Menu

Online acties: hoe stimuleert u de verkoop?



Online acties: hoe stimuleert u de verkoop?

U hoeft tegenwoordig maar een winkel binnen te lopen en de aanbiedingen vliegen u om de oren. Bijvoorbeeld een verlaagde prijs, 25% korting, het tweede artikel gratis, drie voor de prijs van twee. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wereldwijd maken steeds meer ondernemingen nu ook gebruik van online acties. Beschikt u over een (web)winkel, dan kunt u dus ook online spectaculaire stunts inzetten. Places.nl legt u uit hoe ook u met online acties uw bedrijf kunt boosten en uw verkoop kunt stimuleren.

Online acties: welke soorten acties zijn er?

Als ondernemer kunt u kiezen uit tal van acties. Deze mogelijkheden worden nog groter als u besluit om online acties op te zetten. Dat zijn alle acties die met behulp van internet zijn op te zetten. U bent dan niet langer gebonden aan de afmetingen van uw fysieke winkel. Als ondernemer heeft u verschillende opties op het gebied van online acties.

Winacties via social media

Met een social media actie kunt u de populariteit van uw onderneming met behulp van een profielpagina vergroten. Voor veel ondernemers is het Facebook-profiel een extra visitekaartje, waarbij ze direct in contact staan met de doelgroep. Veelvoorkomende acties op Facebook zijn verlotingen onder de 'likers' van een pagina, en foto- of videowedstrijden waarbij deelnemers een reactie kunnen achterlaten. Zo startte reisorganisatie KILROY Netherlands een selfiecompetitie, waarbij de 'selfie' met de meeste likes beloond werd met reistegoed. Webwinkel Bol.com verlootte in december laptops onder alle personen die het facebookbericht over de winactie hadden gedeeld en een reactie hadden achtergelaten. Ook Twitter is een veelgebruikt medium voor winacties. Daarbij maken deelnemers gewoonlijk kans op een prijs door de onderneming op Twitter te volgen en vervolgens het bericht over de winactie te retweeten. Onder alle personen die het bericht gedeeld hebben, kan dan een winnaar worden geloot. Met zo'n actie kunt u als ondernemer dus in korte tijd uw boodschap naar een grote doelgroep verspreiden en zodoende uw naamsbekendheid vergroten.

Online kortingscodes

Kortingscodes zijn populair. Jaren geleden werden ze vooral in Amerika door grote bedrijven ingezet als marketingmiddel. Inmiddels is deze trend ook naar de rest van de wereld verspreid. Met een online kortingscode of kortingscoupon krijgen klanten korting in fysieke winkels of in webwinkels. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan directe korting op een aankoop, geen berekening van verzendkosten, korting bij een volgende aankoop of een gratis product.

Trigger acties

Trigger acties zijn (van tevoren ingestelde) berichten die verstuurd worden op basis van zogenaamde triggers, bijvoorbeeld de verjaardagen van klanten. Stelt u zich voor dat een nieuwe klant zich online bij u geregistreerd heeft, en daarbij de geboortedatum heeft opgegeven. U kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om deze klant ter gelegenheid van de verjaardag een speciale (persoonlijke) aanbieding te doen. Deze klant plaats wellicht een bestelling en krijgt door de persoonlijke aanbieding ook het gevoel gewaardeerd te worden. Ook kunt u ervoor kiezen om bijvoorbeeld precies één jaar na de eerste bestelling een soortgelijk product aan te bieden.

Maar u kunt een trigger actie ook op uw onderneming betrekken, bijvoorbeeld in het geval van een bedrijfsjubileum. Ook kunt u inhaken op nieuws en gebeurtenissen. Zo was het in 2011 de vraag of de Elfstedentocht plaats zou kunnen vinden. Daar was ijs met een dikte van 15cm voor nodig. Het ijs bereikte die dikte helaas niet, maar HEMA haakte handig op het nieuws in: softijs werd aangeprezen met de titel '15cm ijs'. HEMA was dus wel in staat om Nederland 15cm ijs te bieden.

Plaats een deal op Beste.nl

U kunt met uw online actie gebruik maken van de website van een partnerbedrijf, zoals Beste.nl. Voor een éénmalig bedrag plaatst u uw aanbieding op de website Beste.nl. U beslist zelf de inhoud van uw actie, de looptijd en het aantal kortingsbonnen dat mag worden uitgegeven. Via het netwerk van Beste.nl komt uw actie vervolgens onder de aandacht van een groot aantal potentiële klanten. Klanten nemen uw kortingsbon mee naar de zaak en rekenen direct bij u af. Via Beste.nl valt u dus op bij klanten en genereert u meer omzet zonder meer tijd kwijt te zijn. Informatie over hoe u in vier stappen een deal aanmaakt op Beste.nl vindt u hier.

Waarom starten met online acties?

Online acties kunnen bijdragen aan de verbetering van de relatie met uw klanten. Als u met een goede actie op een gerichte, persoonlijke en gedoseerde manier uw klanten benadert, kunt u op uw webpagina meer bezoekers krijgen. En dus meer omzet. Andere redenen om met online acties te starten zijn:

1. Vraag naar online promoties

Acties zijn gewild. Tegenwoordig zijn steeds meer mensen die online in zoekmachines zoals Google zoeken naar kortingscodes of -coupons. Deze codes en coupons worden niet alleen steeds meer gezocht, maar worden ook steeds meer ingewisseld. Met online acties kunt u dus zogenaamde koopjesjagers voor u winnen en zodoende uw omzet verhogen.

2. 'Slapende' klanten

Met online acties kunt u 'slapende' klanten bereiken. Zo kunt u bijvoorbeeld mensen aanspreken die ooit al eens iets bij u gekocht hebben, maar de laatste tijd geen producten aangeschaft hebben. Verspreidt u een nieuwsbrief, dan bereikt u bijvoorbeeld ook geabonneerden die uw nieuwsbrief wel lezen, maar gewoonlijk niets kopen. Door deze klanten een persoonlijke aanbieding te sturen, kunt u (herhaal)aankopen bevorderen.

3. Concurrentie

In Amerika maken vrijwel alle grote bedrijven gebruik van kortingscoupons. Daarbij vormen kortingscodes dus een belangrijk onderdeel van de concurrentiestrategie. Maakt uw concurrent gebruik van online acties, dan kunt u eigenlijk niet achterblijven. Tenzij u klanten heeft die zo loyaal zijn dat ze, ondanks dat ze hetzelfde product goedkoper bij de concurrent kunnen aanschaffen, bij u blijven.

4. Boost uw bedrijf

Met een online actie kunt u meer bereiken dan alleen een stijging van uw omzet. U kunt de naamsbekendheid van uw bedrijf vergroten, nieuwe producten introduceren en testen, maar ook ondersteuning leveren bij evenementen, bijvoorbeeld in de vorm van sponsoring. Daarnaast zorgen online acties voor betere vindbaarheid op internet: als u uw website regelmatig updatet, en vanaf social media naar uw website verwijst, komt uw bedrijf in zoekmachines sneller naar boven.

Online acties: enkele succesverhalen

Dat online acties echt vruchten kan afwerpen, bevestigen deze succesverhalen:

Perry Sport: 25% korting op het gehele assortiment

Gedurende korte tijd gaf sport- en outdoorshop Perry Sport door middel van online en offline coupons 25% korting op het gehele assortiment. Het resultaat was een verhoging van de omzet, zowel in de fysieke winkels als in de webshop. Op één koopavond werd vier keer de normale weekomzet gedraaid. Op de webshop werd 22% van de totale omzet binnengehaald, terwijl normaal gesproken slechts 3% van de omzet via de webshop binnenkwam.

Bedrijfsfitness online: geen inschrijfgeld

Gedurende één maand hield Bedrijfsfitness online een landelijke actie, waarbij tijdelijk geen inschrijfgeld werd gerekend voor nieuwe leden. Daarnaast werd een iPad verloot onder alle in de actieperiode ingeschreven deelnemers. De actie was een groot succes. Naast de vele inschrijvingen, werd de regeling ook geïntroduceerd in veel andere ondernemingen.

Ben & Jerry's: gratis ijsjes

In 2011 lanceerde de Amerikaanse ijsgigant Ben & Jerry's hun Nederlandse Facebook pagina, waarbij de actie 'Free Cone Day' gepromoot werd. In verschillende Nederlandse steden zouden gratis ijsjes worden uitgedeeld. Fans konden na de pagina geliked te hebben stemmen op de plaats waar volgens hen de Free Cone Day moest plaatsvinden. In twee maanden telde de Facebookpagina bijna 18.000 fans en inmiddels wordt de Free Cone Day jaarlijks georganiseerd.

Waar moet u op letten bij het opzetten van een online actie?

Bent u van plan om ook online acties voor uw onderneming in te zetten, dan kan dat resulteren in hoge omzetpieken. Maar daarbij moet u wel rekening houden met onder andere de volgende punten:
  • Infrastructuur en voorraad Een online actie kan veel verkeer naar uw internetpagina genereren. Uw pagina moet daarom wel bestand zijn tegen veel bezoekers. Zorg er daarom voor dat uw webpagina en websystemen flexibel kunnen meegroeien en grote aantallen bezoekers of orders kunnen verwerken. Daarnaast is het actueel houden van uw voorraad van belang, zodat u voorkomt dat u klanten 'nee' moet verkopen omdat een (actie)product is uitverkocht.
  • Combineer online en offline marketing Heeft u een aantrekkelijke actie bedacht, dan is het natuurlijk de bedoeling dat uw klanten hiervan op de hoogte gebracht worden. Door zowel online als offline uw actie te verspreiden, kunt u uw actie promoten. Online doet u dat bijvoorbeeld d.m.v. e-mail, Facebook, Twitter en andere social media. Offline kunt u gebruik maken van gedrukte media zoals posters en folders. Heeft u ook een fysieke winkel, dan kunt u daar deze media verspreiden en zo ook de aandacht vestigen op uw online aanwezigheid.
  • Timing Let goed op wanneer u uw actie opzet. Heeft u bijvoorbeeld producten die voornamelijk rond Kerst worden verkocht, dan heeft het geen zin om in juni al met een actie te beginnen. Daarnaast is het van belang dat u van tevoren bepaalt hoe en wanneer u het succes van uw acties gaat meten. Dan kunt u de actie de volgende keer met nog meer succes inzetten.
Een online actie kan uw bedrijf dus daadwerkelijk boosten. Maar heeft u de populariteit van uw actie niet goed ingeschat, dan kunnen de kosten voor u als ondernemer hoog oplopen. Denk uw acties dus helemaal uit. Daarnaast is het natuurlijk fijn als uw actie succesvol verloopt, maar dit betekent niet dat u er alleen vaste klanten bijgekregen hebt. Veel mensen blijven uiteindelijk toch op koopjes jagen. Met bovenstaande tips kunt ook u nu succesvolle acties inzetten voor uw onderneming. Heeft u nog vragen over het plaatsen van een deal op Beste.nl, of kunt u hulp gebruiken bij het samenstellen van een unieke deal? Neem dan contact op met 024-3555299, wij helpen u graag!

Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek