Menu

Digitalisering

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Digitalisering
25 november 2016

Maak kennis met generatie Z

Generatie Z, ook wel bekend als de selfie generatie, is de nieuwste generatie die er is. Altijd op hun telefoon zijn zij weer een totaal andere generatie dan generatie Y. Als onderneming krijgt u ongetwijfeld met deze generatie te maken. Misschien neemt u werknemers van deze generatie aan, of is het uw doelgroep. Places.nl zocht uit wat u als bedrijf moet weten over generatie Z. Wie is Generatie Z? Generatie Z is de generatie die nu tussen de 5 en 20 jaar is. U zou ze ook wel de smartphone generatie kunnen noemen. Deze generatie is jonger dan de zogeheten 'millennials' en verschillen dus ook qua gedrag. Generatie Z is niet alleen bekwaam in het gebruik van technologie, maar is continu verbonden met technologie. Ze zijn altijd actief op hun smartphone, iPad en laptop en dit vaak ook tegelijkertijd. Eigenschappen van Generatie Z Generatie Z is een generatie die kiest voor zekerheid. In tegenstelling tot hun voorgaande generatie zijn zij opgegroeid in een samenleving met veel onzekerheden zoals de financiële crisis. Daarnaast kent de generatie geen leven zonder technologie. Doordat de generatie vaak aan het multitasken is op verschillende schermen hebben zij een korte aandacht spanne. Deze eigenschappen maken de generatie moeilijk te beïnvloeden, wantrouwend en ze verliezen snel hun aandacht. Generatie Z als werknemer Bent u werkgever? Dan is er een grote kans dat u binnenkort een werknemer gaat aannemen uit generatie Z. Het is daarbij verstandig om met een aantal dingen rekening te houden. Generatie Z is een generatie van dromen waarmaken. Bij het werven van werknemers is het van belang dat u hen het idee geeft dat dat bij u daadwerkelijk ook kan. Zorg er ook voor dat de werknemer betrokken wordt en is, zodat deze niet zo snel afgeleid raakt. Generatie Z als doelgroep Is Generatie Z uw doelgroep? Dan is het aan te raden uw marketing hierop aan te passen. Generatie Z bekijkt veel op video, bijvoorbeeld via Snapchat en YouTube. Via deze kanalen kunt u hen dan ook goed bereiken. Daarnaast wilt generatie Z graag persoonlijke producten. Ze zijn graag de co-creator van hun product. Producten met een eigen tekst erop zijn bijvoorbeeld razend populair. Generatie Z bereiken Generatie Z is veel te vinden op het internet. Voor uw bedrijf heeft Places.nl verschillende manieren waarmee we uw bedrijf online vindbaar kunnen maken. Wist u dat u met Places Adverteren gratis een bedrijfsvermelding kan aanmaken op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com waar wel 6,6 miljoen potentiële klanten per maand op komen. Daarnaast kunt u met Places Websites ook een professionele website aanmaken. Wij helpen u graag verder.

Jeroen Rutten
Digitalisering
21 juli 2016

Zo houdt u Google en uw lezers te vriend!

De balans vinden tussen een goede online vindbaarheid en creativiteit: veel copywriters hebben hier moeite mee. Een copywriter is iemand die korte teksten schrijft. Hiervoor maakt een copywriter vaak gebruik van bestaande teksten. Webteksten dragen bij aan een goede online vindbaarheid, maar hoe zorgt u er nou voor dat u zowel Google als uw lezers tevreden stelt? Places.nl vertelt het u in deze blog. Wees vernieuwend! Voor Google is uw tekst meer waard als meer mensen deze tekst delen. Een tekst wordt alleen gedeeld als deze inspireert. Kom daarom met iets nieuws en geef toepasbare tips. Zorg er ook voor dat u unieke content plaatst. Met alleen kopiëren en plakken vanuit andermans teksten verbetert u uw vindbaarheid niet, want daar houdt Google niet zo van. Maar doe dit niet alleen voor Google: ook voor uw lezers is het fijn om iets nieuws te lezen en uw kijk op een onderwerp te ontdekken. Zoekwoorden Plaats uw zoekwoord in de titel. Hoe meer uw zoekwoord opvalt, hoe makkelijker Google uw tekst op bruikbaarheid voor de lezer kan beoordelen. Google kijkt hierbij naar wat voor de lezer opvalt. Het zoekwoord is dus zowel voor Google als voor de lezer relevant. Maak niet overmatig gebruik van zoekwoorden. Dit maakt uw tekst voor lezers lastiger te lezen. Gebruik daarom synoniemen. Vaak gebruiken mensen meerdere zoekwoorden voor wat ze zoeken op Google. Zoek specifieke zoekwoorden voor uw tekst, want die helpen de aandacht te trekken van lezers die gericht zoeken. Bovendien is zo het zoekvolume kleiner, waardoor u minder concurrentie heeft en lezers dus eerder bij uw tekst terecht komen. Maak daarbij gebruik van long-tail zoekwoorden: zoekwoorden die bestaan uit een combinatie van tenminste drie zoekwoorden. Door af te wisselen tussen die zoekwoorden vergroot u de kans dat lezers bij u terecht komen! Overzichtelijke teksten Een lange lap tekst lezen is voor niemand fijn. Maak daarom gebruik van tussenkoppen. Zo ziet een lezer gelijk wat de inhoud van uw tekst is. Als u ook nog een inhoudsopgave toevoegt aan het begin van uw tekst, kunt u ook nog intern linken en wordt uw vindbaarheid weer verhoogd. Ook bulletpoints zorgen voor een overzichtelijke tekst. Daarnaast dwingen ze, door het puntsgewijze schrijven, u alleen de informatie op te schrijven die echt relevant is. Zo wordt uw tekst fijner leesbaar. Meer tips voor online vindbaarheid Link ook naar andere interessante en relevante pagina's waar een lezer meer informatie kan vinden. Ook door afbeeldingen kunt u uw vindbaarheid verhogen. Verwerk uw zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeelding. Gebruik wel echt alleen afbeeldingen die wat toevoegen aan de tekst, anders doet dit de kwaliteit van uw tekst geen goed. Zorg voor interactie bij uw tekst. Google plaatst teksten hoger in de zoekresultaten als er meer reacties op een tekst komen. Maar hoe krijgt u nou reacties? Stel vragen en spreek de lezer aan, dan heeft u de grootste kans! Places bedrijfsvermelding Niet alleen door het optimaliseren van online teksten wordt u beter vindbaar, maar ook door een uitgebreide bedrijfsvermelding op Places.nl te activeren. Zo bent u beter vindbaar voor uw (potentiële) klanten. Hoe meer gegevens, hoe groter de kans dat een (potentiële) klant contact met u opneemt. U kunt een bedrijfsvermelding helemaal gratis aanmaken. Ook adverteert u gemakkelijk met enkele zoekwoorden en plaatsen en komt u zo boven uw concurrenten te staan! Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Places op het telefoonnummer 024 â 3555 299. Wij helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Digitalisering
16 juni 2016

Overstappen naar digitaal factureren? Dit zijn de voordelen!

Factureren op papier is niet langer noodzakelijk. En dat betekent geen grote mappen meer om al uw facturen in te bewaren, want tegenwoordig kunt u dit ook gewoon online doen. De Belastingdienst heeft in februari 2009 de digitale en papieren facturen aan elkaar gelijk gesteld. Tijd om als bedrijf eens in overweging te nemen om mee te gaan met de technologie en over te stappen op digitale facturen. Places.nl vertelt u meer in deze blog. De keus aan uâ Papieren facturen zijn natuurlijk oud en vertrouwd, maar het gebruiken van digitale facturen kent ook zeker zijn mogelijkheden. De Belastingdienst neemt zowel papieren facturen als digitale facturen aan. De keuze is dus aan u of u overstapt op elektronische facturen. De enige verandering die u ondergaat zodra u uw facturen elektronisch gaat verzenden, is dat uw klant bij een digitale factuur akkoord moet gaan met de factuur. Daarnaast blijven dezelfde eisen aan een papieren factuur zoals het vermelden van de wettelijk verplichte gegevens en de controleerbaarheid door de Belastingdienst verplicht. Waarom digitaal? Eindeloos veel papieren stapels en boekenkasten vol met archiefmappen (u moet uw facturen toch zeven jaar bewaren) zijn verleden tijd bij het gebruik van digitale facturen. Elektronisch zijn uw facturen veel makkelijker in te vullen en worden zij eerder van fouten behouden. Digitale facturen kunt u snel online verwerken, door gegevens digitaal op te slaan heeft u minder kans op fouten en worden de facturen een stuk sneller verwerkt. Hier bespaart u zowel geld als tijd mee. Welke stappen moet u nemen om digitaal te gaan factureren? U bent om! Maar welke stappen moet u nu gaan ondernemen om uw facturen vanaf nu elektronisch af te nemen? Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat u een juist systeem vindt om uw facturen in te verwerken en ten tweede, dat u uw klanten op de hoogte stelt van de overstap naar digitaal factureren. Meer ondernemerstips lezen? Houd dan de Places blogpagina regelmatig in de gaten!

Jeroen Rutten
Digitalisering
26 februari 2016

How to: webinars voor ondernemers

Televisie, film of radio: welk medium u ook gebruikt, alle moet tegenwoordig snel. Snel en goedkoop, als het even kan. De oorzaak hiervan? Het internet. Hier is alles goedkoop te vinden, op elk gewenst moment en op elke gewenste plek. Lastig, want uw bedrijf daar op de kaart zetten wordt steeds ingewikkelder. De oplossing? Ga aan de slag met webinars! Dé manier om in te springen op de trend van het online medium. Aan de hand van deze tips maakt u gemakkelijk een goede webinar. Wat is een webinar? Een webinar is een samenvoeging van "web" en "seminar", waarmee de betekenis al aardig te raden is. Het is een online presentatie waarbij alleen online publiek aanwezig is. In tegenstelling tot een webcast is er dus geen zaal met fysieke luisteraars aanwezig. Mensen kunnen vanaf hun eigen computer of smartphone de beelden bekijken en zelfs interactief meedoen met chats, polls of Twitter. 10 tips voor een goede webinar De populariteit van webinars lijkt ongekend. Wilt u ook meedoen aan deze trend? Kijk dan naar deze tips! Denk na over het tijdstip van uw webinar. Uw publiek moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om te kijken! Laat de spreker van tevoren goed oefenen! Een online presentatie is verrassend anders dan een webinar. Oefen dan ook in een zo realistisch mogelijke situatie, het liefst met alles erop en eraan. Dan kunt u meteen proefdraaien met het licht, het geluid en de verbinding. Maak de presentatie online-proof! Dat kan door veel beelden te gebruiken en te combineren met filmpjes, polls en vragen aan het publiek. Denk na over het soort chat dat u wil. Voor zo'n 150 deelnemers is een open chat te doen, bij erg veel meer kunt u beter kiezen voor een privé chat. Zorg dat het onderwerp inhoudelijk relevant is. Leef u in in uw doelgroep en laat het verhaal aansluiten bij datgene waarin uw publiek geinteresseerd is. Wees duidelijk in de aankondiging. Zorg dat u een heldere mail hebt verstuurd om publiek uit te nodigen, met daarin een duidelijk knop naar het webinar. Vlak van tevoren kunt u nog een korte reminder sturen. Details matter! Denk dus goed na over aspecten als de achtergrond en de kleding. Een streepjesshirt werkt bijvoorbeeld niet goed op beeld, houd daar rekening mee. Vlak van tevoren: Bouw voldoende tijd in om de rust te bewaren. Een goede planning is het halve werk, dan heeft u voldoende marge om onverwachte problemen op te lossen. Tijdens de presentatie: Zorg dat u goed te verstaan bent. Om het publiek erbij te houden, is het aan te raden de presentatie interactief te maken. Zo "zapt" de kijker niet te snel weg! Afwezig? Bent u zelfstandig ondernemer of heeft u weinig personeel in dienst en bent u bang klanten mis te lopen door uw onbereikbaarheid tijdens een webinar? Schakel dan een antwoordservice in! Medewerkers van Places.nl nemen voor u de telefoon op wanneer u dat zelf niet kunt doen. Op die manier hoeft u geen klanten mis te lopen, maar kunt u tóch de focus op het webinar houden! Meer tips lezen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten!

Jeroen Rutten
Digitalisering
4 februari 2016

Het effect van adblockers op uw advertenties

Het aantal internetgebruikers dat gebruik maakt van een adblocker stijgt razendsnel. In 2015 is het aantal gebruikers binnen een jaar met 41% gestegen. Wereldwijd maken maar liefst 198 miljoen mensen gebruik van een adblocker. In Nederland is dat zo'n 20% van de internetters. Hoeveel geld bedrijven mislopen door al die geblokte advertenties? Dat kwam in 2015 uit op zo'n 22 miljard dollar. Een serieus probleem dus, waar Places u vandaag graag meer over vertelt. De populariteit van adblockers Online advertenties zijn er in verschillende vormen. Sommige advertenties bewegen, andere advertenties nemen het hele scherm over, produceren zelfs geluid of zijn onmogelijk weg te klikken. Retargeting zorgt ervoor dat een product dat u eenmalig heeft bekeken in een webshop u maanden blijft achtervolgen. De heersende opinie is vaak dat adverteerders het stijgende gebruik van adblockers aan zichzelf te danken hebben. Waar ergert de Nederlandse consument zich vooral aan? Uit onderzoek blijkt dat dat voornamelijk de hoeveelheid aan internetadvertenties is. Maar liefst 73% is van mening dat het er simpelweg 'te veel' zijn. Het ontkomen aan retargeting wordt door 36% als reden opgegeven om gebruik te maken van een adblocker. Tegelijkertijd begrijpt 69% dat reclames nodig zijn om websites draaiende te houden. Zodra reclame als gepast en niet storend wordt ervaren, plaatst 32% van de gebruikers deze sites op de whitelist. Recente ontwikkelingen Het installeren van een adblock op de computer was al langer populair. Sinds kort zijn adblockers ook eenvoudig te installeren op een mobiele telefoon. Apple heeft ondersteuning voor adblockers ingebouwd in iOS. Daarnaast heeft Adblock Plus een speciale webbrowser voor Android en iOS vrijgegeven die advertenties wegfiltert. Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland werkt momenteel met een grote groep uitgevers aan een awareness campagne onder adblocker-gebruikers. Zij willen bewustwording genereren van het belang van advertenties voor het gratis gebruik van het internet en op deze manier bijvoorbeeld de optie tot whitelisting stimuleren. Wat bij de uitgevers vooral frustreert is dat Adblock Plus alle advertenties tegenhoudt, behalve die waarvoor de adverteerder hen betaalt. Die advertenties beoordelen zij als 'niet hinderlijk' en worden vervolgens doorgelaten. Wat betekent dat voor u? Waarschijnlijk ziet u uw online marketinginkomsten teruglopen. Eén optie is adverteren via social media in plaats van op websites. Op de lange termijn zou gekeken moeten worden naar een andere manier van adverteren. Het IAB Tech Lab heeft in oktober het L.E.A.N. Ads program gepresenteerd: Light, Encrypted, Ad Choice supported en Non-invasive. Dit programma stelt bijvoorbeeld dat de frequentie en timing van advertenties beter geregeld zou moeten worden. U wilt niet dat de consument zich aan uw advertenties en derhalve aan uw merk ergert, dus er zal verandering moeten plaatsvinden. Places adverteren Is adverteren op social media niets voor u? Zorg dan dat uw bedrijf optimaal vindbaar is met een Places bedrijfsvermelding. Hoe meer gegevens, hoe groter de kans dat een potentiële klant contact met u opneemt. Een bedrijfsvermelding kunt u helemaal gratis aanmaken. Ook adverteert u gemakkelijk met enkele zoekwoorden en plaatsen en komt u zo boven uw concurrentie te staan! Meer weten? Neemt u dan gerust contact op met ons op het telefoonnummer 024-8200617. Wij helpen u graag!

Jeroen Rutten
Digitalisering
29 oktober 2015

Hoe word je een digitale nomade?

Uw e-mails beantwoorden in het zonnetje, uw website updaten met een cocktail in de hand. Digitale nomaden hebben het zo gek nog niet. En hoewel dit voor veel ondernemers misschien een verre droom lijkt, kan deze levensstijl dichterbij zijn dan je denkt. Met de groei van het aantal online bedrijven stijgt ook het aantal digitale nomaden. Als je business grotendeels online plaatsvindt, is alles wat je nodig hebt namelijk een laptop. Wat is een digitale nomade? Een digitale nomade is iemand die moderne (draagbare) technologie gebruikt om overal ter wereld te kunnen werken en leven. Digitale nomaden zijn dus niet gebonden aan een bepaalde plek. Zolang ze hun laptop met het internet kunnen verbinden, zijn ze tevreden. Sommige nomaden kiezen er voor om rond te reizen met hun laptop, anderen kiezen er juist voor om langere tijd op dezelfde plek te blijven. Waar en wanneer ze werken is echter flexibel. Vaak strijken digitale nomaden echter neer in grote steden, omdat de voorzieningen daar beter zijn. Het ultieme doel voor digitale nomaden is om locatie onafhankelijk te zijn; dat betekent dat ze kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud ongeacht waar ze zijn. Het is namelijk veel duurder om bijvoorbeeld in de Verenigde Staten of Europa te vertoeven dan in een willekeurig land in Azië. Veel nomaden beginnen daarom klein en bouwen hun business van daaruit op. Wat voor beroep oefenen digitale nomaden uit? U zult misschien verwachten dat digitale nomaden altijd in de toeristische branches werkzaam zijn. Maar een digitale nomade kan werkelijk elk mogelijk beroep hebben, als het maar online uitgevoerd kan worden. Digitale nomaden zijn in feite freelancers, die niet aan een bepaalde locatie gebonden zijn. Vaak oefenen zij het beroep uit van online adviseur, ontwerper of tekstschrijver. Maar ook het beroep van online leraar of lerares wordt vaak gekozen. Sommige digitale nomaden hebben het roer compleet omgegooid en anderen zijn er langzaam ingerold toen ze met hun business begonnen. Hoe u er komt, doet er niet toe. Voor de beginnende nomaden heeft Places.nl een aantal tips verzameld. Maar ook als u gewoon op Nederlandse bodem blijft kunt u hier uw voordeel mee doen. Zorg dat je online goed zichtbaar bent Als je niet gebonden bent aan landsgrenzen, dan bouwt u dus ook aan een internationaal klantenbestand. En omdat deze niet zomaar komen aanwaaien, moet u er voor zorgen dat u online zichtbaar bent. Steek tijd in het ontwerpen van een gelikte website en meldt u aan voor een aantal social media. Voor een digitale nomade fungeren deze als uw visitekaartje; mensen zullen vragen naar uw online gegevens en ze gebruiken om u te benaderen. Hiermee valt of staat uw eerste indruk en is dus het investeren waard. Zorg er daarnaast voor dat u hoog in de zoekresultaten komt te staan, zodat er traffic naar uw website wordt gegenereerd. Dit doet bijvoorbeeld door Search Engine Optimization. Schakel over naar videobellen Bellen met een buitenlands nummer zorgt er voor dat uw belkosten snel hoog oplopen. Om toch goed bereikbaar zijn voor uw internationale collega"s en klanten maakt u een account aan op Skype of Google Hangouts. Hierdoor wordt videobellen heel gemakkelijk en het is een stuk voordeliger dan bellen met uw mobiele telefoon. Vind een goede werkplek Voor digitale nomaden is een goede werkplek heilig en speciaal daarvoor is de website Workfrom.co in het leven geroepen. Met behulp hiervan vindt u overal ter wereld de beste werkplekken met informatie over voorzieningen, openingstijden en een beoordeling van de verbinding en de werksfeer. Een aanrader! Doe waar u goed in bent Wie zegt dat geld uw enige valuta is? Wees creatief! Niet iedereen kan overal goed in zijn, dus probeer uw diensten te ruilen voor de diensten van iemand anders. Misschien kunt u wel wat administratief werk doen in ruil voor hulp bij het maken van uw website of kunt u wat lessen Engels geven voor onderdak. Neem eens een kijkje op de website Freelance.nl, of de internationale varianten Upwork.com en Elance.com voor een wereldwijd aanbod van freelancers. Sla uw documenten online op De Cloud is niet meer weg te denken uit het online landschap en zeker voor digitale nomaden een must. Als u afhankelijk bent van een draagbaar device, dan is het handig als u altijd overal bij kunt. Zorg er daarom voor dat al uw gegevens ook online toegankelijk zijn. Op deze manier kunt u niet alleen gemakkelijk documenten delen met collega"s aan de andere kant van de wereld, u kunt er zelf ook overal bij. Mocht er dus iets gebeuren met uw laptop of tablet, dan bent u niet alles kwijt. Eenvoudig documenten delen doet u bijvoorbeeld met Google Drive. Door de autosave functie raakt u uw werk nooit per ongeluk kwijt. Kies uw bestemmingen zorgvuldig uit Nomadlist.com geeft reizigers een compleet overzicht van de leefbaarheid van diverse populaire bestemmingen. U vindt hier de gemiddelde kosten van het leven per maand, een beoordeling van de bereikbaarheid, het weer, de veiligheid en ontspanning als inwoner, expat of nomade. Kortom, genoeg informatie aan de hand waarvan u de perfecte route kunt uitstippelen. Maak gebruik van mond op mond reclame Dit geldt natuurlijk voor alle ondernemers, maar zeker voor digitale nomaden. Hoewel u natuurlijk online veel business kunt aantrekken, kan het lokale netwerk ook van groot belang zijn. Probeer uw bedrijf overal te promoten en zorg op deze manier voor goede reclame. Consumenten gaan namelijk eerder op reviews van andere consumenten af, dan op uw eigen advertenties. Telefoonboek.nl biedt klanten daarom de mogelijkheid om reviews achter te laten over uw onderneming. U maakt al binnen enkele minuten een gratis bedrijfsvermelding aan op Places.nl. Meer informatie over online ondernemen vindt u op de blog van Places.nl. U leest hier bijvoorbeeld over andere manieren van flexibel werken en netwerken voor ondernemers.

Jeroen Rutten
Digitalisering
8 juni 2015

Laat uw klanten sneller en makkelijker betalen

Het contante geld begint langzaam te verdwijnen bij betalingen in het bedrijfsleven. Een betaling met een pinpas is voor uw klanten immers een stuk makkelijker. Het nadeel hiervan is dat u hiervoor een pinterminal nodig heeft, die kosten met zich meebrengt en tijd vraagt om de installatie in orde te maken. De Rabobank maakt als eerste bank een einde aan de pinterminal als kostenpost. Met de nieuwe app Rabo Smartpin is het mogelijk om pinbetalingen te accepteren met uw smartphone of tablet. De Rabo Smartpin app voor u als ondernemer De Rabo Smartpin is vooral een uitkomst wanneer u een kleine ondernemer bent en een pinterminal een investering is die niet genoeg terug laat verdienen. Met deze app kunt u uw klanten toch een mogelijkheid geven om te pinnen. Dit is zeker een voordeel voor uw onderneming. Uit onderzoek bleek namelijk dat maar liefst twee derde van de consumenten het niet prettig vindt wanneer zij alleen met contant geld kunnen betalen. Maar liefst 86% van de deelnemers in dit onderzoek betaalt grote bedragen bij voorkeur door te pinnen, wat maar eens aangeeft hoe belangrijk de mogelijkheid tot pinnen voor een onderneming is. Hoe werkt de Rabo Smartpin app? Met de Smartpin app kunt u pinbetalingen accepteren en de klant per e-mail een kassabon sturen. De app werkt in combinatie met een kaartlezer en accepteert pinnen via contactloze pas en telefoon. Naast de betalingen die gedaan kunnen worden, kunt u als ondernemer ook uw dagomzet bekijken via de app en deze overbrengen naar uw boekhouding. Het is daarnaast ook mogelijk om de btw van de verkopen vast te leggen en per dag af te wikkelen. Wanneer er klanten zijn die toch liever contant betalen kunnen ook deze verwerkt worden. Omdat de Rabo Smartpin app zowel voor Android als iOS beschikbaar is, is de app voor vrijwel alle tablets en smartphones geschikt. Promoot de mogelijkheid tot pinbetaling bij uw bedrijf Maakt u gebruik van de Rabo Smartpin, een soortgelijke app of was het altijd al mogelijk om te pinnen bij uw onderneming? Geef dit dan aan op uw account bij Places.nl. Uw klanten weten dan dat het mogelijk is om snel en makkelijk een betaling te doen. Heeft uw vragen of opmerkingen over onze service? Neem dan contact met ons op via 024-3555299. Wij helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Digitalisering
3 maart 2015

The Internet of Things

Het koffiezetapparaat dat aanspringt wanneer het pand 's morgens geopend wordt, een winkelschap dat zelf bijhoudt welke producten uit het schap worden gehaald en opnieuw bevoorraad moeten worden, of een pakketbezorger die zijn bezorgtijden realtime verstuurt naar uw klant. Kent u het al? Het is mogelijk om apparaten met elkaar te laten verbinden en de verzamelde informatie te laten communiceren. Deze nieuwe technologie, the Internet of Things, biedt ondernemers veel nieuwe mogelijkheden. Maar wat betekent dit begrip precies en wat zijn de mogelijkheden? Places.nl vertelt u meer in deze blog. The Internet of Things: de betekenis The Internet of Things draait om sensoren in apparaten die informatie over zichzelf en de omgeving kunnen verzamelen en deze informatie vervolgens naar andere apparaten of ons kunnen communiceren. Deze technologie bestaat al langere tijd, maar de techniek neemt de laatste jaren een grote vlucht. Door deze ontwikkelingen wordt het voor een steeds groter wordende groep mogelijk om intelligente systemen te ontwikkelen en te gebruiken. Intelligente winkelschappen Een voorbeeld van de technologie omtrent Internet of Things kan bijvoorbeeld ingezet worden bij winkelschappen. Het is mogelijk om intelligente schappen te ontwikkelen, die bijvoorbeeld onthouden welke kappersartikelen er uit het schap gepakt worden. Hierdoor ontstaat niet alleen inzicht in de populairste producten, maar kan bijvoorbeeld ook de reclame via het televisiescherm afgestemd worden op het soort product dat uit het schap gehaald wordt. Moderne technologie en klantinzichten Maar wat heeft het u te bieden, the Internet of Things? 1. Informatiewinning Doordat sensoren informatie kunnen opslaan, is het mogelijk om bij te houden hoe, wanneer en op welke manier producten worden aangeschaft en gebruikt. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te registreren wat de interesses van uw klanten zijn, want een winkelschap kan met deze technologie onthouden welk product het meest verkocht wordt en welke niet. Met deze informatie kunt u eveneens productverbeteringen doorvoeren. 2. Minder schakelen, meer gemak Dankzij the Internet of Things zijn er veel minder schakels nodig. Een pakketbezorger hoeft bijvoorbeeld niet meer door te geven waar hij zich bevindt en de verwachtte bezorgtijd hoeft niet continu aangepast te worden. Met deze technologie wordt de locatie van het pakketje namelijk direct via gps doorgegeven aan de klant. 3. Serviceverlening verbeteren Door deze nieuwe technologie kunt u dus veel informatie verzamelen over uw klant. Hierdoor kunt u beter inspelen op de wensen en behoeften van de klant door een gerichter aanbod te doen. Wordt product X voornamelijk bij u aangeschaft door vrouwen tussen de 20 en 30 jaar? Dan kunt u gerichte aanbiedingen doen richting deze specifieke doelgroep. Hiermee maakt u van uw klanten trouwe klanten! Meer actualiteiten voor de ondernemer op Places Naast de diensten die Places u als ondernemer aanbiedt via Telefoonboek.nl, Beste.nl, Openingstijden.com en met Places Antwoordservice, bent u bij ons ook aan het juiste adres voor relevante blogonderwerpen. Zo vindt u bij ons de meest actuele informatie over social media, maar ook over het belang van een goede website en bijvoorbeeld handige financiële onderwerpen. Houd Places.nl dus goed in de gaten! Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met onze servicedesk via 024 - 3555299. Wij helpen u graag.

Jeroen Rutten
Digitalisering
11 augustus 2014

Mobiel betalen: wees een van de eersten!

Na het succes van internetbankieren is Nederland klaar voor de volgende stap: mobiel betalen. In diverse winkels en horecagelegenheden kunnen klanten al afrekenen met hun smartphone. Het invoeren van deze nieuwe manier van betalen is de ultieme kans voor u als ondernemer om een voorsprong te nemen op uw concurrent. Niet alleen vergroot u namelijk de service richting klanten, u kenmerkt zich ook als innovatief bedrijf. Lees in deze blog van Places.nl meer over de mogelijkheden van mobiel betalen, en wees een van de eersten! Hoe werkt mobiel betalen? Mobiel betalen houdt in dat klanten met hun smartphone betalen in plaats van met een pinpas, creditcard of contant geld. Dit kan op twee manieren: met apps van de Rabobank,de ING, MyOrder,of NFC. NFC staat voor Near Field Communication, en is een ingebouwde microchip in de telefoon. In beide gevallen maakt de telefoon draadloos contact met de betaalautomaat in bijvoorbeeld een restaurant of supermarkt. De klant kan betalen door de smartphone in de buurt van de betaalautomaat te houden. Voor bedragen onder de 25 euro is geen wachtwoord of code vereist, voor bedragen daarboven wel. Zo kunnen eventuele dieven geen grote schade aanrichten op uw bankrekening. Waarom werkt mobiel betalen? Betalen met een smartphone heeft veel voordelen. Zo hoeft de klant geen pinpas, creditcardof contant geld bij zich te hebben. Het betalen van kleine bedragen gaat snel en eenvoudig.Daarnaast is betalen met een smartphone een veilige methode. Er kan nooit meer dan25 euro worden afgeschreven zonder wachtwoord. Mobiel betalen bevat dus zowel de voordelen van chippen als de voordelen van pinnen. Verder haakt mobiel betalen in op recenteontwikkelingen op het gebied van smartphones. Deze kunnen tegenwoordig voor steedsmeer handelingen gebruikt worden. Na het succes van mobiel bankieren is mobiel betaleneen logische stap. Mobiel betalen en ondernemen Mobiel betalen is ook voor u als ondernemer een welkome ontwikkeling. Door mobielbetalen aan te bieden in uw winkel of bedrijf vergroot u de service richting klanten. Zijhebben een ruimere keuze uit betaalmogelijkheden en kunnen ook betalen als zij hunportemonnee niet bij zich hebben. Verder is het dé manier om te laten zien dat u eeninnoverend en modern bedrijf bent. Applicaties en nieuwe smartphone-functies zijn 'in' enworden op grote schaal gebruikt. Helemaal nu mobiel betalen nog niet zo bekend is,kunt u als aanbieder een toonaangevend bedrijf worden. Zijn er ook nadelen? Ondanks de vele voordelen van mobiel betalen is er ook een aantal punten waar u als ondernemer rekening mee moet houden. Zo is de betaalmethode nog niet erg bekend onder het grote publiek. Vooral in het begin zullen weinig klanten gebruik maken van de functie. Dit komt ook doordat de veiligheid van mobiel betalen nog niet algemeen geaccepteerd is. Veel klanten zijn bang dat het systeem fraude- en diefstalgevoelig is, en betalen daarom liever met pinpas of contant geld. Ook zijn veel smartphones nog niet uitgerust met NFC, wat noodzakelijk is om te betalen met een smartphone. Veel van deze nadelen zullen waarschijnlijk verdwijnen als mobiel betalen bekender wordt. Het is dus aan u als ondernemer om het gebruik ervan te stimuleren! Hoebegint u als ondernemer? Als u mobiel betalen wilt invoeren in uw bedrijf, heeft u de keuze uit meerdere systemen. Bijvoorbeeld Payleven, Adyen en Payment, maar ook KPN biedt in samenwerking met ABN Amro, ING en Rabobank de mogelijkheid tot mobiel betalen aan. KPN en de drie Nederlandse banken hebben het mobiele betaalsysteem in het afgelopen jaar uitgebreid getest in diverse winkels, supermarkten en horecagelegenheden in Leiden. Vanwege de positieve resultaten bieden zij binnenkort ook buiten Leiden de mogelijkheid aan om mobiel te betalen. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van KPN. Als u het systeem eenmaal geïnstalleerd heeft, is het belangrijk om dit aan uw klanten te laten weten. Vermeld de mobiele betaalgelegenheid op uw website, in uw folder of menukaart en bij de kassa. Kortom... Mobiel betalen staat nog in de kinderschoenen, maar neemt snel toe in populariteit.Juist daarom is het nu hét moment voor u als ondernemer om het nieuwe betaalsysteemin te voeren in uw bedrijf. U geeft daarmee het signaal af dat u op de hoogte bent van delaatste technologische ontwikkelingen, en dat u hier snel op in kunt spelen. Verder biedt u met mobiel betalen de mogelijkheid aan klanten om ook zonder portemonnee op zak te kunnenafrekenen. Dat is meer service én goede reclame voor uw bedrijf. Maak wel kenbaar dat u debetaalmogelijkheid aanbiedt. Zo kunt u als een van de eerste aanbiedersvan mobiel betalen snel winst behalen.Zorg er daarnaast voor dat uw bedrijf goed online vindbaar en telefonisch bereikbaar is voor (potentiële) klanten. Begin met een gratis bedrijfsvermelding op Places.nl.

Jeroen Rutten
Digitalisering
6 februari 2014

MKB tevreden over elektronische betaaldiensten

Nederland telt steeds minder bankkantoren en pinautomaten. Toch zijn de MKB-bedrijven meer tevreden over de bereikbaarheid van bank- en betaaldiensten. Dit blijkt uit een door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) uitgevoerd onderzoek, de zogenoemde bereikbaarheidsmonitor. Deze uitkomsten lijken in eerste instantie tegenstrijdig, hoe zit dat precies? Een paradox Doordat veel lokale banken hun deuren sluiten, krimpt het aantal banken gestaag. Het lijkt dus tegenstrijdig; minder bankkantoren en pinautomaten maar wel meer tevredenheid over de bereikbaarheid van de bank. Dit komt onder andere doordat MKB'ers minder gebruik maken van bankkantoren en minder vaak contant geld storten. Hier zijn de afgelopen decennia elektronische betalingen als pin en internetbankieren voor in de plaats gekomen. De stijging van het aandeel elektronische betalingen zal voorlopig aanhouden, zo blijkt uit onderzoek van A.T. Kearney onder betalingsspecialisten. Steeds meer mensen rekenen hun boodschappen af met hun pinpas, of kopen producten via internet waarbij er door middel van internetbankieren wordt betaald. Daarnaast is er een grote toename van alternatieve betaalmethoden, zoals iDEAL, PayPal en het Duitse Sofortuberweisung. Het aantal contante betalingen daalt, terwijl het aantal elektronische betalingen evenredig toeneemt. Iedereen kan wanneer die wil en hoeveel die wil elektronisch betalen. Daarnaast stellen steeds meer banken online service voorop. Hierbij kunt u denken aan chatboxen en betere e-mail bereikbaarheid. Het is dus ook niet zo vreemd dat het MKB meer tevreden is over de bereikbaarheid van banken en de aangeboden diensten. De gevolgen Wat zijn precies de gevolgen van deze toename van het aantal elektronische betalingen? In eerste instantie lijken er vooral voordelen aan te zitten. Wanneer consumenten namelijk vaker kiezen voor elektronische betalingen, hoeven bedrijven minder vaak contant geld af te storten en worden hierdoor minder aantrekkelijk voor overvallen. Ten tweede wordt er volgens Payleven meer omzet gegenereerd wanneer uw klanten elektronisch kunnen betalen. Dit komt doordat steeds minder mensen contant geld met zich meedragen. Toeristen geven bijvoorbeeld vaak de voorkeur aan pinnen omdat zij veelal gewend zijn alles af te rekenen met creditcard of pinpas. Maar ook buiten het toeristische gebied geven veel mensen de voorkeur aan pin- en andere elektronische betalingen. De consument hoeft zich dan geen zorgen te maken over de hoeveelheid contant geld in zijn portemonnee, en kan gemakkelijker onverwachte en duurdere aankopen doen. Daarnaast kunt u de mogelijkheid tot elektronisch betalen ook zien als een extra service. Door het extra betaalgemak zal de consument sneller terugkeren naar uw onderneming. Ten derde zijn elektronische betalingen niet duur, of eigenlijk zelfs goedkoop! Uit onderzoek is gebleken dat een elektronische betaling gemiddeld 3 cent goedkoper zijn dan een contante betaling. Dit is het gevolg van het feit dat de ondernemer minder werk heeft aan een pintransactie dan aan een volle kassa. Deze volle kassa moet namelijk nog geteld worden en het geld moet naar de bank worden gebracht. Veiligheid Elektronische betalingen lijken dus een uitkomst te zijn voor ondernemers. Echter, doordat het geld niet meer fysiek door uw handen gaat lijkt u minder controle te hebben over de betalingen. Hoe veilig zijn de nieuwe vormen van betalen eigenlijk? De ervaring leert dat er met elektronische transacties eenvoudig kan worden gefraudeerd. Door het afkijken van een pincode of het namaken van een handtekening kunnen rekeningen worden geplunderd en worden pakketjes niet opgestuurd terwijl er wel via internetbankieren is betaald. Hier beneden volgen een paar tips voor u als MKB'er zodat u alert kunt zijn op fraude. Phishing Phishing, het achterhalen van betrouwbare informatie via de telefoon of e-mail is de snelst groeiende tak van digitale criminaliteit. De criminelen doen alsof ze een betrouwbare instantie zijn, zoals een bank, en vragen zodoende om uw inloggegevens. Waar kunt u phishing mails aan herkennen? In de e-mail wordt gevraagd om persoonlijke gegevens Er wordt gevraagd om een snelle reactie (bijvoorbeeld door op een link te klikken) De aanhef is onpersoonlijk De link naar de website van bijvoorbeeld uw bank is een valse link, deze ziet er wellicht hetzelfde uit maar als u de link goed bekijkt dan staan er bijvoorbeeld een paar letters anders. Typ bij twijfel altijd zelf de website van uw bank in. Door onbetrouwbare e-mails te negeren kunt u al snel phishing voorkomen. Werken met een beveiligde verbinding Als u kijkt naar de link in uw adresbalk van uw browser kunt u al snel herkennen of met een beveiligde verbinding werkt, of niet. Als het adres begint met http:// dan werkt u normaal, staat er echter https:// dan werkt u met een beveiligde internetverbinding. De extra 's' achter http staat voor 'secure'. Mocht u op een website terechtkomen waar u vertrouwelijke gegevens in moet vullen, zorg er dan altijd voor dat dit via een beveiligde verbinding is. Let op wanneer u werkt met een openbare computer Bij veel websites heeft u de optie om uw gegevens zoals gebruikersnaam en wachtwoord op te slaan. Zorg ervoor dat u deze optie altijd uitgevinkt heeft staan. Log daarnaast altijd uit wanneer u de computer verlaat en controleer of ook deze computer gebruik maakt van een beveiligde verbinding. Wilt u meer weten over veilig internetten? De website Digibewust legt alle onderwerpen uiteen met betrekking tot het veilig en verantwoord gebruiken van het internet. Daarnaast geeft Telefoonboek u ook tips wat u als bedrijf tegen cybercrime kunt doen.


Even geduld alstublieft...