Menu

Tips & tricks om e-mail marketing succesvol in te zetten tijdens Pasen



Pasen

Aankomend weekend is het Pasen en dat is voor veel bedrijven een uitgelezen kans om mooie aanbiedingen te geven. Zo geeft online supermarkt Picnic klanten extra paaskorting op boodschappen, Telefoon provider Tele2 geeft de beste tips voor de Paasdagen en de Bijenkorf geeft klanten een paasvoordeel van 20% korting op duizenden producten. Veel bedrijven promoten paasacties door een e-mailcampagne. Als ondernemer kunt u met een e-mailcampagne ook gemakkelijk inhaken op deze feestdag. Wij hebben alle tips & tricks voor een goede e-mail campagne tijdens Pasen op een rij gezet.

Waarom inhaken op een feestdag?

Bij marketing is het erg belangrijk dat het aansluit bij de doelgroep en de tijd. Het inhaken op feestdagen wordt ook wel real-marketing genoemd. Dit is een vorm van marketing die wordt toegepast op iets dat heel actueel is. Pasen biedt een ideale kans om met e-mailmarketing in te spelen op een actualiteit. Inhaken op een relevant moment voor nieuwsbriefontvangers vergroot de kans op positief resultaat van een e-mailcampagne. Omdat het 'feest' is hebben mensen namelijk sneller de neiging om mee te doen met een bepaalde actie.

Gebruik grafische elementen

Er zijn verschillende manieren waarmee u kunt inhaken op pasen. Paashazen en paaseieren zijn elementen waar u als ondernemer veel mee kunt doen. Er zijn veel advertenties die u als voorbeeld kunt nemen. Centraal Beheer Achmea heeft bijvoorbeeld een advertentie met 'Vroleik Pasen!' versierd met geschilderde paaseieren. Computerfabrikant Dell heeft een advertentie waarbij een paashaas achter een laptop zit. Grafisch gezien biedt Pasen dus veel mogelijkheden. U kunt een email-campagne gemakkelijk 'Paas-proof' maken door er grafische elementen in te verwerken zoals konijnen, paashazen, gekleurde eieren en paasmandjes.

Promoot Paas-gerelateerde producten

Heeft u bepaalde producten en diensten die aansluiten bij Pasen? Dan is het verstandig om deze producten voor Pasen in het zonnetje kan zetten. Voor sommige bedrijven is dat makkelijker dan andere bedrijven. Horecagelegenheden kunnen bijvoorbeeld een paaslunch of brunch promoten in een e-mail. Supermarktketens kunnen allerlei producten aan Pasen koppelen. Zo verstuurde supermarktketen Albert Heijn bijvoorbeeld een nieuwsbrief waarin zij standaard producten in paassferen promoten: zoals eieren die in de bonus waren.

Andere dingen om rekening mee te houden

Er zijn nog een aantal andere elementen waarmee u rekening moet houden bij het uitsturen van e-mail. Zo is het belangrijk dat de nieuwsbrief een eenduidige uitstraling heeft. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van hetzelfde lettertype en lettergrootte. Daarnaast is het handig om de datum van het paasweekend in de e-mail te verwerken. Hiermee vergroot u de kans dat de actie meer top-of-mind wordt opgenomen. Tot slot is het belangrijk om duidelijke call-to-action buttons te plaatsen. Hiermee wordt duidelijk wat u van de lezer verwacht. Een voorbeeld van een call-to-action is: direct online reserveren, direct bestellen etc.

Kortom, maak uw e-mailcampagne compleet maken met grafische elementen, Paas gerelateerde producten, de datum van het paasweekend en duidelijke call-to-action knoppen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek