Menu

Google en Facebook krijgen concurrentie op online advertentie markt

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Digitalisering

Google en Facebook krijgen concurrentie op online advertentie markt

Google en Facebook krijgen concurrentie op online advertentie markt

Reclame maken doen bedrijven steeds meer online. Niet zo gek ook, want men is steeds meer en voor steeds meer zaken gericht op het internet. Er wordt bijvoorbeeld minder tv gekeken, waardoor een televisie reclamespotje minder mensen bereikt dan voorheen. De grootste spelers op de online reclamemarkt blijken Google en Facebook. Andere grote bedrijven vinden het nu tijd om Google en Facebook echte concurrenten te bieden.

Grootste spelers

Een website voor statistieken genaamd Statista heeft bekend gemaakt dat Google en Facebook samen verantwoordelijk zijn voor 61 procent van de wereldwijde online reclame-inkomsten. Het aandeel van Google is het grootst, die ontvangt namelijk 44 procent van de online reclame-inkomsten.

Weinig spelers

Voorheen, toen bedrijven nog meer investeerden in reclame op traditionele media, waren er meer verschillende adverteerders die grote een rol speelden in deze markt. De verschuiving van reclame op traditionele media naar online reclame heeft er dus voor gezorgd dat maar een klein aantal bedrijven ertoe doet op het gebied van online-reclame.

Andere bedrijven zijn niet blij met de dominantie van Google en Facebook op de online reclame markt. Soortgelijke bedrijven als Snapchat en Twitter slagen er namelijk ook niet in om een aanzienlijk deel van de advertentiemarkt voor zich te winnen.

Grote bedrijven willen verandering

Eerder berichtte Places Nieuws al dat John de Mol de strijd aan wil gaan met Google en Facebook op het gebied van online advertenties. Hij heeft hiervoor zijn bedrijven gebundeld in één groot mediabedrijf. Hij gelooft dat dit zijn kansen op de advertentiemarkt zal vergroten, waardoor hij weerstand kan bieden tegen de macht van Google en Facebook.

Nu zet ook berucht media magnaat Rupert Murdoch de aanval in op Google en Facebook. Hij begint namelijk met zijn bedrijf News Corporation een online reclameplatform genaamd News IQ. Het platform bereikt al zo'n 140 miljoen Amerikanen.

De vraag is nu dus of bedrijven geld durven inzetten op andere bedrijven dan de gevestigde namen Google en Facebook voor het online reclame maken.

Foto: Unsplash

Reacties



Even geduld alstublieft...