Menu

Het effect van adblockers op uw advertenties



Het effect van adblockers op uw advertenties

Het aantal internetgebruikers dat gebruik maakt van een adblocker stijgt razendsnel. In 2015 is het aantal gebruikers binnen een jaar met 41% gestegen. Wereldwijd maken maar liefst 198 miljoen mensen gebruik van een adblocker. In Nederland is dat zo'n 20% van de internetters. Hoeveel geld bedrijven mislopen door al die geblokte advertenties? Dat kwam in 2015 uit op zo'n 22 miljard dollar. Een serieus probleem dus, waar Places u vandaag graag meer over vertelt.

De populariteit van adblockers

Online advertenties zijn er in verschillende vormen. Sommige advertenties bewegen, andere advertenties nemen het hele scherm over, produceren zelfs geluid of zijn onmogelijk weg te klikken. Retargeting zorgt ervoor dat een product dat u eenmalig heeft bekeken in een webshop u maanden blijft achtervolgen. De heersende opinie is vaak dat adverteerders het stijgende gebruik van adblockers aan zichzelf te danken hebben.

Waar ergert de Nederlandse consument zich vooral aan? Uit onderzoek blijkt dat dat voornamelijk de hoeveelheid aan internetadvertenties is. Maar liefst 73% is van mening dat het er simpelweg 'te veel' zijn. Het ontkomen aan retargeting wordt door 36% als reden opgegeven om gebruik te maken van een adblocker. Tegelijkertijd begrijpt 69% dat reclames nodig zijn om websites draaiende te houden. Zodra reclame als gepast en niet storend wordt ervaren, plaatst 32% van de gebruikers deze sites op de whitelist.

Recente ontwikkelingen

Het installeren van een adblock op de computer was al langer populair. Sinds kort zijn adblockers ook eenvoudig te installeren op een mobiele telefoon. Apple heeft ondersteuning voor adblockers ingebouwd in iOS. Daarnaast heeft Adblock Plus een speciale webbrowser voor Android en iOS vrijgegeven die advertenties wegfiltert.

Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland werkt momenteel met een grote groep uitgevers aan een awareness campagne onder adblocker-gebruikers. Zij willen bewustwording genereren van het belang van advertenties voor het gratis gebruik van het internet en op deze manier bijvoorbeeld de optie tot whitelisting stimuleren. Wat bij de uitgevers vooral frustreert is dat Adblock Plus alle advertenties tegenhoudt, behalve die waarvoor de adverteerder hen betaalt. Die advertenties beoordelen zij als 'niet hinderlijk' en worden vervolgens doorgelaten.

Wat betekent dat voor u?

Waarschijnlijk ziet u uw online marketinginkomsten teruglopen. Eén optie is adverteren via social media in plaats van op websites. Op de lange termijn zou gekeken moeten worden naar een andere manier van adverteren. Het IAB Tech Lab heeft in oktober het L.E.A.N. Ads program gepresenteerd: Light, Encrypted, Ad Choice supported en Non-invasive. Dit programma stelt bijvoorbeeld dat de frequentie en timing van advertenties beter geregeld zou moeten worden. U wilt niet dat de consument zich aan uw advertenties en derhalve aan uw merk ergert, dus er zal verandering moeten plaatsvinden.

Places adverteren

Is adverteren op social media niets voor u? Zorg dan dat uw bedrijf optimaal vindbaar is met een Places bedrijfsvermelding. Hoe meer gegevens, hoe groter de kans dat een potentiële klant contact met u opneemt. Een bedrijfsvermelding kunt u helemaal gratis aanmaken. Ook adverteert u gemakkelijk met enkele zoekwoorden en plaatsen en komt u zo boven uw concurrentie te staan!

Meer weten? Neemt u dan gerust contact op met ons op het telefoonnummer 024-8200617. Wij helpen u graag!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek