondernemer moet je je diensten op waarde kunnen schatten zodat je niet te weinig vraagt voor je expertise. Wanneer je te weinig vraagt, kan dit de indruk wekken dat je diensten of producten misschien niet goed genoeg zijn. Als je daarentegen een te hoog tarief hanteert kunnen klanten dit ook al te duur ervaren wat ze ook op afstand houdt. Het is belangrijk om de juiste balans hiertussen te vinden. Enkele tips bij het beslissen van een nieuw uurloon zijn:

  • Wat doet de concurrentie? Je kan het tarief van je concurrenten als leidraad gebruiken. Is die een stuk hoger dan jouw tarief, dan kan het slim zijn je tarief een stuk te verhogen. Is deze lager, dan kan je je afvragen of het verhogen van je tarief wel een slim plan is.
  • Hanteer een kwalitatief en kwantitatief uurloon. Wanneer een opdracht erg lang gaat duren, kan je een lager tarief hanteren dan bij korte opdrachten. Op deze manier ontstaat er een verschil tussen kwalitatief en kwantitatief uurloon wat in je voordeel kan werken.
  • Verhoog je uurloon in stappen. Een geleidelijke verhoging van het tarief is voor klanten fijner, omdat ze langzaam kunnen wennen aan het nieuwe bedrag. Ook kan je op deze manier zien of je klanten het wel kunnen hebben. Als je enorm veel negatieve reacties krijgt, kan je het bij een eenmalige verhoging houden en de rest van de stappen niet doorvoeren.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek